Gå til innhold

Tror dere Nord og Sør Korea noen gang vil bli gjenforent til et land igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: c8f24...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det tror jeg. Et regime som det i Nord-Korea vil kunne bli ustabilt.

Mangel på støtte i befolkningen holdes i sjakk av frykt.  Samtidig vet vi at landet er konstant i mangel på ressurser. Så selv om alt virker stabilt, kan kollapsen komme plutselig.

Vi husker hva som skjedde i Øst-Tyskland.

Men jeg tror det vil ta mange år enda.

Men tilsist vil landene bli gjenforent og i første runde dominert av dagens Sør-Korea.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker, ettersom ingen av nabolandene, + USA har interesse av et gjenforent Korea. Dessuten vil jeg tro at Kina for lengst har forberedt seg på en kollaps av Kim Jong-uns regime, antakelig har Kina sin egen kandidat klar til å ta over når NK kollapser. 

En annen mulighet er selvfølgelig at en av generalene tar over og søker legitimitet og støtte fra Kina. Jeg tviler virkelig på at NK gjenforenes med SK, det vil ende opp som en gedigen maktdemonstrasjon mellom Kina og USA. Jeg vil tro at i beste fall blir Nord og Sør gradevis brakt nermere en gjenforening ved at massiv politisk og økonomisk integrering og gjenoppbygning begynner så fort det er mulig. Det vil bli en enorm påkjenning får Sør-Korea, kan nesten ikke sammenlignes med Øst og Vest-Tyskland, da begge de koreanske statene har vært adskilt mye lenger og har mye større økonomiske, og politiske forskjeller.

Endret av Tanuki
Skrevet
1 time siden, stan skrev:

Ja det tror jeg. Et regime som det i Nord-Korea vil kunne bli ustabilt.

Mangel på støtte i befolkningen holdes i sjakk av frykt.  Samtidig vet vi at landet er konstant i mangel på ressurser. Så selv om alt virker stabilt, kan kollapsen komme plutselig.

Vi husker hva som skjedde i Øst-Tyskland.

Men jeg tror det vil ta mange år enda.

Men tilsist vil landene bli gjenforent og i første runde dominert av dagens Sør-Korea.

Blir litt feil å sammenlikne med Øst-Tyskland, forskjellende mellom Nord og Sør-Korea er enda dypere, gjenforening vil koste Sør-Korea dyrt.  Og tviler sterkt på om Kina vil gi opp Nord-Korea uten videre. Mye kan skje, blir spennende å følge med.

Skrevet

Enig i at det er feil å sammenligne for mye med Tyskland. Gjenforeningen vil bli kostbar, men det er ihvertfall en befolkning som er vant til å gjøre som de blir fortalt. Men det er jo en prosess som vil ta mange tiår. 

Jeg har tenkt at en mulig kollaps kan komme av at noen helt i toppen faller i unåde. I frykt for eget og familiens liv starter de en vepnet konflikt. 

Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Nord-Korea er verdens mest lukkede land 

Anonymkode: 5662c...07c

Skrevet

Fryktelig vanskelig å svare på. Jeg tror i hvert fall ikke det vil skje på fryktelig lang tid. Øst- og Vest-Tyskland eksisterte ikke lengre enn at du hadde mennesker på begge sider som lengtet tilbake til tiden før delingen. For hvert år som gikk ble ønsket om gjenforening sterkere. I Korea virker det som om utviklingen er motsatt, de som sterkest ønsker en gjenforening er de aller eldste, mens de yngre har et ganske annet forhold til det hele. Vi skjønner jo også at en gjenforening ikke er nært forestående, og jeg er stygt redd vi bare kommer lengre og lengre unna noen gjenforening i øyeblikket.

Det er jo lett for oss å si at nordkoreanere har lyst til å bli satt fri fra sitt enorme fengsel, men det er vel egentlig ikke sant. Vi liker jo å tro at alle mennesker på kloden egentlig ønsker seg vårt system og vår levestil, uten at det nødvendigvis stemmer. Du har selvfølgelig nok av nordkoreanere som forakter regimet, men du har definitivt flere som oppriktig dyrker lederne og ville kjempet til døden mot "imperialister" som kom for å styrte regimet deres. Titalls prosent av befolkningen er informanter for regimet og det bygges oppunder et ekstremt fiendebilde ved enhver anledning.

Det er jo ikke slik at det ikke finnes land i nærheten av hverandre der befolkningssammensetningen er omtrent like homogen som på tvers av de to koreanske landene. Det er ingen automatikk i at ganske like land slår seg sammen bare man venter lenge nok. Samtidig har vel begge landene, såvidt jeg vet, en uttalt ambisjon om en gjenforening. Riktignok på egne premisser, begge vil absorbere det andre, men det gjør vel også at befolkningene har en grunnleggende idé om gjenforening, selv om de er helt uenige om forutsetningene for den.

Snakker vi om et perspektiv på 30-50-70 år sier jeg nei. Snakker vi om flere hundre år kan det vel godt hende.

Anonymkode: 68fca...6cd

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig vanskelig å svare på. Jeg tror i hvert fall ikke det vil skje på fryktelig lang tid. Øst- og Vest-Tyskland eksisterte ikke lengre enn at du hadde mennesker på begge sider som lengtet tilbake til tiden før delingen. For hvert år som gikk ble ønsket om gjenforening sterkere. I Korea virker det som om utviklingen er motsatt, de som sterkest ønsker en gjenforening er de aller eldste, mens de yngre har et ganske annet forhold til det hele. Vi skjønner jo også at en gjenforening ikke er nært forestående, og jeg er stygt redd vi bare kommer lengre og lengre unna noen gjenforening i øyeblikket.

Det er jo lett for oss å si at nordkoreanere har lyst til å bli satt fri fra sitt enorme fengsel, men det er vel egentlig ikke sant. Vi liker jo å tro at alle mennesker på kloden egentlig ønsker seg vårt system og vår levestil, uten at det nødvendigvis stemmer. Du har selvfølgelig nok av nordkoreanere som forakter regimet, men du har definitivt flere som oppriktig dyrker lederne og ville kjempet til døden mot "imperialister" som kom for å styrte regimet deres. Titalls prosent av befolkningen er informanter for regimet og det bygges oppunder et ekstremt fiendebilde ved enhver anledning.

Det er jo ikke slik at det ikke finnes land i nærheten av hverandre der befolkningssammensetningen er omtrent like homogen som på tvers av de to koreanske landene. Det er ingen automatikk i at ganske like land slår seg sammen bare man venter lenge nok. Samtidig har vel begge landene, såvidt jeg vet, en uttalt ambisjon om en gjenforening. Riktignok på egne premisser, begge vil absorbere det andre, men det gjør vel også at befolkningene har en grunnleggende idé om gjenforening, selv om de er helt uenige om forutsetningene for den.

Snakker vi om et perspektiv på 30-50-70 år sier jeg nei. Snakker vi om flere hundre år kan det vel godt hende.

Anonymkode: 68fca...6cd

Nord-Koreanere er smertefult klar over hvor godt folk har det i Sør-Korea, og Kina for den saks skyld. Jeg tror det er veldig usannsynlig at det blir snakk om noen form for invasjon av NK, med mindre Kim Jong Un virkelig gjør noe dumt først. og jeg tror ikke regimet der vil vare så mye som 30 år til, men mindre kina bestemmer seg for å hjelpe.

Skrevet

Ja. Nord-Korea kan kollapse når som helst.

Skrevet
Den 8/13/2016 at 14.39, Testosteron skrev:

Ja. Nord-Korea kan kollapse når som helst.

Det betyr ikke at Nord of Sør gjenforenes.

Skrevet
Den 11. august 2016 at 22.01, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: c8f24...3bc

Det er et like uinteressant spørsmål som å spørre om Norge og Sverige noen gang blir i slått sammen igjen. Selv om vi liker å dra på harryturer over svenskegrensen så betyr ikke det at vi ønsker oss inn i union med svenskene igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...