AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Del Skrevet 11. august 2016 Tråkker sikkert mange av den yngre generasjonen på tærne nå, men hva er greia med at enkelte ikke klarer og si KJØKKEN, KJELLER etc? Det høres jo helt idiotisk ut. Når jeg var liten måtte jeg til logoped for å lære og uttale S ordentlig, så hvorfor er det så mange som slipper unna med den talefeilen? Anonymkode: 0412e...975 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 11. august 2016 #2 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) Ja, vil si man er ganske dum om man har talefeil. Nå er ikke akkurat funksjonshemmede med talefeil så veldig smarte. Så vanlige folk med talefeil er nok minst like dumme og tilbakestående. Endret 11. august 2016 av QQbaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #3 Del Skrevet 11. august 2016 Folk som lager slike tråder er dumme. Anonymkode: e4c40...6d1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 11. august 2016 #4 Del Skrevet 11. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Folk som lager slike tråder er dumme. Anonymkode: e4c40...6d1 Person med talefeil oppdaget, flaut. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #5 Del Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, QQbaby skrev: Ja, vil si man er ganske dum om man har talefeil. Nå er ikke akkurat funksjonshemmede med talefeil så veldig smarte. Så vanlige folk med talefeil er nok minst like dumme og tilbakestående. Det er ingen talefeil, det er latskap. Kj lyden krever mer en Sj lyden. Derfor starter barn med å si Sj. Veit det er en "lost case" og at Sj overtar for Tj, Kj . Men det det klinger dårlig når voksne folk sier "sjapp på sjøkkenet og spis sjylling". Fjortis tendenser, umoden eller kebab norsk. Take your pick. Uansett negativt. Anonymkode: 2bb17...420 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #6 Del Skrevet 11. august 2016 Det høres ikke bra ut, enig med deg TS. Heldigvis eller dessverre alt ettersom, så forandrer språket seg gjennom tidene. Håper ikke dette eksempelet blir værende, men håper de blir voksne og lærer seg å snakke skikkelig. Anonymkode: 3259a...42f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pendeloque Skrevet 11. august 2016 #7 Del Skrevet 11. august 2016 Språkutvikling skjer vel neppe gjennom vedtak fra språkrådet. "Sj" er lettere, i likhet med skarre-r, T-lyd (i stedet for Th) osv. Enig i at det kan høres litt annerledes ut, men det vel en vanesak. Du legger til grunn at all utvikling skjer gjennom tilbakestående personers "latskap"/"dumskap", og det er jo det litt trist.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #8 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg vet ikke om de er dumme, men må innrømme at jeg anser folk som ikke klarer å si kj-lyden for å være mindre intelligente, ja. Anonymkode: 72ef0...97f 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #9 Del Skrevet 11. august 2016 Ikke dumme, høres bare dumme ut så de oppfattes som det. Latskap. Anonymkode: 85660...98b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #10 Del Skrevet 11. august 2016 Se for dere at dere sitter på et fly. Plutselig hører du piloten si over høytaleren: "På denne turen til Chile blir det servert SKJYLLING"... Hva hadde du tenkt? Jeg tror jeg hadde blitt litt nervøs. Anonymkode: 0412e...975 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #11 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg hører ikke forskjell på disse lydene og veit ikke om jeg faktisk prater "riktig". Ingen som har kommentert det, og ikke har jeg sjans i havet til å høre andre uttale ordene feil. Trur jeg aldri i hele mitt liv har sakt at et menneske er dum. Det jeg lærer barna mine at de aldri skal heller. Så hvor umodne er dere egentlig? Anonymkode: aa772...f40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 11. august 2016 #12 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #13 Del Skrevet 11. august 2016 Det betegnes ikke lenger som uttalevansker, da språket er i endring. Mange logopeder jobber ikke lenger med å korrigere barn som ikke klarer å si KJ-lyden. Anonymkode: d5cdb...6a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #14 Del Skrevet 11. august 2016 5 minutter siden, Ole Brumm skrev: Jeg har et stort problem med sj, tj og kj. Klarer ikke å høre forskjellen. Norsklæreren på barneskolen sto å brølte i trynet på meg, "skjole.... kjole!!". Jeg hørte ikke forskjell og den dag i dag hører jeg fortsatt ikke forskjell. Har like stort problem med vær og hver, men det er mer dialekt enn en hjernefeil. Er jeg dum? Ja jeg vil si det. Etter mine år på KG så har jeg innsett at jeg er dum. For alle trådene ala denne sier jeg er det. Så da må jeg vell være det. Du er ikke dum. Det er bare sånn det er. Som asiater som ikke oppfatter forskjell på L og R. Asiater opp til rundt 1 år klarer å skille mellom disse lydene, men når speåket utvikler seg, klarer de ikke å oppfatte forskjellen fordi den ikke er viktige i speåket deres. Anonymkode: d5cdb...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Del Skrevet 11. august 2016 9 minutter siden, Ole Brumm skrev: Jeg har et stort problem med sj, tj og kj. Klarer ikke å høre forskjellen. Norsklæreren på barneskolen sto å brølte i trynet på meg, "skjole.... kjole!!". Jeg hørte ikke forskjell og den dag i dag hører jeg fortsatt ikke forskjell. Har like stort problem med vær og hver, men det er mer dialekt enn en hjernefeil. Er jeg dum? Ja jeg vil si det. Etter mine år på KG så har jeg innsett at jeg er dum. For alle trådene ala denne sier jeg er det. Så da må jeg vell være det. *Vel skrives med én l. Anonymkode: 37448...ada 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 11. august 2016 #16 Del Skrevet 11. august 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.8.2016 den 19.31): *Vel skrives med én l. Anonymkode: 37448...ada Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #17 Del Skrevet 11. august 2016 Jeg anser meg selv som intelligent, men Kj-lyden, den slet jeg lenge med. Jeg er blant de som ikke klarer å høre forskjell, men det er faktisk ikke så viktig å skille mellom sj og kj for å forstå hva folk mener. Jeg har faktisk lært meg å si kj, men det var ikke fordi folk rettet på meg eller skrev på nettet av folk som sier sjylling er dumme. Det skyldes en tålmodig kjæreste, som brukte noen timer på å lære meg hvordan jeg skulle bruke tunga for å få til kj-lyden, og som senere skrøt masse av meg når jeg klarte å si ting rett. Det tok så klart tid å få det inn, og det tok et år før jeg ble fortalt at tjue uttales kjue (det høres da ut som sjue!), men nå snakker jeg nesten perfekt. Imidlertid er det ikke alle som er like heldige som meg, for det er ikke mangel på intelligens som gjør at folk sier sjøtt, det er omverdenen som håndterer "problemet" på helt feil måte. Man må ta et valg, enten akseptere at kj-lyden er på vei ut slik som th-lyden, eller hjelpe de som snakker feil på en god måte dersom de selv ønsker hjelp. Jeg kan garantere at alle som sier sjole er klar over det. Anonymkode: 8b225...9c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #18 Del Skrevet 12. august 2016 Jeg er egentlig ganske god i språk. Og ikke er jeg så uintelligent heller. Har en utdannelse, og stort sett gode karakterer. Men kj-lyden har jeg alltid slitt med. Jeg vet ikke hvorfor. Ingen tok tak i det, alle gjorde bare narr av meg. Det hjalp ikke akkurat. Enig i det noen sier over her. Språket utvikler seg, og de er nok like irriterte i engelskspråklige land over at folk kutter ut th-lyden. Også er jo mye av det vi bruker i dagligtalen nå, både på norsk, engelsk og andre språk, opprinnelig feil som folk irriterte seg over for mange mange år siden. Hadde vi gått rundt på 1600-tallet og snakket som vi gjør nå hadde folk ledd av oss og funnet masse feil. Anonymkode: a5339...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuglekvitter__ Skrevet 12. august 2016 #19 Del Skrevet 12. august 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Tråkker sikkert mange av den yngre generasjonen på tærne nå, men hva er greia med at enkelte ikke klarer og si KJØKKEN, KJELLER etc? Det høres jo helt idiotisk ut. Når jeg var liten måtte jeg til logoped for å lære og uttale S ordentlig, så hvorfor er det så mange som slipper unna med den talefeilen? Anonymkode: 0412e...975 Jeg hadde en periode da jeg ikke klarte å uttale den lyden, men jeg var ikke dum i hodet for det om. Etter som man vokser opp så har såpass mange sagt i fra til meg i allefall at det heter KJøkken og ikke schøkken eller schylling (kylling). Så da lærte jeg det av meg selv. Jeg slapp å gå til logoped. Hvorfor de slipper den talefeilen vet jeg ikke altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 12. august 2016 #20 Del Skrevet 12. august 2016 Nei de er ikke dumme. Men jeg sliter med å ta voksne folk over 18 år som ikke klarer å si kj-lyden alvorlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå