Gjest Monbil Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Jenta vår på 16, snart 17 mnd har akkurat tatt sine første skritt. Vi er så stolt og kry av at hun nå endelig slipper seg. Vi fikk beskjed om at alt opp til 18 mnd var normalt og fysioterapi var derfor ikke nødvendig før den tid. Allerede når hun var 13 mnd begynte vi å få kommentarer om at vi måtte ta henne med til fysio, og at hun måtte jo få sko. Jeg kommenterte tilbake at hun ikke trengte det enda og vi hadde bestemt oss for å vente med sko til hun tok sine første steg. Når hun hadde tatt de første skrittene delte vi video med nærmeste familie. Både min mor og svigers reagerte selvfølgelig med stor glede. Mens de andre altså min bror og hans kone samt min far ikke reagerte i det hele tatt. Selv om hun ikke begynte å gå når hun var 12 mnd gammel så er jo det like stort fordi om når det skjer! Hun har jo bare måttet tatt det i sitt eget tempo og vi har virkelig gjort det vi kan. Virker nesten som de lot være å reagere fordi de mener vi har latt være å gjøre det (som i deres øyne) var det vi burde ha gjort? Som om vi med hensikt lot være å gjøre vår jobb som foreldre? Kanskje jeg tar feil men får ihvertfall den følelsen. Hva hadde dere andre foreldre tenkt/følt, om dette var tilfellet hos dere? Var litt usikker men valgte å dele det med dem også, skjønner nå at jeg burde latt være 😒 Ble litt langt dette men setter pris på dere som tar dere tid til å lese, kom gjerne med innspill!
Populært innlegg Reveenka Skrevet 11. august 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 11. august 2016 Er du litt hårsår nå? Det er så klart stas at jenta deres går, men det er ikke vel ikke grunn til jubelstemning for hele slekta av den grunn. Med tanke på at datteren deres ikke har noen spesielle utfordringer annet enn at hun brukte litt lang tid på et utviklingstrinn så synes ikke jeg at lite eller ingen reaksjon fra de som ikke er helt nærmest er så rart. For alle del, jeg synes ikke du skal slutte å dele utviklingen til barnet deres, men kanskje nedjustere dine egne forhåpninger om reaksjon. De aller nærmeste heier på henne uansett og det at bror, svigerinne og bestefar ikke er først i heiagjengen betyr ikke at de ikke bryr seg - tenker jeg. 81
Fru Uperfekt Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Gratulerer så mye. Mine går/har gått i 10-12 mnd intervallet men vet at jo at det og kan være ett pluss å gå "sent"
Populært innlegg asterix Skrevet 11. august 2016 Populært innlegg #4 Skrevet 11. august 2016 Visste ikke at det de første skrittene skal regnes som en stor begivenhet av andre enn foreldrene? 85
Athene Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Jeg trur du overtolker, og overreagerer. Jeg er selv tante til mange, både brors og venninners barn. Det at en av de går.... det er egentlig ikke en så stor nyhet... Ikke missforstå meg. Jeg er glad i alle, elsker å møte dem og å passe dem. Men alle små og store nyheter (smile, krabbe, første ord, gå, spise selv.....), blir det alt for mange av etterhvert. Vær glad for at du både har foreldre og svigerforeldre som er så engasjerte. Ikke legg så mye i andres reaksjon, og ikke tolk det dit at det er relatert til alder, det sier mest om din egen usikkerhet. 11
Gjest Monbil Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Det kan godt være! Men en liten kommentar som "så kjekt" eller "så flink hun er" kan vel ikke skade? Og bestefar, tante og onkler betyr det hele slekta ?
EvaLena Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Trur du bare er litt hårsår, TS. Jeg hadde ikke jublet fordi tantebarnet mitt hadde lært å gå. Helt normalt det 😊 Hva forventet du tilbake egentlig??? 18
Athene Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 9 minutter siden, Monbil skrev: Det kan godt være! Men en liten kommentar som "så kjekt" eller "så flink hun er" kan vel ikke skade? Og bestefar, tante og onkler betyr det hele slekta ? Men hvordan informerte du dem? Ringte du rundt? Personlig melding? I så tilfelle er jeg enig i at de burde svart. Men øvrige sosiale medier er forbeholdt mindre nyheter og/eller perifere venner, så da ville jeg ikke lagt så mye i det. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Himmel og hav! De aller, aller fleste barn lærer å gå og det er ikke noe veldig stort når det skjer. Senk skuldrene og innse at ditt barns helt normale utvikling ikke er så veldig stort for andre enn deg og barnets far. Anonymkode: 78cdb...1bf 11
Gjest Monbil Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 35 minutter siden, asterix skrev: Visste ikke at det de første skrittene skal regnes som en stor begivenhet av andre enn foreldrene? 30 minutter siden, EvaLena skrev: Trur du bare er litt hårsår, TS. Jeg hadde ikke jublet fordi tantebarnet mitt hadde lært å gå. Helt normalt det 😊 Hva forventet du tilbake egentlig??? Jeg forventet egentlig bare et lite svar jeg, siden jeg valgte å dele det med dem. Kanskje fordi jeg selv vet at jeg hadde gratulert og synnes det var stas om det var mine tantebarn. Var jo ikke slik at jeg delte det med hele slekta og venneflokken, snakk om de aller nærmeste. Har jo ikke dreve å oppdatert alt hun har gjort nytt, trodde bare at de første skrittene ble regnet som noe litt større jeg og koselig å se
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 37 minutter siden, asterix skrev: Visste ikke at det de første skrittene skal regnes som en stor begivenhet av andre enn foreldrene? Enig, så lenge det skjer innenfor normalområdet. Vårt barn var nesten to år gammel da hen lærte å gå. Vi var lenge usikre på om det kom til å skje i det hele tatt, og det måtte mange besøk hos lege, fysio ++ til før det skjedde. DA var det jubel, både her og der. Men et barn som følger normal utviklingskurve blir noe annet. Sorry, TS. Anonymkode: bf5cc...f73 15
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 35 minutter siden, Monbil skrev: Det kan godt være! Men en liten kommentar som "så kjekt" eller "så flink hun er" kan vel ikke skade? Og bestefar, tante og onkler betyr det hele slekta ? Hun er jo ikke veldig flink. Hun er helt normal! Anonymkode: 78cdb...1bf 32
Gjest Monbil Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Himmel og hav! De aller, aller fleste barn lærer å gå og det er ikke noe veldig stort når det skjer. Senk skuldrene og innse at ditt barns helt normale utvikling ikke er så veldig stort for andre enn deg og barnets far. Anonymkode: 78cdb...1bf Jeg har ikke sagt at det må være så veldig stort for dem, tydeligvis kan man ikke dele tanker og meninger her uten å bli angrepet av folk som er ute etter å tøffe seg
asterix Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, Monbil skrev: Jeg forventet egentlig bare et lite svar jeg, siden jeg valgte å dele det med dem. Kanskje fordi jeg selv vet at jeg hadde gratulert og synnes det var stas om det var mine tantebarn. Var jo ikke slik at jeg delte det med hele slekta og venneflokken, snakk om de aller nærmeste. Har jo ikke dreve å oppdatert alt hun har gjort nytt, trodde bare at de første skrittene ble regnet som noe litt større jeg og koselig å se Men at et barn begynner å gå er jo ikke noe som er spesielt for andre enn foreldrene. Gratulere? Hvorfor det? Det er jo en helt vanlig normal og naturlig del av et barns utvikling. En ting er å rose barnet og si "Å så flink du er." men foreldrene antar man stort sett er voksne nok til å se at det jo ikke er et voldsomt under. 20
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Så dårlig gjort av de å ikke kommentere/svare på det. Det tar ikke lang tid å skrive et lite ord eller slenge med en smiley som svar. Jeg hadde også blitt litt skuffet faktisk. Kan kanskje virke som en liten "demonstrasjon" fra dine ja, Ts. Babyen min smilte til meg for første gang her om dagen og jeg fikk faktisk fanget øyeblikket på snapchat, sendte til besteforeldrene, tanter og onkler. Fikk mange søte ord og emojier tilbake. Men uansett hvordan det er, ikke bruk for mye energi på det. Kos deg heller med flinke jenta di👏😀😃💪 Anonymkode: 58c0b...009 8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, Monbil skrev: Jeg har ikke sagt at det må være så veldig stort for dem, tydeligvis kan man ikke dele tanker og meninger her uten å bli angrepet av folk som er ute etter å tøffe seg Du blir ikke angrepet og jeg er ikke ute etter å tøffe meg. Men med seks barn så har jeg lært at alle disse utviklingstrinnene er helt normalt og dagligdags for alle andre enn førstegangsforeldre. Anonymkode: 78cdb...1bf 25
Gjest Monbil Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er jo ikke veldig flink. Hun er helt normal! Anonymkode: 78cdb...1bf Helt normalt å rose sine egne barn, barnebarn og tante/onkelbarn. Er det slik du tenker om dine barn (om du har) at de ikke er flink, bare normal? 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 5 minutter siden, Monbil skrev: Jeg har ikke sagt at det må være så veldig stort for dem, tydeligvis kan man ikke dele tanker og meninger her uten å bli angrepet av folk som er ute etter å tøffe seg Jeg tror du må tenke litt over hvordan du forholder deg til andre mennesker som ikke har samme mening som deg. Du tolker svarene her som angrep, et svært misvisende ord på den responsen du har fått. Dette er det samme som har skjedd i forhold til at du ikke fikk ønsket respons på meldingen din om at barnet har lært å gå. Da er det likson noe galt med dem.... Foreldre blir selvfølgelig ofte helt oppslukt i barna sine, og verden snurrer rundt barnet. Du må bare innfinne deg med at andre ikke har samme interesse, selv ikke nærmeste familie. Kan være nyttig å huske på i omgang med venninner også, nok av de jentene som mister venninner fordi de hele tiden skal snakke om barnet sitt hele tiden og ikke er i stand til å ta signaler om at emnet er uinteressant. Anonymkode: 49137...d15 28
EvaLena Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du må tenke litt over hvordan du forholder deg til andre mennesker som ikke har samme mening som deg. Du tolker svarene her som angrep, et svært misvisende ord på den responsen du har fått. Dette er det samme som har skjedd i forhold til at du ikke fikk ønsket respons på meldingen din om at barnet har lært å gå. Da er det likson noe galt med dem.... Foreldre blir selvfølgelig ofte helt oppslukt i barna sine, og verden snurrer rundt barnet. Du må bare innfinne deg med at andre ikke har samme interesse, selv ikke nærmeste familie. Kan være nyttig å huske på i omgang med venninner også, nok av de jentene som mister venninner fordi de hele tiden skal snakke om barnet sitt hele tiden og ikke er i stand til å ta signaler om at emnet er uinteressant. Anonymkode: 49137...d15 Stiller meg 100% bak ALT som er skrevet her. Ta det til deg TS 😊 7
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 (endret) Jeg fikk aldri noen gratulasjoner når min begynte å gå og det er aldri noe jeg har reflektert over. De skal jo begynne å gå, det er jo normalt. Helt ærlig, så høres det ut som du legger alt for mye i det og burde kanskje slappe av litt mer. Vær glad, nå går hun, kos deg med barnet ditt. Mange folk lever i nået og ikke hva som tikker inn på telefonen, skryt av henne neste gang de kommer på besøk så deler du gleden din med faren til barnet. Det er ganske altoppslukkende med så små barn, men det er hovedsakelig for oss som bor med dem. Endret 11. august 2016 av Steve Rogers
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå