AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #61 Del Skrevet 13. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og den endringen skal vi uten videre godta? Og hvordan kan det ha seg at mine meninger betyr mindre enn dine? Anonymkode: eddbe...4f3 Ja, en må nesten det når det er en såpass stor språklig endring. Logopeder jobber ikke så mye med å lære barn KJ-lyden lenger fordi en går mer og mer bort fra denne lyden. Den er ikke så viktig lenger. En må gjerne jobbe for å beholde den, men det er idiotisk å påstå at de som er med på den språklige utviklingen er dumme. Jeg er enig med deg om at lyden bør bevares, men jeg er ikke enig i at det skyldes latskap eller at de som ikke bruker KJ-lyden fremstår som dumme. Anonymkode: d5cdb...6a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #62 Del Skrevet 13. august 2016 6 minutter siden, Rumle skrev: Det stemmer nok ikke. Skj- og kj-lyd Å uttale skjønn og kjønn likt er eit dialektdrag som blei utvikla hos ungdomar fødde i Bergen tidleg på 1960-talet. På slutten av 1970-talet var det 2,5 % av sj- og kj-lydane hos bergenske ungdomar som var blanda saman. På slutten av 1990-talet var samanblandinga kommen opp i over 50 %! Det vil seie at det no er blitt "typisk bergensk" at Takk for sjyssen! faktisk kan bety Takk for kyssen! Men fenomenet har også spreidd seg vidare i landet. Samanblandinga er nokså utbreidd hos Oslo-ungdom, og ungdomar i Stavanger, Trondheim, Førde osv. har fått same språkfenomenet. Det er typisk for ungdomsspråk at det spreier seg raskt utover landet frå sentrum til sentrum. http://www.uib.no/info/dialektleiken/skj-lyd.html Så at ungdommer blander mellom skj- og kj-lyden er det samme som at de fleste på Vestlandet ikke bruker kj-lyden? Anonymkode: d5cdb...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 13. august 2016 #63 Del Skrevet 13. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Så at ungdommer blander mellom skj- og kj-lyden er det samme som at de fleste på Vestlandet ikke bruker kj-lyden? Anonymkode: d5cdb...6a4 Ja, det vil jeg si. Dette er jo ikke ungdommer lenger. I 91 var det oppe i over 50%. Det er 25 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #64 Del Skrevet 13. august 2016 10 minutter siden, Rumle skrev: Ja, det vil jeg si. Dette er jo ikke ungdommer lenger. I 91 var det oppe i over 50%. Det er 25 år siden. Så det var vedvarende? Eller var det kun ungdommene som snakket slik? Og som kanskje fortsatt snakker slik, altså ungdommer? Anonymkode: d5cdb...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #65 Del Skrevet 13. august 2016 38 minutter siden, Rumle skrev: Det stemmer nok ikke. Skj- og kj-lyd Å uttale skjønn og kjønn likt er eit dialektdrag som blei utvikla hos ungdomar fødde i Bergen tidleg på 1960-talet. På slutten av 1970-talet var det 2,5 % av sj- og kj-lydane hos bergenske ungdomar som var blanda saman. På slutten av 1990-talet var samanblandinga kommen opp i over 50 %! Det vil seie at det no er blitt "typisk bergensk" at Takk for sjyssen! faktisk kan bety Takk for kyssen! Men fenomenet har også spreidd seg vidare i landet. Samanblandinga er nokså utbreidd hos Oslo-ungdom, og ungdomar i Stavanger, Trondheim, Førde osv. har fått same språkfenomenet. Det er typisk for ungdomsspråk at det spreier seg raskt utover landet frå sentrum til sentrum. http://www.uib.no/info/dialektleiken/skj-lyd.html Vestlandet er mer enn Bergen da. Jeg kommer også fra Vestlandet, men der jeg kommer fra blir det i aller høyeste grad fortsatt ansett som en talefeil, som ikke er mye utbredt. Anonymkode: 3114a...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doge Skrevet 14. august 2016 #66 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg anser de som late, siden de ikke gidder å øve seg på å uttake ord riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 18. august 2016 #67 Del Skrevet 18. august 2016 Jeg synes også det høres dumt og barnslig ut, men en så utbredt uttalevariant har neppe noe med "dumskap" å gjøre. Og dette har nok kommet for å bli. En ting er at det er så utbredt, og mange ikke klarer å si "kj", at lærere og logopeder har gitt opp - men det er spesielt to tegn som gjør det tydelig hvordan "skjylling og skjino etter skjøretimen med skjæresten" nå sprer seg som en "skjedereaksjon" - at mange ikke hører forskjell, og som én nevnte, de som hører forskjell og kan uttale begge variantene, opplever det som unaturlig å bruke den "korrekte" formen. Nasse Nøff - "vær" og "hver" uttales likt, og "vel" uttales "vell". Eller er det noe jeg misforstår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #68 Del Skrevet 19. august 2016 Den 11. august 2016 at 15.02, AnonymBruker skrev: Tråkker sikkert mange av den yngre generasjonen på tærne nå, men hva er greia med at enkelte ikke klarer og si KJØKKEN, KJELLER etc? Det høres jo helt idiotisk ut. Når jeg var liten måtte jeg til logoped for å lære og uttale S ordentlig, så hvorfor er det så mange som slipper unna med den talefeilen? Anonymkode: 0412e...975 Det er vel litt dumt å kritisere andre når du selv ikke vet forskjellen på da og når? Den gang da, hver gang når. Anonymkode: e6348...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå