Gå til innhold

Barn som overpronerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8 år som overpronerer. Vi har vært hos ortoped, og det er ikke nok til at han får såle, men vi fikk anbefalt å bruke sko som er beregnet for de som overpronerer. Asics har noen fine, men jeg synes det er kjipt at han alltid går i løpesko, og vil derfor kjøpe en såle allikevel. Er det noen som har noe erfaring med barn med overpronasjon? Hvor kan jeg gå og få kjøpt en OK innleggssåle?

Finnes det egentlig noen andre type sko som er bygd opp og gir støtte annet enn løpesko?

Anonymkode: b0bed...486

Skrevet

Pronasjon er bare tull uten vitenskaplig belegg. 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

eh ok... Han går i hvert fall skeivt innover med føttene og trenger støtte.

Jeg har selv sånne føtter, og har fått problemer med knær, hofter og bekken i voksen alder. Jeg får såler som er kraftig bygget opp dekket av NAV. (TS)

• Liker 1
Skrevet

AFS eller sole er ileggsåker som du kan bruke, men de bygger litt, så det er ikke sikkert at de passer i alle typer sko. 

Skrevet

Jeg har alltid overpronert og alltid hatt vondt i ryggen. Som liten fikk jeg såler, men de passet aldri oppi sko uansett så de ble ikke brukt. Hva med å kjøpe Nike sine løpesko, de har jo mange fine modeller med god såle og støtte. Tenker at en ikke alltid må ha de beste skoene på, men det er og viktig at de sitter godt på hælen. Jeg overpronerer enda og kan ikke løpe med sko uten støtte. Det har jeg prøvd ett par ganger og det skjer aldri igjen. Det verste de kan gå med er slike skatesko som sitter alt for løst på og ikke er noe bra. Kjøp f.eks Ecco elle andre merker som har god såle og ikke billige paddeflate fritidsko.

Anonymkode: 3327d...4d8

Skrevet
20 minutter siden, amativeReflection skrev:

Link?

• Liker 1
Skrevet

Ta ham med til en fotterapeut. 

Skrevet

Hva er det? Inntilbens?

Anonymkode: f9281...869

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm, det står ikke noe sted at disse er for overpronasjon?

Nei, det kan godt være at akkurat disse skoene ikke har støtte, men tenkte på hvis en ikke ville ha joggesko looken. Her får man i hvert fall bra demping og støtte rundt foten. Nike har dynamic support i enkelte barnemodeller. Det vil stå uten på sålen, på insiden av bena. Evt. så har han snart så stor fot at du kan begynne å kjøpe rimelige damemodeller med unisex design som har støtte. Ta deg en tur innom XXL :-) Før hadde flere løpe sko kraftigere støtte, men de har gått mer bort i fra det, men heldigvis ikke helt. 

Skrevet

Løpelappet lager såler, tror også intersport støper såler også. XXL har og mange gode såler, evt. andre sportsbutikker. Min erfaringer er at man må prøve seg frem så ha tålmodighet :-)

Skrevet

Du får såler på xxl

Anonymkode: b7ac0...e62

Skrevet

En lege fortalte meg at en spesialist hun jobber med anbefaler viking til barn med det problemet.

Skrevet

Pronasjon er veldig veldig vanlig. Sist eg var på Løpelabbet sa han at de går mer og mer bort fra å "behandle" pronasjon. Hvis ortopeden sa det ikke var så alvorlig at han trengte såler,  hvorfor stresse?

Anonymkode: d5379...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...