Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en oppsigelse med begrunnelse "kostnader påført firma" saklig?

Dersom det er snakk om pga hendelige uhell (feks bulking i trafikken med firmabil), mangelfull opplæring og ikke uaktsomhet?

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet

Å kollidere firmabil ved et uhell er ikke oppsigelse og forsikring vil vel dekke uansett.

Men firma har risikoen for det meste i arbeidstiden. Dog har man forbud mot bruk av firmabil på kveld og krasjer den på kveldstid langt det medføre en eller annen reaksjon som advarsel o.l. 

  • Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, ikstart skrev:

Å kollidere firmabil ved et uhell er ikke oppsigelse og forsikring vil vel dekke uansett.

Men firma har risikoen for det meste i arbeidstiden. Dog har man forbud mot bruk av firmabil på kveld og krasjer den på kveldstid langt det medføre en eller annen reaksjon som advarsel o.l. 

Nå var dette i arbeidstiden, på oppdrag. På et annet uhell strides det om brukerfeil (isåfall i lykkelig uvitenhet fra sjåførens side/mangelfull opplæring) eller teknisk svikt. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet

Om du ikke kjørte uforsvarlig så kan jeg ikke se at dette alene skal være gjenstand for oppsigelse. I så fall er det et useriøst firma, uhell i trafikken kan skje alle. Det trenger ikke en gang være din feil. 

Anonymkode: e7a07...6cc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var dette i arbeidstiden, på oppdrag. På et annet uhell strides det om brukerfeil (isåfall i lykkelig uvitenhet fra sjåførens side/mangelfull opplæring) eller teknisk svikt. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Så arbeidsgiver sier deg ikke opp på bakgrunn av ett, men (minst) to uhell? 

Jeg finner det vanskelig å uttale seg før vi vet i hvilken utstrekning den ansatte er "uheldig". For, ja, et hendig uhell skjer oss alle. Vi kan til og med ha to etter rad. Blir det flere enn det så begynner en jo å lure på om "uheldig" egentlig er uforsiktig.

 

Uansett så er slikt en sak for fagforeningen din. De fleste saker ender med enten forlik eller erstatning, ekstremt få oppsigelser er saklige.

Anonymkode: 9b4a0...abc

  • Liker 2
Skrevet

Flere uhell ja, men ingen av dem er "like" eller kan sammenlignes. De to verste skyldes mangelfull opplæring (dvs ingen opplæring)

Har ikke fått noe skriftlig enda, er spent på hvordan de evt har tenkt å formulere det, og fagforening er jeg heldigvis medlem av. 

Samtidig har jeg ikke noe lyst å fortsette i jobben fordi de blir pålagt det av retten, men har ikke lyst å bare legge meg på rygg og godta dette sånn uten videre. Det er videre klar forskjellsbehandling her, samt at om de skal begrunne det med lavere ordrepågang, er det andre som har begynt etter meg med mindre erfaring som i teorien vel da må gå først? 

Jeg ble ikke innkalt skriftlig til dette møtet og fikk heller ikke tatt med meg tillitsvalgt, slik det står i AML at det skal gjøres. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet

Nå skal det sies at en skriftlig advarsel etter flere uhell ikke nødvendigvis betyr at de har tenkt å kvitte seg med deg. Det kan også bare være at de vil ha en "sikkerhet" i dokumentasjon i tilfelle du fortsetter med uhell. 

Men jeg kan forstå at flere enn to uhell virker skremmende på sjefen din, selv om noe av det kan forklares uten at det sier noe dårlig om deg. 

Da jeg jobbet på lager var det helt vanlig å få advarsel med en gang man ødela noe, selv ved uhell. Ingen som fikk sparken, men det var store verdier på lageret så jeg tror bare at det handlet om forebygging og øke fokuset på sikkerhet og rutiner. 

Anonymkode: a7094...842

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke fått en eneste advarsel, verken muntlig eller skriftlig. 

Og de har kvittet seg med meg. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått en eneste advarsel, verken muntlig eller skriftlig. 

Og de har kvittet seg med meg. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Hvilket kjøretøy er det snakk om? Du har førerkort for det aktuelle kjøretøyet? Hvilken opplæring er det du mener du mangler?

Du må jo være livsfarlig i trafikken dersom du har hatt flere uhell på relativt kort tid. I henhold til vtrl §3 er det umulig å ha et "hendig uhell" i trafikken. Du skal kjøre på en slik måte at fare ikke kan oppstå og sånn at du ikke kan volde skade. Du skal også være istand til å stoppe for enhver påregnelig hindring.

Selvsagt er det mulig å sparke noen som bryter norsk lov gjentatte ganger på jobb. Det går ikke an å oppfylle lovens krav om å være hensynsfull, aktsom og varsom og samtidig ha masse uhell. Dog kan det se ut som at arbeidsgiver har hoppet over et par formelle krav her.

  • Liker 1
Skrevet
Den 11.8.2016 at 18.05, ikstart skrev:

Å kollidere firmabil ved et uhell er ikke oppsigelse og forsikring vil vel dekke uansett.

Men firma har risikoen for det meste i arbeidstiden. Dog har man forbud mot bruk av firmabil på kveld og krasjer den på kveldstid langt det medføre en eller annen reaksjon som advarsel o.l. 

"Uhell", hva er greia med sånne ansvarsfraskrivelser? En kompis ble påkjørt bakfra tre ganger, men det "var ikke hans feil". Hvis idioten ikke hadde parkert rundt svinger hadde ulykkene selvsagt blitt unngått. I slike saker synes jeg man burde bøtlegge begge førerne så det svir, gjerne også gi noen prikker. Den ene for å ha opptrådt sånn at fare kan oppstå, den andre for at hen ikke kunne stoppe for enhver påregnelig hindring.

Ideen om at man kan være uten skyld i en ulykke er uheldig, ofte er ulykkene unngåelig. Hver gang noen har brutt vikeplikten slik at jeg ville truffet dem har jeg klart å stoppe (var så vidt borti en bil når jeg var ung, men det ble ingen skade). Jeg kunne selvsagt latt være, og de jeg ville kjørt på ville fått skylden. Men hvilken holdninger er det? Bråbrems, tut og vis dem fingeren. Det er meningsløst å ødelegge liv, helse og biler bare fordi "det er ikke min feil".

At forsikring dekker kostnaden er en sannhet med modifikasjoner. Egenandelene må betales av arbeidsgiver og forsikringspremien vil gå opp. Kommunen har kurs hos oss for å lære de som kjører i kommunebiler (sykepleiere og sånt tror jeg) å parkere og å følge vikeplikten. Det er skremmende hvor dårlig noen av dem er til å kjøre. Og tro meg, det er svindyrt å drive en bedrift der de ansatte bulker bilene i hytt og pine.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere uhell ja, men ingen av dem er "like" eller kan sammenlignes. De to verste skyldes mangelfull opplæring (dvs ingen opplæring)

Har ikke fått noe skriftlig enda, er spent på hvordan de evt har tenkt å formulere det, og fagforening er jeg heldigvis medlem av. 

Samtidig har jeg ikke noe lyst å fortsette i jobben fordi de blir pålagt det av retten, men har ikke lyst å bare legge meg på rygg og godta dette sånn uten videre. Det er videre klar forskjellsbehandling her, samt at om de skal begrunne det med lavere ordrepågang, er det andre som har begynt etter meg med mindre erfaring som i teorien vel da må gå først? 

Jeg ble ikke innkalt skriftlig til dette møtet og fikk heller ikke tatt med meg tillitsvalgt, slik det står i AML at det skal gjøres. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Jeg er sykt nysgjerrig på hvilken opplæring du manglet. Kjører du lastebiler på lukket område eller noe? Truck? 

  • Liker 1
Skrevet

Containerbiler med forskjellige typer krokløft. 

Det ene uhellet var en liten skolebil som gjemte seg godt i blindsonen og ikke greide verken gi gass eller slippe opp på de syv sekundene det gikk fra blinklys kom på til lastebilen begynte å skifte felt. Og kjørelæreren kjørte selv. 

Trodde man prøvde å lære elevene om blindsoner på lastebil, du som liksom er kjørelærer? 

Jeg ser lastebiler parkert i lommer sammen med småbiler med bulk i venstre bakskjerm eller bakdør hver eneste dag mens de skriver skademelding. Er man skikkelig uforsiktig moser man dem inn i autovernet eller snurrer dem om man bare vrir fort nok på rattet ved feltskifte.  

 

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Containerbiler med forskjellige typer krokløft. 

Det ene uhellet var en liten skolebil som gjemte seg godt i blindsonen og ikke greide verken gi gass eller slippe opp på de syv sekundene det gikk fra blinklys kom på til lastebilen begynte å skifte felt. Og kjørelæreren kjørte selv. 

Trodde man prøvde å lære elevene om blindsoner på lastebil, du som liksom er kjørelærer? 

Jeg ser lastebiler parkert i lommer sammen med småbiler med bulk i venstre bakskjerm eller bakdør hver eneste dag mens de skriver skademelding. Er man skikkelig uforsiktig moser man dem inn i autovernet eller snurrer dem om man bare vrir fort nok på rattet ved feltskifte.  

 

Anonymkode: b07ee...8c7

Dette er ditt ansvar. Altså å sjekke om det er klart før du foretar filskifte. Hvordan mener du det har noe med opplæring å gjøre?

Anonymkode: 47a8f...7d8

  • Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ditt ansvar. Altså å sjekke om det er klart før du foretar filskifte. Hvordan mener du det har noe med opplæring å gjøre?

Anonymkode: 47a8f...7d8

Jeg vet det er mitt ansvar. Men jeg synes det er så gøy å skrive skademelding!! Også er det jo en spennende måte å sjekke opp damer på, er oftest damer som sitter i disse småbilene!! 😀👍

Og det var et annet uhell som har med enten opplæring eller teknisk svikt å gjøre. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er mitt ansvar. Men jeg synes det er så gøy å skrive skademelding!! Også er det jo en spennende måte å sjekke opp damer på, er oftest damer som sitter i disse småbilene!! 😀👍

Og det var et annet uhell som har med enten opplæring eller teknisk svikt å gjøre. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Det er de uhellene pga manglende opplæring du må fortelle om, for at noen skal kunne svare deg på det du spør om. 

Anonymkode: 47a8f...7d8

  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Containerbiler med forskjellige typer krokløft. 

Det ene uhellet var en liten skolebil som gjemte seg godt i blindsonen og ikke greide verken gi gass eller slippe opp på de syv sekundene det gikk fra blinklys kom på til lastebilen begynte å skifte felt. Og kjørelæreren kjørte selv. 

Trodde man prøvde å lære elevene om blindsoner på lastebil, du som liksom er kjørelærer? 

Jeg ser lastebiler parkert i lommer sammen med småbiler med bulk i venstre bakskjerm eller bakdør hver eneste dag mens de skriver skademelding. Er man skikkelig uforsiktig moser man dem inn i autovernet eller snurrer dem om man bare vrir fort nok på rattet ved feltskifte.  

 

Anonymkode: b07ee...8c7

Driver du med krokløft uten at du har opplæring i det? Krokløft krever dokumentert opplæring. Hva har du gjort? Herpet bilene eller har du klart å velte? Jeg skjønner jo at arbeidsgiver blir misfornøyd da, det er ikke billig å skade slikt utstyr. Marginene er jo også så små at dette sikkert skader resultatet.

Svingte du til høyre eller venstre når du traff skolebilen? Du forstår at du kunne truffet en motorsykkel eller moped og drept noen? 

Ja, mange lastebilsjåfører er alt for alt for dårlige, og burde ikke hatt førerkort for tyngre kjøretøy. 

  • Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Containerbiler med forskjellige typer krokløft. 

Det ene uhellet var en liten skolebil som gjemte seg godt i blindsonen og ikke greide verken gi gass eller slippe opp på de syv sekundene det gikk fra blinklys kom på til lastebilen begynte å skifte felt. Og kjørelæreren kjørte selv. 

Trodde man prøvde å lære elevene om blindsoner på lastebil, du som liksom er kjørelærer? 

Jeg ser lastebiler parkert i lommer sammen med småbiler med bulk i venstre bakskjerm eller bakdør hver eneste dag mens de skriver skademelding. Er man skikkelig uforsiktig moser man dem inn i autovernet eller snurrer dem om man bare vrir fort nok på rattet ved feltskifte.  

 

Anonymkode: b07ee...8c7

Jøss, snakker om ansvarsfraskrivelse. Hvor lenge hadde du planer om å kunne skifte felt uten å selv forvisse deg om at det var klart på siden av lastebilen din, før det måtte gå galt?

Anonymkode: cedce...648

  • Liker 3
Skrevet

Altså, du kan ikke skylde på blindsonen i filskifte når du treffer en liten bil. Som andre sier: Det er ditt ansvar! Du skifter felt! Her kunne du gasset på eller bremset for å slippe bilen forbi deg. Du er også pliktig til å bruke sidespeilene, så på et eller annet tidspunkt har skolebilen vært foran eller bak deg i nabofeltet. 

Anonymkode: 91472...43b

  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere uhell ja, men ingen av dem er "like" eller kan sammenlignes. De to verste skyldes mangelfull opplæring (dvs ingen opplæring)

Har ikke fått noe skriftlig enda, er spent på hvordan de evt har tenkt å formulere det, og fagforening er jeg heldigvis medlem av. 

Samtidig har jeg ikke noe lyst å fortsette i jobben fordi de blir pålagt det av retten, men har ikke lyst å bare legge meg på rygg og godta dette sånn uten videre. Det er videre klar forskjellsbehandling her, samt at om de skal begrunne det med lavere ordrepågang, er det andre som har begynt etter meg med mindre erfaring som i teorien vel da må gå først? 

Jeg ble ikke innkalt skriftlig til dette møtet og fikk heller ikke tatt med meg tillitsvalgt, slik det står i AML at det skal gjøres. 

Anonymkode: b07ee...8c7

Sånn umiddelbart tenker jeg at den ansatte her er slurvete, i større grad enn det som kommer frem her.  Hvis det kommer en skriftlig oppsigelse fra arbeidsgiver, vil jeg tro at de har vurdert kostnaden med å ha den ansatte i fortsatt jobb, mot utgiftene knyttet til en oppsigelse. Det vil som regel vil være dyrere for en bedrift å gå gjennom en oppsigelse, ofte med påfølgende sykemelding fra den oppsagte, utlysning av ny stilling, ansettelsesprosessen, og opplæring av den nyansatte. I tillegg risikoen for dårlig renommé, spørsmål om arbeidsrettssak osv. 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har mc-lappen og det første vi lærte var å oppføre oss i trafikken som om vi var usynlige, og unngår uhell hver gang jeg kjører mc fordi jeg ikke tar som en selvfølge at alle andre ser meg og overholder trafikkreglene. 

Når det gjelder det opprinnelige temaet i HI har jeg ikke så mye å bidra med, men lastebiler, feltskifte og blindsoner hører kanskje mer hjemme i bil og trafikk? 

 

  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Containerbiler med forskjellige typer krokløft. 

Det ene uhellet var en liten skolebil som gjemte seg godt i blindsonen og ikke greide verken gi gass eller slippe opp på de syv sekundene det gikk fra blinklys kom på til lastebilen begynte å skifte felt. Og kjørelæreren kjørte selv. 

Trodde man prøvde å lære elevene om blindsoner på lastebil, du som liksom er kjørelærer? 

Jeg ser lastebiler parkert i lommer sammen med småbiler med bulk i venstre bakskjerm eller bakdør hver eneste dag mens de skriver skademelding. Er man skikkelig uforsiktig moser man dem inn i autovernet eller snurrer dem om man bare vrir fort nok på rattet ved feltskifte.  

 

Anonymkode: b07ee...8c7

Du skal alltid sjekke blindsonen ved feltskifte

Anonymkode: 6a895...836

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...