AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Noen som har reist til Israel, og på vei ut fått det gule klistremerket på passet med ti tall, der det første er fra 1 til 6, og sier om du er en "trygg" person eller om du kan være farlig? Hvilket tall fikk du? Anonymkode: 67f26...0b3
Gjest Mattie16 Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Kjenner flere som har vært i Israel og dette har jeg aldri hørt om.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 3 minutter siden, tina33 skrev: Kjenner flere som har vært i Israel og dette har jeg aldri hørt om. Ahh, det er i alle fall et slikt system de bruker. Er bare å google så får du opp mange eksempler. Anonymkode: 67f26...0b3
The Kitten Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Får man det ved innreise eller utreise? Jeg har et sånt merke etter å ha vært i Israel. Opplyste dem om at jeg hadde tilbragt mesteparten av tiden i Palestina da. Første tallet på mitt merke er 5.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 4 minutter siden, The Kitten skrev: Får man det ved innreise eller utreise? Jeg har et sånt merke etter å ha vært i Israel. Opplyste dem om at jeg hadde tilbragt mesteparten av tiden i Palestina da. Første tallet på mitt merke er 5. Ved utreise. Grunnen til at du fikk 5 er nok fordi du opplyste om at du hadde vært i Palestina. Det liker de ikke. Anonymkode: 67f26...0b3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 Jeg fikk 5, kjæresten min fikk 6. Slik vi har forstått det er det ikke trygt for han å reise tilbake til Israel (han er halvt palestinsk og jeg antar at det er forbindelse til familie i Gaza + Mohammed i navnet som gjorde at han fikk stempelet. Ellers er han mer norsk enn Palestinsk, agnostiker og skulle bare besøke bestemora på dødsleiet). Ellers vil jeg tro at alt mellom 3-5 er vanlig for nordmenn. 1 + 2 er reservert for jøder, tre for "friendly internationals". Ellers kan du gå opp i nivå hvis du reiser alene (blir sett på som mistenkelig) eller hvis tidligere stempel i passet, oppførsel etc. gir dem en dårlig magefølelse. Jeg skjønner jo på en måte at de ønsker å sikre seg mot terror, men systemet der er veldig paranoid. Anonymkode: c067d...4a6
The Kitten Skrevet 12. august 2016 #7 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ved utreise. Grunnen til at du fikk 5 er nok fordi du opplyste om at du hadde vært i Palestina. Det liker de ikke. Anonymkode: 67f26...0b3 Så jeg blir sett på som en trussel da eller? Jeg hadde egentlig ikke planer om å si så mye om at jeg hadde vært i Palestina med mindre de spurte direkte, men så spurte de "hva har du gjort i Isreal" og da sto jeg der som en idiot.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #8 Skrevet 12. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 5, kjæresten min fikk 6. Slik vi har forstått det er det ikke trygt for han å reise tilbake til Israel (han er halvt palestinsk og jeg antar at det er forbindelse til familie i Gaza + Mohammed i navnet som gjorde at han fikk stempelet. Ellers er han mer norsk enn Palestinsk, agnostiker og skulle bare besøke bestemora på dødsleiet). Ellers vil jeg tro at alt mellom 3-5 er vanlig for nordmenn. 1 + 2 er reservert for jøder, tre for "friendly internationals". Ellers kan du gå opp i nivå hvis du reiser alene (blir sett på som mistenkelig) eller hvis tidligere stempel i passet, oppførsel etc. gir dem en dårlig magefølelse. Jeg skjønner jo på en måte at de ønsker å sikre seg mot terror, men systemet der er veldig paranoid. Anonymkode: c067d...4a6 Ja, jeg har vært der to ganger. Første gangen fikk jeg 3, og opplevde ikke noe uvanlig på flyplassen. Kom hjem for ca en mnd siden, og da fikk jeg altså 6. Ble grundig sjekket på flyplassen, sjekket bagasjen, og sikkerhetskontrollen var helt sinnsykt grundig. De gikk gjennom ting flere ganger. Reiste sammen med en gruppe begge gangene, og vet helt ærlig ikke hva forskjellen var. Anonymkode: 67f26...0b3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #9 Skrevet 12. august 2016 16 minutter siden, The Kitten skrev: Får man det ved innreise eller utreise? Jeg har et sånt merke etter å ha vært i Israel. Opplyste dem om at jeg hadde tilbragt mesteparten av tiden i Palestina da. Første tallet på mitt merke er 5. Gjetter på at du reiste alene, ikke er jøde og ikke kjenner noen israelere? Anonymkode: b8b32...ba9
The Kitten Skrevet 12. august 2016 #10 Skrevet 12. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjetter på at du reiste alene, ikke er jøde og ikke kjenner noen israelere? Anonymkode: b8b32...ba9 Jeg var der med en gjeng fra studiet, men jeg reiste hjem en dag tidligere enn dem for å rekke min far sin bursdag. Så det så gjerne ut for dem som om hele oppholdet hadde vært meg alene på tur. Jeg ankom også alene faktisk. Nektet å fly via Oslo, så fløy via Amsterdam og besøkte en kamerat i samme slengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå