Gå til innhold

Familievern kontor ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvilken erfaringer folk har ift mekling om avtale vedrørende deling av tid med barnet?

Spesielt int. i dere fra Bergen. Jeg har desverre ikke hørt noe positivt. At folk blir meglende i flere år. Hva funksjon har deres råd? Må en følge det? Eller må man helt til retten for at det er gyldig, håper selvsagt vi blir enig. 

Anonymkode: 9fb6b...0a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håpløst og ubrukelig system. Vi har hatt 14 meglingstimer og de sitter å egler på oss begge. Min venninne og hennes eks satt i felleskap og ble enige hjemme noen dager etter bruddet, men da da de var ferdige med meglingstimen var de bitre fiender.

Anonymkode: 06dd7...d52

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håpløst og ubrukelig system. Vi har hatt 14 meglingstimer og de sitter å egler på oss begge. Min venninne og hennes eks satt i felleskap og ble enige hjemme noen dager etter bruddet, men da da de var ferdige med meglingstimen var de bitre fiender.

Her er jeg helt clueless,så jeg spør, hva slags ting tar de opp som gjør at de ble fiender?

Anonymkode: 57a40...b51

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tragisk. Men om man tenker å flytte fra hverandre. Hvem i alle dager skal bestemme hvor barnet skal bo om en er uenig? Det er jo i og for seg tragisk at noen andre skal bestemme over ens eget kjøtt og blod. Hvertfall om de holder på slik.

Kommer dette kontoret med anbefalinger eller absolutte avgjørelser? 

Kjenner jeg kan ingenting om det og har bare hørt negativt😑

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg helt clueless,så jeg spør, hva slags ting tar de opp som gjør at de ble fiender?

Anonymkode: 57a40...b51

Lurer jeg også på? Har hørt om diskriminering og lite engasjerte mennesker som jobber der. Jeg gruer meg veldig. Håper vi kan bli enig, men jeg vet vi er så forskjellig på mange plan barnefar og jeg.

Han vil kjøre meg til retten om han ikke får det som han vil.  Barnet er så liten at han tenker ikke særlig logisk.

Har lite lyst å bruke tid og penger på en rettsak.

Skrevet

Svarer her siden alle mer eller mindre siktet til meg. De stilte de spørsmål som:

- Mener du virkelig at du er fornøyd med det da?

- Det blir jo en økonomisk fordel for deg.

- Tror du barna vil takle å miste så mye tid med deg?

- Tror du han kan ha baktanker med denne avtalen?

De hadde bestemt seg for 60/40 i fars favør fordi det var det eneste som gikk med mors jobb, og hun hadde i tillegg trappet ned på reisingen i jobben etter bruddet. Far var den som var der alltid i hverdagen pga hun var borte litt. Altså to gode foreldre som gir og tar for at barna skulle få det så bra som mulig.

Nå har de 50/50 og mor leter etter ny jobb.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tragisk. Men om man tenker å flytte fra hverandre. Hvem i alle dager skal bestemme hvor barnet skal bo om en er uenig? Det er jo i og for seg tragisk at noen andre skal bestemme over ens eget kjøtt og blod. Hvertfall om de holder på slik.

Kommer dette kontoret med anbefalinger eller absolutte avgjørelser? 

Kjenner jeg kan ingenting om det og har bare hørt negativt😑

De kommer med anbefalinger, både ift hva dere må ha med i avtalen, og hvordan dere skal fordele barnets samvær. 

Anonymkode: ae721...63f

Skrevet

betyr det at dere i mellom er uenige i samværet og at dere skal megle, eller er dette snakk om en "standardtime" hos familivernkontoret for å få dokumentert samværet?

Hvis det siste, lag en avtale dere i mellom, dra på kontoret. Småprat litt og dra hjem :)  

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svarer her siden alle mer eller mindre siktet til meg. De stilte de spørsmål som:

- Mener du virkelig at du er fornøyd med det da?

- Det blir jo en økonomisk fordel for deg.

- Tror du barna vil takle å miste så mye tid med deg?

- Tror du han kan ha baktanker med denne avtalen?

De hadde bestemt seg for 60/40 i fars favør fordi det var det eneste som gikk med mors jobb, og hun hadde i tillegg trappet ned på reisingen i jobben etter bruddet. Far var den som var der alltid i hverdagen pga hun var borte litt. Altså to gode foreldre som gir og tar for at barna skulle få det så bra som mulig.

Nå har de 50/50 og mor leter etter ny jobb.

Jeg synes dette er riktige spørsmål å stille jeg. Det er viktig at man faktisk er fornøyd med avtalen. Det er også viktig å tenke gjennom hvem som da får en ekstra barnetrygd, om det utløser bidrag etc. 

Ikke minst er det viktig å tenke gjennom om barna takler den fordelingen foreldrene foreslår. Det er jo de som er viktige her! 

Det siste spørsmålet er litt lugubert, men samtidig er det viktig å ta opp mtp hvem som kan flytte som de vil innenlands. Den med største brøk vil ha rett til å flytte som man vil. Familievernkontoret aner jo ikke om den ene er kuet på noe vis av partneren. 

Ellers var vi selv på FVK med ferdig avtale klart. Megleren startet noen spørsmål om vi var fornøyde etc, vi svarte bare at avtalen er klar, og vi er enige i den. Vi bød ikke opp til noen diskusjon vedørerende avtalen vi hadde. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er riktige spørsmål å stille jeg. Det er viktig at man faktisk er fornøyd med avtalen. Det er også viktig å tenke gjennom hvem som da får en ekstra barnetrygd, om det utløser bidrag etc. 

Ikke minst er det viktig å tenke gjennom om barna takler den fordelingen foreldrene foreslår. Det er jo de som er viktige her! 

Det siste spørsmålet er litt lugubert, men samtidig er det viktig å ta opp mtp hvem som kan flytte som de vil innenlands. Den med største brøk vil ha rett til å flytte som man vil. Familievernkontoret aner jo ikke om den ene er kuet på noe vis av partneren. 

Ellers var vi selv på FVK med ferdig avtale klart. Megleren startet noen spørsmål om vi var fornøyde etc, vi svarte bare at avtalen er klar, og vi er enige i den. Vi bød ikke opp til noen diskusjon vedørerende avtalen vi hadde. 

Jeg var kuet av in parner med det var det ingen som brydde seg med å fange opp. De som var enig og fornøyde er nå i full krig, så noe er veldig galt.

Har enda til overs å høre om noen som har hatt god hjelp derifra.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke erfaring fra Bergen, men vi fikk da bare gode råd og hjelp til å se ting fra den andres perspektiv også. Men så var vi enige om en 50/50 deling på forhånd da, og stort sett enige om ferier osv.

Dette er en avtale som signeres, så den er sånn sett en avtale man må forholde seg til (gjeldet i et år om gangen). Dvs at hvis en part bryter den kan den andre parten bruke det i retten, om det skulle bli så ille...

Anonymkode: c3b3a...455

Skrevet

Se på stadnardskjemaet for samværsavtale på forhånd, og diskuter gjennom hva dere ønsker (om det er mulig). kanskje ekstra viktig på å tenke litt rundt om en av dere kan tenkes å ønske å flytte vekk fra stedet dre bor nå, og hva som skjer da.

Anonymkode: c3b3a...455

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer med anbefalinger, både ift hva dere må ha med i avtalen, og hvordan dere skal fordele barnets samvær. 

Hva om en av oss er uenig? Hvem "tar" da med seg barnet? Og må det for rettsak ved uenighet eller kan de bestemme utifra sine råd.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om en av oss er uenig? Hvem "tar" da med seg barnet? Og må det for rettsak ved uenighet eller kan de bestemme utifra sine råd.

De kan ikke bestemme noenting. Blir dere ikke enige må dere ha rettsak. Ved veldig høyt konfliktnivå kan FVK sende bekymringsmelding til BV. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kan ikke bestemme noenting. Blir dere ikke enige må dere ha rettsak. Ved veldig høyt konfliktnivå kan FVK sende bekymringsmelding til BV. 

I tilfeller med langvarig megling, hvem tar ansvar for barnet i mellomtiden? Bare lurer... 

Det kreves enighet om avtale fra begge parter. Jeg skulle virkelig ønske at fvk kunne være mer tydelige i råd om hva som er barnets beste. Når jeg har vært der alene, får jeg masse støtte og terapeuten sier at mine forslag til avtale åpenbart er rimelige og  mer enn far "fortjener" sett i forhold til barnet alder og hvor i landet far flyttet. Men når jeg og far er der sammen, er det bare "hva føler dere, da" og ikke mulig å få ham med på å lage avtale i det hele tatt :/ Han bare trenerer og er veldig uforutsigbar. Vil ikke til retten, det blir liksom for dumt, men det må man tydeligvis for å få en fagperson til å si noe til ham... 

Anonymkode: e8634...9d9

Skrevet
Den 12. august 2016 at 9.41, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvilken erfaringer folk har ift mekling om avtale vedrørende deling av tid med barnet?

Spesielt int. i dere fra Bergen. Jeg har desverre ikke hørt noe positivt. At folk blir meglende i flere år. Hva funksjon har deres råd? Må en følge det? Eller må man helt til retten for at det er gyldig, håper selvsagt vi blir enig. 

Dårlige greier. Selv Ari og Martha måtte til obligatorisk time fordi de har barn.

De tar frem Kleenex, spør hva føler du nå, hva følte du da x sa hva han/hun følte og til sist: vi skal ikke snakke noe om fortid. 

Yeah, right: uten fortid, ingen forståelse for nåtid. Dahh..

Anonymkode: 53cda...5e9

• Liker 1
Skrevet

Hos oss ble det bare forklart regler for fast bosted, samvær etc. Møtet handlet overhodet ikke om følelser og de åpnet ikke for det heller, kun om barnefordeling. 

Anonymkode: 6b4e0...989

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige greier. Selv Ari og Martha måtte til obligatorisk time fordi de har barn.

De tar frem Kleenex, spør hva føler du nå, hva følte du da x sa hva han/hun følte og til sist: vi skal ikke snakke noe om fortid. 

Yeah, right: uten fortid, ingen forståelse for nåtid. Dahh..

Anonymkode: 53cda...5e9

Det siste der stusset jeg over også. Behandlingen av barnet var grunnen til at jeg gikk, men fortid kunne man ikke snakke om. Idiotiske greier.

Skrevet

Jeg er fornøyd med mekling og samtaler. Men de har jo ikke noen myndighet. Man velger jo fritt om man tar dem på alvor eller ikke. 

Men det er påkrevd med mekling om man skal skilles, eller om man vil ta barnefordeling til retten. 

Jeg tror par som er innstilt på å samarbeide om barna har stor nytte, men de hadde nok funnet ut av det selv og. 

Skrevet (endret)

Min erfaring med meklingskontoret er helt grei. Deres oppgave er å sørge for at partene er enige om en samværsavtale med barn(e).

Derfor hadde jeg på forhånd skrevet ned en samværsavtale, vist den til eksen og fått han til å skrive under, og så skrev jeg under selv. Da vi kom til meklingskontoret, dro jeg frem dette arket og mekleren så ut til å bli positivt overrasket. Alt var klart, liksom. Så deretter ble vi bare sittende og småprate i rundt tjue minutter, bl.a. nevnte mekleren at det var skattelette å få og evt barnebidrag for den som hadde hovedansvaret, og så var meklingstimen over. Vi fikk meklingsattesten og så gikk vi. Ferdig med det.

Så min erfaring med meklingskontoret er helt grei :- ) Jobben deres er å sørge for at foreldrene som skilles har en samværsavtale vedr barna som begge er enige i. Har man det klart på forhånd når man kommer dit, er det ikke mer de har å gjøre.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...