Gå til innhold

Blir deres hannhunder helt idiot når det er løpetid på gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Griner og hyler, pal ved døren. Trekker i båndet så jeg blir helt skjev. 

(Årsgammel hundeeier).

Anonymkode: 31f24...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Her i huset sitter hannen og uler døgnet rundt og er veldig stresset stakkars :-(

Skrevet

Kan være veldig vanlig oppførsel, varierer jo fra hund til hund. 

Skrevet

Min hannhund holdt på sånn og vi valgte å kastrere han da han ikke skal brukes til avl. Det fungerte utmerket og nå får han ingen reaksjoner og er helt normal. Bare et tips hvis du ikke skal bruke han i avl da.

Anonymkode: 2cd5f...6c3

• Liker 4
Skrevet

Min begynner å klukke som en høne og blir meget bestemt på hvilken retning han vil gå hvis han kjenner lukten av ei tispe med løpetid. Heldigvis ikke store oppstandelsen, men veldig komisk å høre på :ler:

Skrevet

Nei, heldigvis ikke. Han lukter gjerne litt ekstra på tur i nærheten av der de bor, og kan begynne å ule litt etter dem hvis de går rett forbi vinduet i stuen, men så er det heldigvis fort glemt.

Skrevet

noen uler og spiser nesten ikke. Min klunker litt av og til. Men jeg har absolutt ikke tenkt å skjære av ham ballene av den grunn!

Skrevet

Min kommer med et og annet ul nå og da om han har luktet på ei løpetispe i stådagene. Ellers kan han trekke en del i båndet om han følger sporet av ei. Utenom det er han en veldig laidback fyr, selv om han er veldig begeistret for tisper.

Hvordan hannhunder reagerer er nok i stor grad arv. Noen spiser ikke og uler flere timer i strekk bare av litt lukt, andre tar det med stor ro.

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Du kan prøve kjemisk kastrering og se om det hjelper. Det er en hormonchip som varer i rundt 6 mnd, og kan være en grei pekepinn på hvordan en faktisk kastrering kan virke. (men det er ikke alltid chip og påfølgende kastrering gir samme resultat). Mye mosjon, hjernetrim osv er greit å drive med når han er stressa. Er det din egen tispe?

Gjest FarDareisMai
Skrevet

Terrierfjomp blir helt koko her når Myndefrøkna har løpetid. Uler som en gal og stanger hodet mot døra til rommet hennes. Andre hunder med løpetid, bryr han seg lite om. 

Skrevet

Jepp. Helt koko!  🙈

Anonymkode: b51f3...cf9

Skrevet

Min blir helt gal når vi er ute å møter en tispe med løpetid,og han kan lukte de på mils avstand. 

Skrevet

Vår ble helt sprø. Spiste ikke på masse dager, pep, peste hele tiden og stresset rundt så vi andre også ble sprø. I tillegg fikk han med seg løpetid på lang avstand, så minimum 1 gang i mnd hadde vi det gående.

Vi har fått en annen verden etter at han ble chippet.

Anonymkode: a6fc6...e8c

Skrevet

Yes, han blir helt gal. Stresser rundt og endrer søvnmønsteret sitt helt, så han sover masse om dagen og omtrent ikkenoe på natta, for da går han i stedet rundt og hyler. Han drar sinnsykt på tur, og om vi ikke går den veien han vil - nei da går vi ikke tur i det hele tatt. Og hver gang han lukter på en tispeflekk så sikler han noe helt sinnsykt og står helst og slikker på den i en time. 

Vi har nesten bare tisper i nabolaget. Idiotisk at det ikke er lov å kastrere hunder her i Norge, tror han hadde hatt det bedre da. 

Skrevet

Min er kastrert. Å han reagerer jo ikke lenger, det er enda godt får det er masse tisper rundt her...

Men han var helt tulling før vi kastrerte han.... :dry:

Anonymkode: 517bb...df7

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Ts igjen:

Da er ikke min så ille likevel. Sover godt på natten, ca 11 timer. Men griner en del ved døren, og drar som besatt når vi er på tur. Finner ikke roen.

Vet at kastrering har blitt strengt. Men er det mye bivirkninger av chipen?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at kastrering har blitt strengt. Men er det mye bivirkninger av chipen?

Som regel ganske lite. Noen hunder legger fortere på seg, fordi når man stopper testosteronproduksjonen så trenger hunden færre kalorier per dag, så det kan fint reguleres ved å redusere daglig matmengde. Det skal også være noen langhårshunder som får pels som floker seg lettere, men det trenger ikke skje.

Det er mange som mener at kastrerte hunder kan bli mer redde, men dette er det ingen forskning eller dokumentasjon på. Det er mer sannsynlig at uten testosteronet så kommer heller frykten (som alltid har vært der) tydeligere frem. Samt at noen eiere kanskje vil "teste chipen" med å sette hunden i en situasjon den synes er ubehagelig (f.eks hunder som utagerer eller fungerer dårlig med andre hunder som intakt).

Chip kan også gjøre hunden roligere, fordi uten hormonene så reduseres også stressnivået. Noe jeg synes er positivt, det er ikke bra for hunden å gå rundt med mye stress i kroppen i hverdagen, verken fysisk eller mentalt.

Hvis du vurderer chip, så kan du også be dyrlegen sette den et sted hvor en lett kan fjernes igjen - det gjorde jeg første gangen. Så hvis det skulle vise seg at chipen gir store bivirkninger, så kan du få den fjernet.

• Liker 1
Skrevet

Valgte kjemisk kastrering på vår hannhund ( 6 år ). Han stresset seg syk rundt hunder av begge kjønn, og ble så klart verre rundt løpetider.

Ikke merket noen bivirkninger av chippen, fortsatt samme hund, men det hormonelle stresset er borte. Chippen ble plassert lett tiligjengelig, sånn at den kunne fjernes ved evnt uønskede bivirkninger.

Anonymkode: 06599...810

Skrevet

Ja :( 
Han holdt på å ulte/søyt mye hele denne uka, og drar veldig og lukter i bakken så er ganske sikker på at noen i nærheten har løpetid. Etter en stund gir jeg opp og går tur (selv om det er to timer siden forrige tur), og da holder han som regel kjeft en stund. 
Hjelper også å trene (da bruker han hode og blir litt sliten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...