Gå til innhold

Bygge hus - Hva er du mest fornøyd med i huset ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen skal bygge hus til oss, og fremtidige barn. (Venter en jente i september), og vi har forsåvidt snart komt frem til den planløysningen vi vil ha. Men jeg vil høre med dere andre om dere har noen gode tips til en praktisk bolig med barn og stor familie? 

Mine ønsker er:

- Egen inngang til daglig bruk og en til gjestene. I grovinngangen er de lett tilgjengelig til matbod, vaskerom, kjøkken og yttertøy oppbevaring til daglig bruk. Vaskerommet er praktisk med skapplass, og god plass til å henge opp klær. 

- To bad

- En praktisk stue som er lett å omeblere. 

- Kjøkken med plass til hele familien. Opptil 14 pers ca. Og på kjøkkenet ønsker jeg meg en øy som stikker ut fra kjøkkenbenken. Om vi er mange personer kan folk gå å hente maten selv der. 

- Fire soverom og en loftstue.

Hva er dine ønsker i en praktisk bolig? 

Anonymkode: d4bc3...da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kokeplate i kjøkkenøy. Angrer veldig på at jeg ikke gjorde det. Kipt å stå med ryggen til det som skjer. Personlig ville jeg også ønsket meg en bod direkte fra kjøkkenet.

Takhøyde skap er et must både i gang /soverom og hvis dere skal ha overskap på kjøkkenet.

Smale fuger i fliser. Breie fuger 3mm, er noe herk. 

Gulv i nøytrale farger slik at minst mulig synes

stekeovn i høyskap

wc i tillegg til bad

eget bad direkte fra soverommet, gjerne med dobbel dusj og dobbel servant

varme i gang gulv ( ihvertfall) . I hele første etg aller helst

Skrevet

Vi har tre barn i barneskolealder, og for oss var det viktig at barna fikk en egen stue i samme etasje som soverommene deres. De har egne rom, kjellerstue og eget bad. Vi har soverom på samme plan som bad, stue og kjøkken, og har dermed nærmest livsløpsstandard.

Anonymkode: 5cd66...ba0

• Liker 1
Skrevet

Skittentøyssjakten vår.

Eget toalett til gjester

Mye tørkeplass på vaskerommet

Kjøkken med dør og egen spiseplass i tillegg til spisestuen. 

Anonymkode: 4075e...484

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen skal bygge hus til oss, og fremtidige barn. (Venter en jente i september), og vi har forsåvidt snart komt frem til den planløysningen vi vil ha. Men jeg vil høre med dere andre om dere har noen gode tips til en praktisk bolig med barn og stor familie? 

Mine ønsker er:

- Egen inngang til daglig bruk og en til gjestene. I grovinngangen er de lett tilgjengelig til matbod, vaskerom, kjøkken og yttertøy oppbevaring til daglig bruk. Vaskerommet er praktisk med skapplass, og god plass til å henge opp klær. 

- To bad

- En praktisk stue som er lett å omeblere. 

- Kjøkken med plass til hele familien. Opptil 14 pers ca. Og på kjøkkenet ønsker jeg meg en øy som stikker ut fra kjøkkenbenken. Om vi er mange personer kan folk gå å hente maten selv der. 

- Fire soverom og en loftstue.

Hva er dine ønsker i en praktisk bolig? 

Anonymkode: d4bc3...da2

-Alle (og da mener jeg samtlige) oppbevaringsløsninger skal være innebygde. Fra TV til klesskap, plass til yttertøy og håndduker. Skap som stikker ut i rom tar visuelt mye mer rom enn skap som er integrert i vegg. Jeg forstår rett og slett ikke at folk ikke bare bygger dem inn først som sist.

- oppvarmingsløsninge: gulvvarme. Denne skal være jord-til-vann. Glem varmepumper og strøm.

-Stuen må ha gulv-til-tak vinduer ut til terrassen

-soverommene må være større enn akkurat inn dobbeltseng og snike seg sidelengs langs veggen (alle nybygg jeg ser har knøtsmå soverom). 

-Dersom du virkelig vil ha en praktisk på-sikt type bolig: planlegg hvor heisen skal være. Det koster ikke penger å legge romløsningen slik at det er mulig å få inn en løsning uten å bli flådd, og dette er noe det er unødvendig å angre på i ettertid når en uansett trolig er litt i en livskrise om behovet for heis melder seg.

Anonymkode: df96e...711

Skrevet

Jeg har to rent praktisk ikke-estetiske råd:

1. sørg for at det elektriske blir lagt med spikeravvisere. Koster ikke mange kronene - veldig praktisk!

2. Sørg for at vann og avløp utvendig (fra det kommunale til inntak) ligger som rør-i-rør. Når ledningene en gang må skiftes sparer du hundretusener på å bare trekke om. Igjen: kostnaden her og nå er lommerusk.

Anonymkode: df96e...711

Skrevet

Det som er hjertet mitt, er kjøkkenet! Doble dører inn til stue, som vi kan lukke opp og få en mer open følelse, eller lukke når Vi føler for det. MYE benkeplass, og plass til mange gjester rundt bordet :)

Det som jeg angrer på i ettertid, er vaskerommet. Hadde jeg valgt nå, så hadde jeg bare tatt boden til gjestebad,og heller brukt vaskerommet fullt ut. Med innredning på en hel vegg, med god benkeplass. Men det som jeg er fornøyd med, er at vi tok inn en dør, slik at barna kan gå inn der viss dem er veldig møkkete, og kan spyles, istedenfor å måtte gå gjennom hele huset med våte sokker og skitne sko i gangen:) 

Skrevet

Jeg er aller mest fornøyd med at vi valgte å bygge alt på ett plan, med skrå tak og vinkler (uten loft og kjeller).  Vi brukte arkitekt, og prisen det kostet var en bagatell i forhold til at vi i dag, 40 år etter bygging, har et hus som aldri blir umoderne. 
Det viktigste arkitekten gjorde var plassering av kjøkkenet, åpent og midt mellom to stuer.  Frittstående kjøkkenøy med stekeovn var ikke vanlig på slutten av 70-tallet.  Spisebordet ved den fineste utsikten, og dør fra kjøkkenet til frokostterrasse.  Arkitekten så løsningene.  Han ga oss også et viktig råd, å heller legge penger i det som var fast i huset enn i møbler.  Møbler kan anskaffes etter hvert, men det som er fast vil være der lenge. 

Skrevet

- Doble skyvedører mellom spisestue og stue. Det gir mulighet for å skille stuene ved behov, men det gir også følelsen av at stuene henger sammen ved store selskap der gjestene må fordeles på flere bord.

- Vannbåren varme i gulv på soverom, bad og gangen mellom. Luft til vann- varmepumpe fungerer veldig bra, spesielt der grunnforholdene gjør jord til vann vanskelig.

- Innebygde skap på hele veggen til gangen mellom soverommene. Det gir masse praktisk plass til sengetøy, håndklær, kluter barnas finklær, barnetøy som snart er passe, sjampo og andre toalettsaker som man kjøper masse av når det er på tilbud osv.

- Et lite rom med do og vask i tillegg til doen på hovedbadet og gjestebadet i første.

- At gjestebadet i første henger sammen med gangen, slik at det er lett å få barn raskt gjennom gangen og på do uten å ta av støvler og slikt, dersom de må veldig. Gir også mulighet for å få møkkete barn inn, ta av alle klærne og sette barnet rett under dusjen, uten å søle til resten av huset.

- Fra kjøkkenet kan man komme inn i en bod, og derfra ut i en lite isolert bod som ligger utenpå huset. Denne boden er kaldere enn resten av huset, men fryser ikke så lett som garasjen. Den er derfor fin til oppbevaring av mat mens man aviser kjøleskapet, til å avlaste kjøleskapet når det er mye mat, f.eks jul, dåp, konfirmasjon og andre selskaper. Det er også en praktisk løsning dersom man skal inn på kjøkkenet fra hagen og ikke har lyst til å gå gjennom stuen. Kan sikkert også ordnes slik at det blir en praktisk vei å bære inn matvarer fra bilen.
Bonus: Døren på boden er låst med samme nøkkel som hoveddøren, så dersom hoveddøren av ulike grunner ikke kan brukes er det en fin reservedør. Lurt å tenke på ved alle former for bakdører. 

Anonymkode: bf5f6...166

• Liker 1
Skrevet

Grovinngangen. Hadde jeg planlagt igjen hadde den blitt større. Vi er mye på tur med hund og så utrolig greit å komme inn der når det regner, henge klær i tørkeskap, tørke hunden, etc. Der har vi vaskemaskinen og tørketrommel også. Og en ekstra fryser og kjøleskap. Og inngang til kjøkkenet. 

Vi har to etasjer, men lagt alt nødvendig på en etasje, slikt at vi kan leve der når vi blir gamle. I kjelleren er det boder, kjellerstue, to soverom, bad og teknisk rom. I hovedetasjen er det kjøkken, stue og spisestue, to soverom,bad, gjestetoalett, Grovinngang og gang. 

Anonymkode: 3b87c...c62

Skrevet

Kjeller med mye oppbevaringsplass.

Innebygde skap til oppbevaring

Garderoberom (walk in closet) der klær til hele familiens får plass. Oversiktelig, og det blir mindre støv på soverommene. Rommet trenger ikke være så stort, men smart innredet. Generelt mye garderobeplass er lurt å ha.

Anonymkode: 76498...3da

• Liker 1
Skrevet

Bygde for noen år siden, og er veldig fornøyd med følgende:

- Master bedroom - med liten balkong, walk in, lesekrok og tilknyttet bad.

- Stort vaskerom med mye lagringsplass og egen utgang, og overbygg over uteplassen over vaskerommet. Rommet brukes når man kommer hjem fra trening eller hagearbeid, og uteplassen er super både for tørking av klær og lagring av utstyr under tak. 

- Egen TV stue - ingen TV i hovedstuen. 

- Treningsrom med lys og utsikt. Gjør at vi begge trener oftere og mer. 

- Dobbel garasje med direkte inngang fra huset. Der vi også har matbod med kjøl- og frysemuligheter. Veldig praktisk når det er iskaldt eller regn. Også veldig praktisk med tanke på kort vei å bære matvarer etter handleturer. 

- Et lite grovkjøkken i tilknytning til kjøkkenet. 

- Det å legge penger i kjøkkenet. Få tak i en konsulent du er på nett med, som jobber sammen med deg for å få de beste løsningene i forhold til rommet og huset. Angrer ikke på en eneste ting på kjøkkenet, men da gikk vi mange runder med konsulenten og tegningene. 

- Integrerte høyttalere på kjøkken og bad. 

- Peis. Til tross for topp moderne klimakontroll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...