AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Jeg vurderer å be fastlegen min (som kjenner til meg og historien min med overgrep som per i dag gir mye angst og vansker i relasjoner) om å henvise til en psykolog med refusjonsavtale. DPS har jeg gitt helt opp. Jeg er ung og har ikke mye erfaring med dette. Men har noen av dere? Har du gått til både offentlig og privat? Hva var i så fall forskjellen på godt/vondt? Fikk du en opplevelse av at det var mindre hektisk rundt terapeuten? Hvor lenge har du gått i behandling? Hvor ofte? Alle innspill tas i mot! Anonymkode: 4c16e...0b2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Tror ikke det er noen forskjell. De tjener jo det samme, selv om du betaler mindre for de med refusjonsavtale. Men de med refusjonsavtale har jo lange ventelister, så hvis du ikke vil vente i ett år, må du nok gå til en privat. jeg har prøvd begge deler, men har best erfaring med gestalt-terapi. Gruppeterapien på DPS var forresten også en god erfaring. Hvorfor har du gitt opp DPS? Anonymkode: badcb...020
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Jeg gikk til DPS i flere år, men ga til slutt opp. De kunne ikke hjelpe meg med mitt problem, noe de indirekte sa i avslutningssamtalen. Jeg har gått til traumepsykolog med refusjonsavtale i et halvt år og har kun godt å si. Jeg får timer på 60 minutter, og ikke 45 minutter som på DPS. De 15 minuttene har utrolig mye å si... Ulempen er at h*n er svært opptatt, men jeg kan kontakte psykologen på SMS om det er krise. Anonymkode: 20759...7c6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 Jeg måtte vente i ca 3-4 måneder, men det er det verdt. Får også timer på 60 min. Er veldig fornøyd. Har mye bedre erfaring med privatpraktiserende enn DPS. Man får ofte lengre tids oppfølging. På DPS så vil de helst ha deg ut fortest mulig, og man får ofte en sykepleier, ikke psykologspesialist eller psykiater. Anonymkode: ef53b...05c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det er noen forskjell. De tjener jo det samme, selv om du betaler mindre for de med refusjonsavtale. Men de med refusjonsavtale har jo lange ventelister, så hvis du ikke vil vente i ett år, må du nok gå til en privat. jeg har prøvd begge deler, men har best erfaring med gestalt-terapi. Gruppeterapien på DPS var forresten også en god erfaring. Hvorfor har du gitt opp DPS? Anonymkode: badcb...020 Takk for svar. Mye av grunnen er som beskrevet under: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte vente i ca 3-4 måneder, men det er det verdt. Får også timer på 60 min. Er veldig fornøyd. Har mye bedre erfaring med privatpraktiserende enn DPS. Man får ofte lengre tids oppfølging. På DPS så vil de helst ha deg ut fortest mulig, og man får ofte en sykepleier, ikke psykologspesialist eller psykiater. Anonymkode: ef53b...05c Dette i tillegg til at det har vært mye greier rundt brudd på taushetsplikt. For jeg trenger en som er god på meg og mine problemer. Jeg har også blitt henvist til sosionomer og fysio på DPS. Jeg sier ikke at de ikle er til hjelp - men for meg er de ikke det... Jeg har ikke klart å bygge gode relasjoner når jeg får høre at jeg kun får 12 timer samtidig som jeg får høre at jeg vil trenge behandling i lang tid fremover, siden traumebehandling har flere faser. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til DPS i flere år, men ga til slutt opp. De kunne ikke hjelpe meg med mitt problem, noe de indirekte sa i avslutningssamtalen. Jeg har gått til traumepsykolog med refusjonsavtale i et halvt år og har kun godt å si. Jeg får timer på 60 minutter, og ikke 45 minutter som på DPS. De 15 minuttene har utrolig mye å si... Ulempen er at h*n er svært opptatt, men jeg kan kontakte psykologen på SMS om det er krise. Anonymkode: 20759...7c6 Takk for svar! Det hørtes betryggende ut. Anonymkode: 4c16e...0b2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #6 Skrevet 13. august 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Mye av grunnen er som beskrevet under: Dette i tillegg til at det har vært mye greier rundt brudd på taushetsplikt. For jeg trenger en som er god på meg og mine problemer. Jeg har også blitt henvist til sosionomer og fysio på DPS. Jeg sier ikke at de ikle er til hjelp - men for meg er de ikke det... Jeg har ikke klart å bygge gode relasjoner når jeg får høre at jeg kun får 12 timer samtidig som jeg får høre at jeg vil trenge behandling i lang tid fremover, siden traumebehandling har flere faser. Takk for svar! Det hørtes betryggende ut. Anonymkode: 4c16e...0b2 Jeg fatter ikke hva som driver mennesker som bryter taushetsplikt og snoker i journaler. Det må jo være noe alvorlig galt med de, at de ikke forstår hva de gjør i det hele tatt. Det blir jo at man forteller om overgrep i god tro på tillit og medmenneskelighet, og så driver det offentlige å forgriper seg på deg samtidig. At man skal sitte på dps og sensurere, fordi det kan bli "sladra" om. Skulle ønske jeg visste om noen som hadde tilsvarende erfaringer og problemer, men samtidig følte seg trygg med det man har fortalt dps psykologen. Anonymkode: 34851...59a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter ikke hva som driver mennesker som bryter taushetsplikt og snoker i journaler. Det må jo være noe alvorlig galt med de, at de ikke forstår hva de gjør i det hele tatt. Det blir jo at man forteller om overgrep i god tro på tillit og medmenneskelighet, og så driver det offentlige å forgriper seg på deg samtidig. At man skal sitte på dps og sensurere, fordi det kan bli "sladra" om. Skulle ønske jeg visste om noen som hadde tilsvarende erfaringer og problemer, men samtidig følte seg trygg med det man har fortalt dps psykologen. Anonymkode: 34851...59a I de DPS-er som bruker journalsystemet DIPS, loggføres det hvem som har vært inne på hver enkelts pasient, men om det blir reagert på om man ser om en "uvedkommen" har vært inne i journalen, vet man jo ikke... Anonymkode: 20759...7c6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #8 Skrevet 14. august 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I de DPS-er som bruker journalsystemet DIPS, loggføres det hvem som har vært inne på hver enkelts pasient, men om det blir reagert på om man ser om en "uvedkommen" har vært inne i journalen, vet man jo ikke... Anonymkode: 20759...7c6 Det er vel gjerne om det søkes på kjendiser at det går en alarm. Men dersom det oppdages at en uren tilknytning til pasienten har snoket på denne, så blir det også reagert. Alle som har vært inne i journalen loggføres, også hvilke sider de har lest. Denne loggen kan faktisk pasienten be om. Så de fleste tør vel ikke å snoke. Anonymkode: ef53b...05c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #9 Skrevet 14. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel gjerne om det søkes på kjendiser at det går en alarm. Men dersom det oppdages at en uren tilknytning til pasienten har snoket på denne, så blir det også reagert. Alle som har vært inne i journalen loggføres, også hvilke sider de har lest. Denne loggen kan faktisk pasienten be om. Så de fleste tør vel ikke å snoke. Anonymkode: ef53b...05c hvis du ber om loggen (jeg har gjort det) så blir det sett på som "paranoid". Anonymkode: 34851...59a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #10 Skrevet 14. august 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis du ber om loggen (jeg har gjort det) så blir det sett på som "paranoid". Anonymkode: 34851...59a Ja, de liker vel ikke at man ber om det. Men det burde ikke være noe problem å gi den ut, for snoking er ulovlig. Man må jo kunne anta at de har sitt på det tørre. Og ellers, så er det dps som har grunn til å være paranoide, om de har snoket. Anonymkode: ef53b...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå