Gå til innhold

Hundekyndige- problematferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen har god peiling og kan komme med tips. 

Jeg har en kjempekjekk terrier som er aktiv og morsom. Hun er 3 år og har alltid vært gira. Hun har alltid tatt av når folk ringer på, bjeffer og løper som besatt. Når besøket kommer inn hopper hun alt hun kan, hyler av glede og peser. Superstressa. Hvis jeg prøver å sette henne inn på 'rommet' hennes så klikker det helt der inne, bjeffer og står i, tar lang tid før hun faller til ro. 

Det begynner å bli veldig slitsomt, og hun er blitt verre det siste året tror jeg. Av andre ting så er hun selektiv med innkalling, men er som oftest lett å kalle inn med snacks. Hun er veldig opptatt av mat. 

Anyone?

Anonymkode: 260d9...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville prøvd ignorering - belønning. Det hunden vil er å få kos og oppmerksomhet og det skjer noe kjempemegaspennende når det ringer på og kommer folk.

Men jeg ville øvd på disse tingene separat. Først det at det ringer på. Nå assosierer hun lyden med at det er spennende og at det kommer noen. Så allier deg med noen andre. (Og kjøp gjerne ørerpropper til dette :P ). Tanken er at du skal gjøre om ringeklokke-assosiasjonen til en uinteressant hendelse. Få noen til å ringe på. Huden freaker ut. Men du gjør ingenting. Du sitter bare i sofaen og later som ingenting, evt kaster noen godbiter på gulvet om hunden ser på deg og er bittelitt rolig. Lyden fører ikke til at noen kommer heller. Hvis den du har alliert deg med skal komme på et tidspunkt uansett kan dere kommunisere via mld. Når hunden har roa seg helt ned, kan vedkommende komme. Dette kan øves på ofte og mer ulike intervaller. Kjernen er at ingenting skjer når det ringer på. Og helst at ingen kommer selv om det ringer på heller. Etter hvert når dette sitter kan du selvsagt gå og åpne når det ringer på, skal ikke ha gjester som må vente en halvtime ute hver gang. Men det er greit å gradvis innføre en reaksjon fra deg når hundens freak-out-reaksjon har avtatt eller blitt borte.

Så til det at besøket kommer inn (egen "øvelse"). Her må du snakke med besøket på forhånd. De skal ignorere hunden fullstendig, snakke rolig og bevege seg rolig. Når hunden er rolig - her definerer du hva som er rolig, feks har alle beina på gulvet, er stille eller lignende - er det lov til å hilse. Hoper hun på dem snur de ryggen til. Fint om de får tatt av seg jakker og satt seg ned før det hilses, og da skal det hilses på en rolige hund. Vi brukte dette aktivt i hjemme-alene-trening. Hunden vår syntes det var veldig fælt at vi var borte og ville ha trøst. Når vi bare ignorerte ham når han stressa gjorde vi det at vi kom og gikk til en ikke-hendelse. Det er sånn som skjer, vi kommer alltid tilbake. Når han ble tryggere og roligere kunne vi gradvis øke hilsingen igjen. 

Poenget er altså å ignoere det du ikke vil ha (stress og lyd og mas) og belønne det du vil ha (rolig hund er lik kos som er belønning. Eller godbit eller ball eller hva som helst). Til slutt vil hun sannsynligvis assosiere rolig oppførsel med å få det hun vil, og skjønne at freak out-oppførsel ikke fører til noe annet enn at hun blir ignorert. 

Jeg skjønner hun freaker ut når hun må være i et annet rom, for da får hun ikke emd seg hva som skjer. 

Kort om innkalling: Når hun er opptatt av mat - bruk det hver gang du skal kalle inn. Hun må jo få en grunn til å komme til deg. Hvis det som skjer er at hun får på båndet og moroa er slutt er det jo ikke vits i å komme. Vis henne at du kan stoles på ved å kalle inn, gi godbit og slippe henne fri igjen. Så hun ikke vet når båndet kommer på og leken er slutt. 

Endret av Rainbow
  • Liker 2
Skrevet

Hei! Tusen takk for svar og gode råd. 

Kan prøve å ignorere. Det er bare det at hun hopper og klikker så innmari at jeg er redd hun ødelegger klærne til folk og skremmer dem.. Så har mest lyst å bare fjerne henne da.. 

Har hørt noen trene slik at når det ringer på så løper hunden på rommet/senga/buret og får en treat, og venter pent. Kunne dette vært noe kanskje? er redd hun løper og legger seg, får snop og så kommer tilbake igjen!:P

Skrevet

Hvis hun tar helt av kan du jo trene på kontaktlyd og godbit hvis hun responderer på det fra før? har du trent med kontaktlyd sånn ellers? Altså at du sier en lyd og så ser hunden på deg og får klikk eller godbit? men når hun er helt overoppheta i hodet er det ikke sikkert du får kontakt, så det må man starte med i helt rolige og stille situasjoner uten forstyrrelser. Ved å bygge det opp gradvis kan du få til det du beskriver - kontaktlyd og så friord til å gå i senga til godbit. Men med henne virker det som den aller største belønningen er å få hilse, så spørs om noen godbit kan toppe det.

Har du prøvd at folk snur seg vekk når hun hopper, da? De aller fleste hunder vil slutte når de ikke får noen som helst (tenk stiv utstillingsdokke) reaksjon på sånn oppførsel.

Jeg anbefaler boka Control Unleashed (Den finnes også på norsk i en helt vanvittig dårlig oversatt utgave). Boka "the puppy program" av samme forfatter funker også fint på voksne. Det er en bok jeg holder på å lære meg masse fra selv, men der kan du feks få hunden til å gjøre det du vil ved å tro den til å dro at den vil det samme. :P

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Tusen takk for svar og gode råd. 

Kan prøve å ignorere. Det er bare det at hun hopper og klikker så innmari at jeg er redd hun ødelegger klærne til folk og skremmer dem.. Så har mest lyst å bare fjerne henne da.. 

Har hørt noen trene slik at når det ringer på så løper hunden på rommet/senga/buret og får en treat, og venter pent. Kunne dette vært noe kanskje? er redd hun løper og legger seg, får snop og så kommer tilbake igjen!:P

Du må putte i henne godbiter kontinuerlig i begynnelsen, belønne mye først og så gi færre og færre. Til slutt vil hun ligge der og vente på èn godbit til du gir den til henne.
Og så må du begynne med små forstyrrelser. Først blir hun belønnet for å ligge der uten forstyrrelser, så f.ex. ta opp dørklokke-ringelyden (finnes nok også på YouTube) og la henne ligge mens du spiller den på lavt nivå. Så etter hvert få noen til å ringe på som hun kjenner etc. Stegene må tilpasses hunden, det tar så lang tid det tar. Funker det ikke må du gå tilbake et steg.

Skrevet

Her er en video fra Emily Larham der hun bruker desensitering og motbetinging for dette problemet. Det vil si hun gjør hundene mindre sensitve for triggerne, og endrer deres følelser for dem med veldig gode godbiter.

Skrevet

Fra en som har hatt samme problem med to terriere; lag til en burplass/liggeplass og kommander den dit når besøk kommer. Selve hoppingen og gneldringen er som regel så pass selvforsterkende for disse hundene, at det ikke fungerer å ignorere det.

Aller først: Ikke bry deg om lyd. Det er et annet problem som heller kan løses når hunden har lært at den ikke er noen velkomstkomité.

1.Tren først inn et kommando-ord for å gå på den plassen, og et fri ord for å få forlate den. Plassen burde være i nærheten av døra, slik at du enkelt kan belønne og stoppe hunden om den forlater plassen. Det er lurt å gi den oversikt over situasjonen, da mange hunder blir redde og skremmer seg selv mer om de ikke ser hvem som kommer.

2. Når den kan det, ringer du på døra selv (stikk hånden ut og ring på) og holder på til hunden klarer å sitte på plassen sin uten å forlate den. Dette er viktig, for ved å gjøre dette demper du forventningene til ringeklokka. Pr. nå er ringeklokka = folk = halleluja! Den forventningen må bort.

3. Deretter burde du alliere deg med noen (venner/familie) for å få dem til å ringe på slik at du får trent i kontrollerte former. Impulskontrollen kommer til å være lik null når du starter på dette punktet, og du kommer til å måtte gjenta det mange ganger og bruke mye tid. Klarer ikke hunden å beherske seg i kontrollerte former, er det null sjanse for at det kommer til å gå i en ekte situasjon.
Nå skal du begynne å trene inn at hunden skal bli værende på plassen sin når det faktisk kommer noen. Den kommer til å forlate plassen sin, du kommer til å måtte sende den tilbake, - mange ganger, - før du får åpnet døra. I begynnelsen burde du åpne den uten å invitere inn.
 - Når den klarer å bli med åpen dør, tar du liksom-gjesten inn i gangen.
 - Når den klarer å bli med liksom-gjesten i gangen, inviterer du den helt inn. 
Tenk ro, - jo roligere hunden er når du går til neste skritt, jo enklere er det for hunden. La aldri hunden få forlate plassen og hilse uten at du har latt den få lov. Om det skjer at den smetter forbi, led den tilbake på plassen. Det er også viktig at du ikke gir hunden lov til å hilse før den er rolig.

4. Først når hunden klarer å sitte på plassen sin under trening, kan du begynne å forvente at den forblir på plassen når det kommer faktisk besøk. Gjenta punkt 3 til det sitter. 

Husk å bruke supergode godbiter når du begynner på et nytt punkt. Dette er veldig krevende for hunden og du ber den om mye. Belønn hver gang den blir liggende. Etterhvert som den mestrer det, kan du bytte det ut med noe av mindre verdi.

Her er en video som viser prinsippet, men med en helt annen hundetype som ikke går helt i lufta. :tongue:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg stoppet min hund fra å overhodet reise seg når det ringte på døren. Trente mye på dette. Med engang den rikket seg, var det rett på plass igjen . Jeg stod der til den roet seg helt ned. Når besøket kom inn kunne den forsøke seg igjen, men jeg viste den plassen ved å knipse med fingrene og peke på plassen. Du trenger ikke å berøre hunden engang, den leser kroppspråket ditt om du er bestemt , rolig og viser at du mener det :)

Du kan få folk til å ringe på flere ganger og alliere deg med venner som kan komme på besøk og trene på dette ofte.

Min hund var helt vill på dette da den var valp, men med mye og riktig trening er den rolig og veldig lydhør og opptatt av å gjøre det den får beskjed om :)

Når hunden er helt rolig, belønner du meg kos og godbit. Og først da kan den få hilse på besøket :)

Skrevet

Tusen takk for kjempemange gode tips alle sammen! Har begynt å øve nå, har kuttet opp salami i biter noe hun elsker. 

Eneste problemet er at jeg ikke har ringeklokke, men bankingen gjør vel samme nytten;D

Skal mye i løpet av de neste dagene så får jeg se om jeg får tak i en prøvekanin. 

Takk for at dere gadd å skrive lange avhandlinger med tips, setter stor pris på det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...