Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min arbeidsplass følger vi ikke tariff og sjefen kan i hovedsak gi den lønnen han vil til hver enkelt. På vår jobb blir trynefaktor brukt, når man avgjør hva den enkelte tjener. En som har jobbet i bedriften fra start kan få mindre lønn en enn som har begynt senere. Selvom begge disse har lik innsats på jobb og er lik i alder. Heg har tatt opp dette med min sjef. Jeg har jobbet i bedriften siden oppstart, og tjener betraktelig mindre enn en som begynte 5 år etter meg. Jeg tok dette opp (meg og den andre kollegaen er begge over 25 år) han begrunnet min kollegaen høyere sats med at h*n har vært lenger i arbeidslivet. Men dette trodde ikke jeg hadde noe å si? Jeg trodde ansiennitet gjaldt på den aktuelle bedriften og ikke hvem som har vært lengst i arbeidslivet? Noen som vet om ansiennitet kun gjelder i den aktuelle bedriften eller regnes ansiennitet etter hvor lenge man har vært i arbeid?

Anonymkode: 4cb35...ac3

Skrevet

Ansiennitet kan også overføres fra andre stillinger, ja. Men dette praktiseres ulikt og ut ifra forskjellige regler. Noen ganger regnes erfaring fra samme type stilling/jobb, andre ganger hvis det f.eks. er innenfor samme kommune mens andre ganger er det ikke mulig å få med seg noe. 

Vi jobber i kommunen hvor dette med lønn er ganske strengt i utgangspunktet. Utdanning og ansiennitet skal alle få uttelling for, men likevel kan enkelte få et lokalt gitt lønnstillegg, ofte uten at man selv får vite hvorfor. Jeg startet samtidig med en annen og vi har begge nesten lik utdanning (ikke helt samme type - men innenfor det vanlige lønnssystemet så ville vi endt på samme lønnstrinn).

Etter ett år fikk jeg et tillegg fra det lokale lønnsoppgjøret og jeg vet ikke en gang hvorfor jeg fikk det og ikke kollegaen min og vi starter på akkurat samme lønn. Prøvde å spørre leder om dette, men fikk et litt "svada"-svar at dette gikk på kompetanse som vår avdeling trenger, men jeg klarer ikke helt å gjette meg til akkurat hva slags kompetanse som skulle gitt utslag for min del. Slik jeg ser det er kanskje til og med min kollegas utdannelse hakket mer relevant og spisset for akkurat vår avdeling mens min er mer generell. 

Klarer ikke altså, men synes det er litt kjipt at det ikke blir klargjort hvilke kriterier de tar utgangspunkt i. Slik som det er nå virker det enten helt tilfeldig eller at de går etter trynefaktor og ingen av delene er jo spesielt gøy for arbeidsmiljøet. 

Anonymkode: a8221...514

Skrevet (endret)

Ansiennitet gjelder fra alle arbeidsforhold som er relatert til de arbeidsoppgaver som utføres som hovedregel.

Derimot er det viktig å selge seg selv inn for høyere lønn. Lønn skal i slike tilfeller gjenspeiles i arbeidsoppgaver, ansvarsområder, villighet til å ta ansvar og hele veien gjøre seg attraktiv.

Lønn står stille hvis man ikke jobber for å øke den selv.

Endret av ikstart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...