Far til 2 Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 I forbindelse med jobben har jeg fra tid til annen hatt noe kontakt med kommuner. Og det slår meg hvor vanskelig det er å kommunisere med de ansatte. En bekjent av meg, som er lærer, sa en gang med glimt i øyet at lærere er de eneste som alltid går gjennom arbeidslivet uten å ta feil. Det er derfor med en viss grad av forståelse at jeg opplever mye av et samme med andre kommunalt ansatte. Og spesielt damer innenfor helse og omsorg som må ta en avgjørelse. En annen bekjent av meg som for noen få år siden begynte å arbeide for en statlig etat sa for kort tid siden at 50% av de ansatte ville aldri klart seg i det private arbeidslivet, bl.a. pga total og komplett mangel på initiativ og analytiske evner. For egen del lurer jeg på om de fleste av disse er damer. Jeg opplever igjen og igjen og igjen at damer svarer nei til et aller meste uten å ha tenkt gjennom spørsmålet. Og de spør aldri hva jeg mener med spørsmålet om de skulle være usikre på hva jeg mener, for de vet jo alltid best selv. De har sjeldent mer enn ett ord for å besvare alle spørsmål, og hvis de tar i bruk flere ord er meningen en samme. Hvordan kan kommuner med så lite kreative og engasjerte medarbeidere kunne fornye seg og løfte administrasjonen videre. Kanskje jeg tar feil men det virker som en del er livredde for selv de minste endringer i hverdagen. Inne på min jobb (en privat bedrift) ser jeg at damene i langt større grad tar ansvar, og kommer med innspill i debattene som omhandler arbeidssituasjonen eller andre jobbrelaterte ting. Kort sagt har de egne meninger og om de ikke forstår spør de. Hva er årsaken til denne store forskjellen blant privat ansatte og kommunalt ansatte kvinner? Far til 2 1
puffy123 Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 17 minutter siden, Far til 2 skrev: I forbindelse med jobben har jeg fra tid til annen hatt noe kontakt med kommuner. Og det slår meg hvor vanskelig det er å kommunisere med de ansatte. En bekjent av meg, som er lærer, sa en gang med glimt i øyet at lærere er de eneste som alltid går gjennom arbeidslivet uten å ta feil. Det er derfor med en viss grad av forståelse at jeg opplever mye av et samme med andre kommunalt ansatte. Og spesielt damer innenfor helse og omsorg som må ta en avgjørelse. En annen bekjent av meg som for noen få år siden begynte å arbeide for en statlig etat sa for kort tid siden at 50% av de ansatte ville aldri klart seg i det private arbeidslivet, bl.a. pga total og komplett mangel på initiativ og analytiske evner. For egen del lurer jeg på om de fleste av disse er damer. Jeg opplever igjen og igjen og igjen at damer svarer nei til et aller meste uten å ha tenkt gjennom spørsmålet. Og de spør aldri hva jeg mener med spørsmålet om de skulle være usikre på hva jeg mener, for de vet jo alltid best selv. De har sjeldent mer enn ett ord for å besvare alle spørsmål, og hvis de tar i bruk flere ord er meningen en samme. Hvordan kan kommuner med så lite kreative og engasjerte medarbeidere kunne fornye seg og løfte administrasjonen videre. Kanskje jeg tar feil men det virker som en del er livredde for selv de minste endringer i hverdagen. Inne på min jobb (en privat bedrift) ser jeg at damene i langt større grad tar ansvar, og kommer med innspill i debattene som omhandler arbeidssituasjonen eller andre jobbrelaterte ting. Kort sagt har de egne meninger og om de ikke forstår spør de. Hva er årsaken til denne store forskjellen blant privat ansatte og kommunalt ansatte kvinner? Far til 2 Årsaken kan nok være at private bedrifter har en større frihet, og kreativitet og engasjement blir godt tatt i mot. Jeg har jobbet i kommunen i mange år, kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse - men kan ha noe med alder å gjøre Det tar vell litt tid å bli sånn. Men, kommunen har et mindre handlingsrom enn det private, og når alle forslag blir møtt med et nei, eller at vi ikke har råd, osv. er det vell begrenset hvor lenge man orker å være kreativ og komme med forslag? Det er ikke noe ålreit når ethvert forslag blir avvist, og det kan vell kanskje være at de har tatt til seg dette og viser det utad? 5
Fillifjong Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Vel, jeg tenker at på som alle områder i livet, at hvis du opplever bemerkelsesverdig mye negativitet som gjentar seg bemerkelsesverdig ofte, så må man gå inn i seg selv og se om man selv kan være en årsak til negativitet. Akkurat som de som sier at "ingen liker meg" eller alltid klarer å havne i konflikter på sin vei. "Alle damer sier nei" er i samme kategori. Jeg sier ikke at kommunalt ansatte damer ALDRI sier nei, men hvis de ALLTID sier nei, så kan du se litt på hvordan du selv fremstår og hva du formidler også. 2
Far til 2 Skrevet 24. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 24. september 2016 Jeg er delvis enig i at det ikke bare er kvinner som sier nei . Men jeg sitter utvilsomt igjen med inntrykk av at det er overvekt av kvinner, - og ikke alle arbeider innenfor kommunalsektoren. Et eksempel på 3 andre nei fra kvinner har jeg nevnt her der jeg bl.a. mener et er en del dobbelkommunikasjon og generelt negative beskrivelser av "alle" leger, kvinner og eldre. Far til 2
Gjest Cartman Skrevet 24. september 2016 #5 Skrevet 24. september 2016 Med andre ord tolererer du ikke at folk er uenig med deg. Du har din yrkesbakgrunn og vet sikkert veldig godt hvordan du skal utøve ditt yrke. Kanskje disse damene i offentlig sektor vet best hvordan de utfører sine arbeidsoppgaver. Det hjelper ikke at du viser total mangel på respekt for offentlig ansatte generelt og kvinner spesielt. Du kan først og fremst konsentrere deg om din jobb og dine arbeidsoppgaver. La oss andre gjøre den jobben vi er satt til.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #6 Skrevet 24. september 2016 Det er arbeidsgivers oppgave å lære sine ansatte flere ord. Det er en beskjeden investering som skal til for å utvide de ansattes kompetanse til å omfatte nei, kanskje og vet ikke. Anonymkode: 3c451...623
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 Det har vel med at menn tror at de kan og vet best. Selv om de har null og niks peiling på den jobben som utføres i offentlig forvaltning, kommer de valsende inn som en selvutnevnt messias, forventer at alle skal falle på sine knær og hylle dem for deres genialitet og at alt skal bli akkurat ettet deres vilje. Og når de så blir behandlet på lik linje med alle andre... Ja, da heter det plutslig at damer er lite kreative og selvstendige og ute av stand til å si andre ting enn nei. Anonymkode: db0b0...644
Gjest CKT Skrevet 27. september 2016 #8 Skrevet 27. september 2016 Er det slutt på opplæring på arbeidsplasser?
Haru Skrevet 28. september 2016 #9 Skrevet 28. september 2016 (endret) fordi de er sjeleløse maskiner du må drepe raskest mulig for å komme til level 20 og få en xbox achievement navn på achievement: Public Favor Endret 28. september 2016 av Haru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå