Gå til innhold

Slutter jobben. Feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal slutte i min sommerjobb. Nå på søndag er min siste jobbdag. Jeg har jobbet her i ca 3 mnd. Jeg har også jobbet her i ett år ca fra mai 2014 til august 2015. I midten av august 2015 fikk jeg utbetalt 8000 kr, ikke visste jeg at dette var feriepenger fra jobben, men det vet jeg jo nå. 

På min lønnsslipp for august måned nå 2016 så står det at feriepengegrunnlaget hittil i år er på 26 000 kr... Hvordan kan jeg ha fått mer feriepenger på 3 mnd, enn da jeg jobbet i ett år og kun fikk utbetalt 8000 kr? Er det fordi det er noe fra i fjor jeg får nå som jeg ikke fikk? 

Og når blir det evt utbetalt? Siste jobbdag(som er nå søndag), eller siste lønningsdag som er 15. sep?

Anonymkode: 2fc16...0ad

Skrevet

Du får utbetalt rundt 2730kr. 

Anonymkode: 83397...221

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg skal slutte i min sommerjobb. Nå på søndag er min siste jobbdag. Jeg har jobbet her i ca 3 mnd. Jeg har også jobbet her i ett år ca fra mai 2014 til august 2015. I midten av august 2015 fikk jeg utbetalt 8000 kr, ikke visste jeg at dette var feriepenger fra jobben, men det vet jeg jo nå. 

På min lønnsslipp for august måned nå 2016 så står det at feriepengegrunnlaget hittil i år er på 26 000 kr... Hvordan kan jeg ha fått mer feriepenger på 3 mnd, enn da jeg jobbet i ett år og kun fikk utbetalt 8000 kr? Er det fordi det er noe fra i fjor jeg får nå som jeg ikke fikk? 

Og når blir det evt utbetalt? Siste jobbdag(som er nå søndag), eller siste lønningsdag som er 15. sep?

Feriepengegrunnlag og feriepenger er ikke det samme. Feriepengegrunnlaget er den delen av lønna di som er med i beregningen når arbeidsgiver regner ut hvor mye feriepenger du skal ha. Feriepengene utgjør minst 10,2 % av feriepengegrunnlaget, eventuelt 12 % dersom firmaet er bundet av tariff som gir rett til 5 uker ferie. 

Feriepengene utbetales på siste lønning. 

Du bør absolutt lese deg litt mer opp om hvordan feriepenger fungerer (og hvilke andre rettigheter du har) på sidene til Arbeidstilsynet. Alle som er i jobb bør i det minste kunne nok til å forstå informasjonen på lønnsslippen. 

Anonymkode: a6ff3...59f

• Liker 2
Skrevet (endret)
Den 11.8.2016 at 1.43, AnonymBruker skrev:

På min lønnsslipp for august måned nå 2016 så står det at feriepengegrunnlaget hittil i år er på 26 000 kr...

Se det jeg har uthevet. Det er ikke feriepengene dine som står der, men grunnlaget de bruker å beregne feriepenger ut fra. Nå husker jeg ikke helt eksakt hvilken prosent feriepengene er, men det er vel rundt 11%. Du får altså 11% av det som står som feriepengegrunnlag på lønnsslippen din.

Dersom 11% er riktig, så får du rundt 2800,- i feriepenger.

KORRIGERT; 10,2% er riktig

http://www.prosent.no/okonomi/lonn/prosentsats-og-utregning-av-feriepenger/

for de med fem ukers ferie, er feriepengeprosenten 12%

for alle andre er den på 10,2%

for de over 60 gjelder andre regler

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...