AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Jeg er innkalt til jobbintervju neste uke. Jeg holder på å finne ut hvordan jeg i praksis søker/ber om fri, men hva skal jeg si til arbeidsgiver? Har ikke så lyst til å si at jeg skal på intervju. Anonymkode: 24792...822
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Si du har meldt deg opp på dansekurs. Anonymkode: da529...fe6 2
Fru Uperfekt Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Som arbeidsgiver selv så må jeg si at jeg setter ærlighet høyt, og kan ikke se hvorfor du må ty til en løgn 3
HerKommerMummi Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Du trenger ikke å gi noen grunn. Si at du må avspasere da og da. Men ikke lyv om at du skal noe helt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er innkalt til jobbintervju neste uke. Jeg holder på å finne ut hvordan jeg i praksis søker/ber om fri, men hva skal jeg si til arbeidsgiver? Har ikke så lyst til å si at jeg skal på intervju. Anonymkode: 24792...822 Hvorfor ikke? Altså, med mindre du tror arbeidsgiver vil reagere positivt på at du muligens slutter så er jo "jeg driver og søker jobber fordi lønna er så lav" et helt standard forhandlingskort. Dersom du tror at arbeidsgiver vil like at du slutter så anbefaler jeg kanskje å få opp produktiviteten. Dersom han vil savne deg: si du skal på jobbintervju. Anonymkode: cad03...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Å fortelle at man har en privat avtale man må rekke er hverken løgn eller utdyping av hva og hvor. Anonymkode: 8bc3a...ad9 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Vil absolutt ikke lyve, og jeg vet de er veldig fornøyd med meg (jeg jobber fortere enn de så for seg da jeg ble ansatt). Så jeg formulerte meg nok litt utydelig her. Vil ikke ha råd til løgn, men lurte på om man kan avspasere eller ta en fridag uten lønn uten å si hvorfor når det er plutselig midt i uka. De regner nok med at det er sannsynlig at jeg ser etter andre jobber fordi jeg er i en midlertidig stilling. Vil bare ikke gjøre dem sure og få dem til å tro at jeg hater jobben ved å søke andre. Anonymkode: 24792...822
Paeonia Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Du kan absolutt forsøke å be om en ubetalt fridag, om du får det er en helt annen sak Bare husk at de er vant til at folk finner seg ny jobb, spesielt dersom du er midlertidig ansatt. Jeg ville sagt hva jeg skulle. Hvem vet, kanskje de plutselig finner ut at de vil tilby deg fast stilling fordi de er fornøyd med deg 1
Bokdamen Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Hvis du har fleksitid og mulighet for avspasering, ville jeg bare gitt beskjed om at du må avspasere pga en privat avtale.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil absolutt ikke lyve, og jeg vet de er veldig fornøyd med meg (jeg jobber fortere enn de så for seg da jeg ble ansatt). Så jeg formulerte meg nok litt utydelig her. Vil ikke ha råd til løgn, men lurte på om man kan avspasere eller ta en fridag uten lønn uten å si hvorfor når det er plutselig midt i uka. De regner nok med at det er sannsynlig at jeg ser etter andre jobber fordi jeg er i en midlertidig stilling. Vil bare ikke gjøre dem sure og få dem til å tro at jeg hater jobben ved å søke andre. Anonymkode: 24792...822 Men det er jo det jeg mener: dette er jobb, ikke følelser. Du prøver å gjemme noe du ikke har noen som helst grunn til å gjemme. Sjefen din vet at du søker andre jobber, og ved å skjule det gjør du ikke ting bedre. Tvert imot: ved å si det gir du dem all grunn og mulighet til å få foten frem og tilby deg fast stilling. Selvsagt kan du ta fri om du er i et yrke ikke avhengig av at du bytter vakter eller lignende. Men det løser ikke neste dilemma, ts, nemlig: hvordan hadde du tenkt å løse det når de på intervjuet spør om det er ok at de ringer sjefen/en kollega som referanse? Det blir jo unektelig litt snodig når de sier at "Ts var på intervju her på onsdagen, og hen har oppgitt deg som referanse, så.."? Anonymkode: cad03...c1e 1
appelsinjuice Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 Dersom du har en midlertidig stilling ville jeg sagt det som det er: Du skal på jobbintervju, fordi du er avhengig av å få en fast jobb/ny jobb etter vikariatet er over. Dersom arbeidsgiver ikke har tilbudt deg fast jobb kan han heller ikke bli sur for at du forsøker å sikre deg jobb etter at vikariatet er over. Det er jo bare naturlig at du er nødt til å sikre deg en inntekt. 3
Fru Uperfekt Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil absolutt ikke lyve, og jeg vet de er veldig fornøyd med meg (jeg jobber fortere enn de så for seg da jeg ble ansatt). Så jeg formulerte meg nok litt utydelig her. Vil ikke ha råd til løgn, men lurte på om man kan avspasere eller ta en fridag uten lønn uten å si hvorfor når det er plutselig midt i uka. De regner nok med at det er sannsynlig at jeg ser etter andre jobber fordi jeg er i en midlertidig stilling. Vil bare ikke gjøre dem sure og få dem til å tro at jeg hater jobben ved å søke andre. Anonymkode: 24792...822 Det gjør du ikke, eneste du risikerer er at de tilbyr deg noe mer permanent
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #13 Skrevet 17. august 2016 Den 11. august 2016 at 15.50, Fru Uperfekt skrev: Som arbeidsgiver selv så må jeg si at jeg setter ærlighet høyt, og kan ikke se hvorfor du må ty til en løgn EH...sier seg selv at man ikke forteller om det...det straffer seg spesielt om man ikke får ny jobb! Anonymkode: 5bd94...234
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #14 Skrevet 17. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: EH...sier seg selv at man ikke forteller om det...det straffer seg spesielt om man ikke får ny jobb! Anonymkode: 5bd94...234 Nemlig. Synes ts får rare svar. Om arbeidsgiver vet at du søker deg vekk, blir du ikke satset videre på. Spennende nye oppgaver, opplæring, opprykk etc går til andre. Hvis man ikke skifter jobb, kan det bli litt kjipt. Arbeidsgiver skjønner jo og aksepterer at folk skifter jobb, men tenker at du ikke er så engasjert lenger. Også helt vanlig å ikke oppgi nåværende sjef som referanse, nettopp pga dette. Anonymkode: db835...34a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #15 Skrevet 17. august 2016 Du trenger ikke oppgi grunn for å få en dag fri midt i uken. Tror du overtenker, har ofte tatt fri midt i uken (familemedlem har bursdag, oppkjøring, lege/tannlegetime osv) Anonymkode: 7e74a...a79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå