Gå til innhold

Hvem skal betale? Jeg eller jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde et lite uhell her om dagen og rygga inn i en husvegg med firmatilhengeren mens jeg var på oppdrag fra jobb. Ikke skader på tilhengeren, men en liten skade på veggen. Det koster et par tusen å fikse den.

Jeg lurer på hvem som skal betale? Jeg som faktisk rygga på veggen eller arbeidsgiver som hadde sendt meg ut med hengeren?

På forhånd takk. :)

Anonymkode: db131...d29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobben.

Jeg har hatt skade på jobb for 15.000 på en port = skriftlig advarsel. Fikk aldri advarselen da, men den kommer sikkert neste gang :fnise: Jeg er ikke den eneste heller som har klart det, men vet ikke om de har fått advarsel da. De har uansett aldri måtte betale

Anonymkode: b507a...3cb

Skrevet

Vet ikke, men jeg ville gjettet det var deg.

Skrevet

Hvis du ikke har opptrådt uaktsomt og dette var ifb med et oppdrag i regi av arbeidsgiver mener jeg dette er arbeidsgivers ansvar.

Anonymkode: bdbbc...b77

• Liker 2
Skrevet

Det er naturligvis arbeidsgiver som er ansvarlig for oppdraget og alt som gjøres under det, innkludert jobbrelatert transport. Så nei, du er ikke ansvarlig med mindre du har vært veldig uaktsom (kjørt gris). 

Skulle tatt seg ut om man som privatperson skulle vært ansvarlig for feil og skader som kan oppstå. Nå var det jo bare en liten vegg i ditt tilfelle, men i flere bransjer kan selv små feil koste millionbeløp å fikse. Det kan man selvfølgelig ikke stå personlig ansvarlig for uten at de fleste vil gå personlig konkurs hvis noe skulle skje, og det samfunnsøkonomiske resultatet ville vært at ingen hadde våget å ta slike jobber. 

Anonymkode: cfd8a...1f9

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, Ny Bruker skrev:

Vet ikke, men jeg ville gjettet det var deg.

Hvorfor bedriver du gjetting i jus-forumet? Hvis du ikke vet svaret på noe, så ikke svar på det. Skal man gjette kan det til nød komme noe godt ut av det hvis du faktisk argumenterer for hvorfor du mener ditt svar er korrekt, men du gjør jo ikke det en gang heller. 

TS: Det er selvfølgelig arbeidsgiver som skal betale ja. http://lovdata.no/lov/1969-06-13-26/§2-1

Var det forresten din eller arbeidsgivers bil? Siden henger dekkes av bilens forsikring. 

Anonymkode: 7169f...0bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...