Gå til innhold

Måltider som holder blodsukkeret stabilt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tips? 😊

Anonymkode: ee934...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregrøt er en slik type mat.

Skrevet

Jeg ville også sakt havregrøt

Knekkebrød er også greit.

Salat, kylling, fisk

Skrevet

Jo mindre karbohydrater, jo mer stabilt blodsukker. Karbohydrater er det eneste som påvirker blodsukkeret i noen særlig grad. Så havregrøt og knekkebrød er forferdelige forslag for stabilt blodsukker! :ohmy:

Søk etter lavkarbo-mat, så finner du oppskrifter for stabilt blodsukker. Rent kjøtt, ren fisk, innmat, egg, grønnsaker som vokser over jorda, fete meieriprodukter som meierismør, kremfløte, seterrømme, creme fraiche og ost, kaldpressede oljer, rent krydder (ikke krydderblandinger).

Anonymkode: 1c350...dd3

• Liker 2
Skrevet

Havregrøt blir jeg fort sulten av!

Generelt så lavere GI, jo mer stabilt blodsukker. http://www.matoppskrift.no/artikkel/Glykemisk-index-Tabell-over-matvarer-og-deres-glykemiske-index

Kort sagt, jo finere karbohydrater, dess høyere GI. 

Proteiner og fett har lav GI og holder blodsukkeret mer stabilt. 

Rent kjøtt og fisk, egg, ost, grønnsaker som vokser over jorda, samt fett er lav GI/holder blodsukkeret stabilt.

Av meieriprodukter må man se på innholdsdeklarasjonen. Gresk yoghurt er ok, barne youghurt med sukker er ikke ok.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, BlendaSensitive skrev:

Havregrøt blir jeg fort sulten av!

Det høres uvanlig ut. 

Jeg ville nok sagt Havregryn til TS, kan ikke se at Kesam er nevnt noe det absolutt burde for det er veldig bra!

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Charmander skrev:

Det høres uvanlig ut. 

Jeg ville nok sagt Havregryn til TS, kan ikke se at Kesam er nevnt noe det absolutt burde for det er veldig bra!

Vet om mange som blir fort sulten av havregrøt. Er jo bare korn og bittelitt fett fra smør (om man har det). Relativt høy GI, alt etter som hvilken målemetode man går etter. :)

ps. vi er jo ellers ulike. Visse spiser eple som mellom måltid, dette blir jeg også sulten av. Men at jeg blir det, betyr ikke at det gjelder for alle. Bær blir jeg ikke fort sulten av, som en del andre blir.

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Vet om mange som blir fort sulten av havregrøt. Er jo bare korn og bittelitt fett fra smør (om man har det). Relativt høy GI, alt etter som hvilken målemetode man går etter. :)

Da er det eneste jeg kan si om det at dere ikke spiser nok.

Skrevet

Lag havregrøten med melk. Proteinene i melka senker GI, og gir grøten bedre smak etter min mening.

Anonymkode: 80a11...9db

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lag havregrøten med melk. Proteinene i melka senker GI, og gir grøten bedre smak etter min mening.

Anonymkode: 80a11...9db

Ja, helt enig i at havregrøt er best med melk. Synes fortsatt ikke det er kjempe godt, men klarer å få det i meg hvertfall. 

Jeg får veldig lett lavt blodsukker og er avhengig av å spise riktig hele dagen for å unngå å bli uvel, og synes det er vanskelig å spise variert. Blir det samme hele tiden omtrent, så er takknemlig for alle tips 😊

Anonymkode: ee934...79a

Skrevet

Belgfrukter (erter linser, bønner)

Anonymkode: 4f2e2...196

Gjest Kaffekrus
Skrevet
18 timer siden, Charmander skrev:

Det høres uvanlig ut. 

Helt vanlig, vet flere som sier det. Og det dreier seg overhodet ikke om mengder, for jeg kan spise en mindre porsjon, tilsette litt cottage cheese og mandler/frø etc. og holde meg mett mye lenger :)

Skrevet

Det jeg tenker på da er at du bør spise mat med lav glykemisk indeks (GI). Fedon har en god forklaring på det: http://fedon.no/tema/glykemisk-indeks-gi-og-glykemisk-belastning-gb/

Ser også at han under oppskrifter har en kategori der du kan krysse av på lavglykemisk mat; http://fedon.no/oppskrifter/

Håper du finner noen retter som faller i smak og som gir deg et mer stabilt blodsukker :)

Anonymkode: 214c5...efb

• Liker 2
Skrevet
Den 8/12/2016 at 14.07, Raspberrypai skrev:

Karbohydrater er det eneste som påvirker blodsukkeret, ettersom at det kun er glukose som øker blodsukkeret. Fett og proteiner derimot påvirker ikke blodsukkeret direkte, men de kan bidra til å holde blodsukkeret mer stabilt fordi kroppen da bruker opp glukose på å spalte proteiner og fett, slik at man slipper en rask økning for så at blodsukkeret kræsjer (down-fenomen). 

Havregryn og knekkebrød er på langt nær forferdelige forslag. Vi skiller mellom raske og trege karbohydrater, og havregryn og knekkebrød som er grovt og inneholder mye fiber regner vi som trege karbohydrater. De trege karbohydratene gir en langsom stigning i blodsukkeret som er langt mer stabil enn den vi får gjennom raske karbohydrater som lyst brød og loff. Havregryn og grove knekkebrød kan derfor være veldig gode alternativer for å få en langsom og kontrollert økning i blodsukkeret slik at man slipper et rask blodsukkerfall og føling. Havregryn og knekkebrød er derfor på langt nær så forferdelige forslag som du skal ha det til. 

Enig at kjøtt, fisk, kylling, egg, salat osv. er gode næringskilde dersom man sliter med høyt blodsukker, men har jeg forstått trådstarter rett så sliter han/hun med lavt blodsukker, og mest sannsynligvis det vi kaller hypoglykemi. Og har man reaktiv hypoglykemi så trenger man også trege karbohydrater for å klare og holde blodsukkeret oppe (og unngå føling), og da trenger man også trege karbohydrater slik som grovt brød, havregryn og grove knekkebrød.

Jeg vet at det er karbohydrater som påvirker blodsukkeret, det var derfor jeg skrev "i noen særlig grad". Man kan egentlig se bort fra fett og proteiner siden de har en så lav effekt på blodsukkeret.

Trege karbohydrater er også dårlig for de med reaktiv hypoglykemi. Fant en (gammel) tråd om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53611

Når kroppen overragerer med inntak av karbohydrater, så er det lurest å spise lite karbohydrater. Skal man først spise noe, så er lav GI bedre enn høy GI, men null GI er absolutt best. ;) Man trenger absolutt ikke karbohydrater for å holde blodsukkeret stabilt. Jo mindre karbohydrater, jo lettere er det å ha stabilt blodsukker. Kroppen lager det blodsukkeret den trenger når den trenger det. Blodsukkeret vårt tilsvarer ca 1 ts sukker når det er på et bra nivå. Så lite faktisk. Fordelt på ca 5 liter blod. Derfor skal det ikke mye karbohydrater til i kosten før blodsukkeret reagerer. Spiser man karbohydrater så vil kroppen slite med å kompensere for et raskt blodsukkerfall, men spiser man lite karbohydrater så klarer den det helt fint.

Anonymkode: 1c350...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...