Gå til innhold

Den neste store krigen i Europa. Tankeeksperiment.

Anbefalte innlegg

Gjest Jan-Andre
Skrevet

Når tror du den neste store krigen i Europa vil komme? Hva tror du vil trigge den, og hvordan tror du den vil utarte seg? Jeg sikter ikke til mindre regionale konflikter, men store kriger som f.eks. mellom supermakter, eller kanskje noe litt mer moderne, men som allikevel skulle kunne omfatte store deler av det europeiske kontinentet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Borgerkrig i hvertfall Frankrike, Tyskland og Sverige.  0-5 år. Triggeren er alle som vil erstatte vestens kultur med arabisk sinnssykdom.

Endret av Turbofaen
  • Liker 1
Skrevet

Store konflikter av typen andre verdenskrig vil ikke skje i fremtiden. Det er bare store borgerkriger og små regionalekonflikter det er spillerom for.

Skrevet
8 minutter siden, Stiani skrev:

Store konflikter av typen andre verdenskrig vil ikke skje i fremtiden. Det er bare store borgerkriger og små regionalekonflikter det er spillerom for.

Keep dreaming...

Anonymkode: 92bbd...dbf

• Liker 2
Skrevet (endret)
12 timer siden, Stiani skrev:

Nå ja. Jeg får litt "første verdenskrig vibber" av verden slik den er idag mtp NATO alliansen og konflikt med Russland, Sør-Kina havet osv. Om noen trår feil feil her kan den ene konflikten dra med seg den andre og plutselig er vi inne i en ny verdenskrig, men denne gangen med stormakter med atomvåpen. Foreløpig nøyer vi oss med proxy-kriger i Syria, Ukraina, Jemen osv. Den som lever får se.

Endret av auto
  • Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Jan-Andre skrev:

Når tror du den neste store krigen i Europa vil komme? Hva tror du vil trigge den, og hvordan tror du den vil utarte seg? Jeg sikter ikke til mindre regionale konflikter, men store kriger som f.eks. mellom supermakter, eller kanskje noe litt mer moderne, men som allikevel skulle kunne omfatte store deler av det europeiske kontinentet.

Jeg tror ikke vi kommer til å se flere STORE kriger.

Hva vi kommer til å se er mange flere borgerkriger og grensekonflikter med tilhørende terror. 

Triggerene for de store terrotoriale krigene er borte.  Men jeg ser kollapsen av Sykes-Picot og konsekvensen det vil ha i midtøsten som grunnlaget for konflikter ala det vi ser med Israel over tilsvarende tidsrom, altså 70-100 år stillingskrig og okkupasjon med lave direkte tap, men store collaterale hendelser.

Det geopolitiske bildet er under endring, men rammene er fortsatt relativt statiske, og sett under ett er verden relativt stabilt. Med da ett større område som episenter for konfikt.

Skrevet

Jeg tror de største farene nå er storkrig i Midtøsten. 

Mulig det også kan bli krig mellom USA og Russland som starter på Krimhalvøya. Ukraina vil ikke akseptere at Krimhalvøya er russisk og har mobilisert militært de siste dagene. USA støtter Ukraina. Russland vil trolig ikke gi fra seg Krimhalvøya uten kamp, både fordi de fleste som bor der er russere og fordi Russland har en stor marinebase der. Beliggenheten er strategisk viktig for Russland. Derfor vil nok gjerne USA overta den. 

Borgerkriger mellom regjeringer og islamistiske opprørsgrupper, slik vi har sett i Libya og Syria, kan også bli en realitet i Europa. Men det tror jeg ligger lenger frem i tid. 

Anonymkode: d1ddf...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...