AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #41 Skrevet 12. august 2016 Jeg har alltid slitt med å si kj-lyder, er jeg dum da? Anonymkode: d66d6...151
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #42 Skrevet 12. august 2016 Forsøker på nytt: Nei, de som ikke kan si KJ-lyden er ikke dumme. Man kan heller si at de er foran alle oss andre, da de demonstrere fremtiden i det norske talespråket. Talespråket er i endring, og akkurat nå er det KJ-lyden som er på vei bort. Logopeder i dag jobber ikke lenger spesifikt med denne lyden, da det ikke lenger blir sett på som en talefeil å ikke kunne uttale den. Forøvrig er man ikke dum om man har talefeiler, verken barn og voksne som ikke kam si S-lyden, slagpasienter eller pasienter med hodetraumer som ikke kan plassere vokalene riktig eller de som stammer. Anonymkode: d5cdb...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #43 Skrevet 12. august 2016 4 timer siden, Forundret.. skrev: Er mesteparten av folket på Vestlandet dumme da? ? De fleste på Vestlandet bruker KJ-lyden. Anonymkode: d5cdb...6a4 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #44 Skrevet 12. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Irriterer det dere med de som uttaler kj som tj også? Tjole, tjøkken osv.? Anonymkode: e6b2a...c62 Det er dialekt. Hvorfor skulle noen irritere seg over dialekt? Anonymkode: d5cdb...6a4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #45 Skrevet 12. august 2016 Jeg hadde nok ikke ansatt noen med talefeil. Enda mindre om det var snakk om en jobb med kundekontakt... Som i den nye reklamen til Meny, med "narasinfri sjylling på tilbud" Anonymkode: 4c828...610 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #48 Skrevet 12. august 2016 35 minutter siden, Sagen12 skrev: Ja, det tenker jeg. Og til tross for hva du tenker, så er de ikke dumme. Anonymkode: d5cdb...6a4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #49 Skrevet 12. august 2016 Den 11.8.2016 at 19.32, Ole Brumm skrev: Enda et bevis på at jeg stokk dum. Takk Bra du innser det selv. Da er det håp. Anonymkode: eddbe...4f3
Chizue Skrevet 12. august 2016 #50 Skrevet 12. august 2016 Jeg hører ikke forskjell :/ Men så har jeg hatt litt problemer med hørsel Helt ærlig, så har jeg terpet og pugget og styrt på å lære meg å si ting riktig. Var egentlig verre med engelsk, da en god del engelske ord hørtes helt likt ut, men hadde forskjellig betydning. En ting er å si det, en annen ting er å faktisk skrive det (Som jeg også ser mange gjør idag......)
Rumle Skrevet 12. august 2016 #51 Skrevet 12. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra du innser det selv. Da er det håp. Anonymkode: eddbe...4f3 Tulling
Lou Salome Skrevet 12. august 2016 #52 Skrevet 12. august 2016 Den 11. august 2016 at 19.19, Ole Brumm skrev: Jeg har et stort problem med sj, tj og kj. Klarer ikke å høre forskjellen. Norsklæreren på barneskolen sto å brølte i trynet på meg, "skjole.... kjole!!". Jeg hørte ikke forskjell og den dag i dag hører jeg fortsatt ikke forskjell. Har like stort problem med vær og hver, men det er mer dialekt enn en hjernefeil. Er jeg dum? Ja jeg vil si det. Etter mine år på KG så har jeg innsett at jeg er dum. For alle trådene ala denne sier jeg er det. Så da må jeg vell være det. Men hvorfor går du og dere andre som ikke klarer å si det ikke til logoped som voksne? Det kan enkelt læres, har jo med plassering av tunga å gjøre, hvordan man former lyden. Og hvis dere har lært dere forskjellen skriftlig (kjøkken og ikke sjøkken), vet dere jo akkurat hvilke ord det gjelder, klart det er en treningssak? Da jeg gikk i førsteklasse måtte vi alle si klart og tydelig " Kjære skjære jeg vil lære...' og de som ikke klarte det fikk øve en til en foran et speil med en lærer som kunne det tekniske angående det. Etter noen uker kunne alle det. Datteren min sier at de som ikke kunne si r i førsteklasse i fjor ble tatt ut og gikk på "r-kurs' i løpet av året. Hun sa det ikke var noen erting eller rart med det, og det husker jeg at det ikke var med kj-lydinnlæringen heller. Det er jo vanlig å ha litt problemer med akkurat den lyden, hvorfor lærer man ikke barna sine det? Vi retter på barna våre, og ber dem om å øve litt noen ganger, og roser innimellom for korrekt uttale. Det kompliserer jo rettskrivningen også når man går rundt og snakker feil? 2
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. august 2016 #53 Skrevet 12. august 2016 (endret) Lou Salome skrev (På 12.8.2016 den 20.48): Men hvorfor går du og dere andre som ikke klarer å si det ikke til logoped som voksne? Det kan enkelt læres, har jo med plassering av tunga å gjøre, hvordan man former lyden. Og hvis dere har lært dere forskjellen skriftlig (kjøkken og ikke sjøkken), vet dere jo akkurat hvilke ord det gjelder, klart det er en treningssak? Da jeg gikk i førsteklasse måtte vi alle si klart og tydelig " Kjære skjære jeg vil lære...' og de som ikke klarte det fikk øve en til en foran et speil med en lærer som kunne det tekniske angående det. Etter noen uker kunne alle det. Datteren min sier at de som ikke kunne si r i førsteklasse i fjor ble tatt ut og gikk på "r-kurs' i løpet av året. Hun sa det ikke var noen erting eller rart med det, og det husker jeg at det ikke var med kj-lydinnlæringen heller. Det er jo vanlig å ha litt problemer med akkurat den lyden, hvorfor lærer man ikke barna sine det? Vi retter på barna våre, og ber dem om å øve litt noen ganger, og roser innimellom for korrekt uttale. Det kompliserer jo rettskrivningen også når man går rundt og snakker feil? Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #54 Skrevet 12. august 2016 21 minutter siden, Lou Salome skrev: Men hvorfor går du og dere andre som ikke klarer å si det ikke til logoped som voksne? Det kan enkelt læres, har jo med plassering av tunga å gjøre, hvordan man former lyden. Og hvis dere har lært dere forskjellen skriftlig (kjøkken og ikke sjøkken), vet dere jo akkurat hvilke ord det gjelder, klart det er en treningssak? Da jeg gikk i førsteklasse måtte vi alle si klart og tydelig " Kjære skjære jeg vil lære...' og de som ikke klarte det fikk øve en til en foran et speil med en lærer som kunne det tekniske angående det. Etter noen uker kunne alle det. Datteren min sier at de som ikke kunne si r i førsteklasse i fjor ble tatt ut og gikk på "r-kurs' i løpet av året. Hun sa det ikke var noen erting eller rart med det, og det husker jeg at det ikke var med kj-lydinnlæringen heller. Det er jo vanlig å ha litt problemer med akkurat den lyden, hvorfor lærer man ikke barna sine det? Vi retter på barna våre, og ber dem om å øve litt noen ganger, og roser innimellom for korrekt uttale. Det kompliserer jo rettskrivningen også når man går rundt og snakker feil? Logopeder retter ikke på KJ-lyden for tiden (noen gjør det), fordi det norske talespråket er i endring, KJ-lyden er på vei ut av talespråket og vil nok om noen generasjoner være borte. Anonymkode: d5cdb...6a4 2
Forundret.. Skrevet 13. august 2016 #55 Skrevet 13. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: ? De fleste på Vestlandet bruker KJ-lyden. Anonymkode: d5cdb...6a4 Helt klart! Var jeg som leste overskrifta litt for kjapt før jeg svarte
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #56 Skrevet 13. august 2016 Jeg mener at friske, voksne mennesker fremstår som dumme når de sier sjøtt og sjole, ja. At enkelte småbarn og mennesker med visse funksjonshemminger sier det, er helt forståelig. Men friske voksne? Nei, nei, nei!! Da er det ikke talefeil, men latskap. Lær dere å snakke ordentlig, for dere er virkelig ille å høre på. Anonymkode: eddbe...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #57 Skrevet 13. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at friske, voksne mennesker fremstår som dumme når de sier sjøtt og sjole, ja. At enkelte småbarn og mennesker med visse funksjonshemminger sier det, er helt forståelig. Men friske voksne? Nei, nei, nei!! Da er det ikke talefeil, men latskap. Lær dere å snakke ordentlig, for dere er virkelig ille å høre på. Anonymkode: eddbe...4f3 Det er godt at din mening ikke betyr noe. Som nevnt flere ganger her, dette er en endring i det norske talespråket og er ikke lenger en uttalefeil. Anonymkode: d5cdb...6a4 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #58 Skrevet 13. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er godt at din mening ikke betyr noe. Som nevnt flere ganger her, dette er en endring i det norske talespråket og er ikke lenger en uttalefeil. Anonymkode: d5cdb...6a4 Og den endringen skal vi uten videre godta? Og hvordan kan det ha seg at mine meninger betyr mindre enn dine? Anonymkode: eddbe...4f3 1
Rumle Skrevet 13. august 2016 #59 Skrevet 13. august 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: ? De fleste på Vestlandet bruker KJ-lyden. Anonymkode: d5cdb...6a4 Det stemmer nok ikke. Skj- og kj-lyd Å uttale skjønn og kjønn likt er eit dialektdrag som blei utvikla hos ungdomar fødde i Bergen tidleg på 1960-talet. På slutten av 1970-talet var det 2,5 % av sj- og kj-lydane hos bergenske ungdomar som var blanda saman. På slutten av 1990-talet var samanblandinga kommen opp i over 50 %! Det vil seie at det no er blitt "typisk bergensk" at Takk for sjyssen! faktisk kan bety Takk for kyssen! Men fenomenet har også spreidd seg vidare i landet. Samanblandinga er nokså utbreidd hos Oslo-ungdom, og ungdomar i Stavanger, Trondheim, Førde osv. har fått same språkfenomenet. Det er typisk for ungdomsspråk at det spreier seg raskt utover landet frå sentrum til sentrum. http://www.uib.no/info/dialektleiken/skj-lyd.html
Lou Salome Skrevet 13. august 2016 #60 Skrevet 13. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er godt at din mening ikke betyr noe. Som nevnt flere ganger her, dette er en endring i det norske talespråket og er ikke lenger en uttalefeil. Anonymkode: d5cdb...6a4 Det hjelper ikke noe på hvordan de fremstår for meg, og hvordan jeg har problemer med å ta dem alvorlig. Jeg kunne aldri ha vært kjæreste med en som sa sjole, og jeg ville ha problemer med å respektere en sjef som snakket slik. Jeg har ei venninne som snakker slik, hun er 36, og jeg legger merke til det og grøsser litt på ryggen HVER gang. Det høres veldig godt. Jeg tror ikke hun er dum, men jeg syns det er dumt av henne å ikke ta seg bryet med å lære seg den lyden. For meg er det en enkel og veldig tydelig talefeil. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå