Gå til innhold

Vil ha god lukt i heimen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen minner fra barndommen om venners hjem som alltid luktet så ekkelt. Har stor skrekk for å ha et slikt hjem selv. Føler det lukter gammelt og guffent hos oss, selv om det er noenlunde rent og ryddig :-). Det er et eldre hus, men ikke noe fukt eller sånt, det er nok mest i mitt hode det lukter. 

Hva kan jeg gjøre for å få litt godlukt i heimen? Er egentlig litt kresen på parfymeduft. Bruker ikke parfyme til hverdags og bruker parfymefritt vaskemiddel. Synes andres barn lukter vaskemiddel :-D. 

Blir takknemlig for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis duftlyst, og andre parfyme-midler ikke  kan velges, da vil jeg si:

• Hold huset rent 
  • Kast søpla  daglig 
  • Pass på at det  kjøkkenventilasjonen fungerer ordentlig når du lager mat med litt lukt, f.eks lamb o.l 
  • luft huset!! ( ha vinduene åpene en stund) 
  • Rent sengetøy!!
  • Hold deg selv ren også(svettelukt er ille)

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Tomoya skrev:

Hvis duftlyst, og andre parfyme-midler ikke  kan velges, da vil jeg si:

• Hold huset rent 
  • Kast søpla  daglig 
  • Pass på at det  kjøkkenventilasjonen fungerer ordentlig når du lager mat med litt lukt, f.eks lamb o.l 
  • luft huset!! ( ha vinduene åpene en stund) 
  • Rent sengetøy!!
  • Hold deg selv ren også(svettelukt er ille)

Alle disse faktorene er godt ivaretatt, og er noe jeg naturlig nok er ganske opptatt av siden jeg er opptatt av lukt....

Sier ikke at parfymerte midler er uaktuelt, vil gjerne ha tips om det.

Skrevet

Kjemiske lukter er ikke bra å puste i. Så lenge du har det rent og ryddig så er det i din nese problemet kan sitte. 

Kan sitte, fordi du skriver der er ikke noe fukt. Vel og bra. Men gamle fuktskader som ikke er utbedret godt nok viser seg som "lukt" i form av MVOC eller VOC i inntill 40 (!) År etter at fuktskaden er tørket inn. I gamle hus kan dette være årsaken til spesiell lukt eller vansker med å få "egen" lukt i boligen. Duftstoffene fra inntaørket og ikke forsvarlig utbedret fukt kan ofte "overdøve" alle andre lukter. Det samme gjelder om du har for eksempel en gammel sofa som tidligere har stått i en fuktskadet bygning. 

Lukt er i tillegg ofte subjektiv. Duftelys og luftfrisknere er mer helseskadelig enn velgjørende. 

Anonymkode: c1c51...821

Skrevet

Det er jo litt ulikt hva man legger i "noenlunde rent", men jeg for min del føler at det lukter best når jeg vasker gulvene ordentlig (med vaskemiddel tilpasset gulvene), ikke bare støvsuger eller tørrmopper. Jeg pleier å brålufte ved å sette opp de fleste vinduene samtidig som jeg gjør dette, da blir det frisk luft og god lukt. 

I tillegg er det viktig for meg å ta ut søpla hver dag

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjemiske lukter er ikke bra å puste i. Så lenge du har det rent og ryddig så er det i din nese problemet kan sitte. 

Kan sitte, fordi du skriver der er ikke noe fukt. Vel og bra. Men gamle fuktskader som ikke er utbedret godt nok viser seg som "lukt" i form av MVOC eller VOC i inntill 40 (!) År etter at fuktskaden er tørket inn. I gamle hus kan dette være årsaken til spesiell lukt eller vansker med å få "egen" lukt i boligen. Duftstoffene fra inntaørket og ikke forsvarlig utbedret fukt kan ofte "overdøve" alle andre lukter. Det samme gjelder om du har for eksempel en gammel sofa som tidligere har stått i en fuktskadet bygning. 

Lukt er i tillegg ofte subjektiv. Duftelys og luftfrisknere er mer helseskadelig enn velgjørende. 

Hvorfor er duftlys helseskadelig?

Anonymkode: dd2cc...bb3

Skrevet

Vet du at det ikke er muggsopp i huset ditt da?

Anonymkode: dd2cc...bb3

Skrevet

En har vel aldri noen garanti for at huset er i orden, men huset er i god stand og vi har ingen kjent fukt- eller muggproblematikk. Føler mest det er følelsen av gammelt hus som påvirker meg. Tidligere bodde vi i et nybygg, med balansert ventilasjon, og det luktet annerledes. "Nytt hus"-lukt og sponplater,  liksom.

Skrevet

Edik fjerner vond lukt. Jeg har derfor eddik i små skåler på de plassene jeg mistenker det kan oppstå vond lukt  -feks i kjøkkenvifta, i søppelskapet, i gangen ved skoene osv. (Og selvsagt hyppig rengjøring og ut med søppel minst en gang per dag).

I tillegg til god rengjøring og eddik strategiske steder (husk å fylle på ukentlig)  -så har jeg også noen skåler med grønnsåpe stående forskjellige steder - feks bak sofaen, på gangen, i trappegangen osv. Vi har parkett så kan ikke vaske med grønnsåpe, men elsker den svake duften av såpen og det gir en renhetsfølelse. Disse små skplene må også byttes etter en uke - effekten forsvinner gradvis selv om såpen fortsatt er i skålen. Pleier alltid å skylle og fylle på nytt av eddik og grønnsåpe hver fredag når jeg tar husvasken. I tillegg har vi alltid duftpinner i gangen  -slik at første inntrykket når jeg eller gjester kommer inn i huset er at det lukter mildt og godt av lavendel.

Skrevet
9 minutter siden, Cessa74 skrev:

Edik fjerner vond lukt. Jeg har derfor eddik i små skåler på de plassene jeg mistenker det kan oppstå vond lukt  -feks i kjøkkenvifta, i søppelskapet, i gangen ved skoene osv. (Og selvsagt hyppig rengjøring og ut med søppel minst en gang per dag).

I tillegg til god rengjøring og eddik strategiske steder (husk å fylle på ukentlig)  -så har jeg også noen skåler med grønnsåpe stående forskjellige steder - feks bak sofaen, på gangen, i trappegangen osv. Vi har parkett så kan ikke vaske med grønnsåpe, men elsker den svake duften av såpen og det gir en renhetsfølelse. Disse små skplene må også byttes etter en uke - effekten forsvinner gradvis selv om såpen fortsatt er i skålen. Pleier alltid å skylle og fylle på nytt av eddik og grønnsåpe hver fredag når jeg tar husvasken. I tillegg har vi alltid duftpinner i gangen  -slik at første inntrykket når jeg eller gjester kommer inn i huset er at det lukter mildt og godt av lavendel.

Har en venninne som bruker eddik på samme måte. For oss som ikke er vant til eddiklukten så lukter det rimelig sterkt av eddik! Ikke positivt akkurat... Hadde gått over til å bare bruke grønnsåpe om jeg var deg. :)

• Liker 4
Skrevet

Sett noen skåler med tørket lavendel rundt omkring i huset

Skrevet
14 minutter siden, Cessa74 skrev:

Der kom en "eddik-ejspert" på banen. Å puste i eddikdunst i et hjemm der vi oppholder oss de fleste av døgnets timer er å be om problemer. 

• Liker 2
Skrevet

Lavendel gir som nevnt en behagelig lukt og er du interessert i aromaterapi finnes det diffusere/aromalamper du kan få kjøpt. Eteriske oljer kan være helsbringende og er langt mer behagelig å lukte på enn duftlys som kan avgi giftige gasser. http://www.side2.no/helse/duftlys-kan-vre-skadelig/3423184624.html

Du kan også kjøpe duftranke og andre friske blomster som lukter godt.

Skrevet

Når du skifter støvsugerpose, sug opp ca en spiseskje med kanel først, da hver gang du støvsuger så lukter det kanel overalt.

Anonymkode: c2196...c99

Skrevet
30 minutter siden, Mippi skrev:

Har en venninne som bruker eddik på samme måte. For oss som ikke er vant til eddiklukten så lukter det rimelig sterkt av eddik! Ikke positivt akkurat... Hadde gått over til å bare bruke grønnsåpe om jeg var deg. :)

Så enig. Bestemoren min bruker eddik på den måten hun også, lukter innmari ubehagelig.

Anonymkode: c2196...c99

• Liker 2
Skrevet

Viktig å vaske seg nedentil også.

Anonymkode: f4bd1...333

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig å vaske seg nedentil også.

Anonymkode: f4bd1...333

:fnise:

ja, det er nok utslagsgivende... ;)

• Liker 1
Skrevet

Du sier huset er gammelt? Er det igjen noen rom med gamle strievegger e.l., eller er huset relativt nyoppusset? Jeg kjenner noen som nylig har fjernet gammel strietapet, og blitt kvitt problemet med tung, innestengt luft som alltid oppsto før oppussingen. 

Anonymkode: d5c59...1fe

Skrevet

Hva med slike pinner som står i olje? Har vel et navn, men kommer ikke på det. Finnes i mange lukter og flere av luktene lukter godt, men "rent" uten å lukte masse blomster, vanilje osv. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Gravity skrev:

Alle disse faktorene er godt ivaretatt, og er noe jeg naturlig nok er ganske opptatt av siden jeg er opptatt av lukt....

Sier ikke at parfymerte midler er uaktuelt, vil gjerne ha tips om det.

Ikea sine duftlys gir god lukt i hele rommet uten en gang å være tent :)

Jeg elsker den med vanilje-duft :)

Du får også kjøpt duftolje i små krukker der det står en pinne oppi som trekker duften opp kra krukken og ut i rommet

Anonymkode: 808e7...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...