Gå til innhold

Skal over på AAP - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en arbeidsgiver,

er sykmeldt 100 % nå, men ønsker å jobbe litt, begynne forsiktig, tror jeg maks kan klare å jobbe 60 %....

men så er det det med AAP - hvor mange % kan man jobbe for å ha rett på AAP?

Om jeg f.eks. jobber 80 %, så får jeg kanskje ikke AAP for de resterende 20 %? 
Og hvor mange prosent av lønn utgjør AAP, eller er der noen faste satser?
Jeg har utbetalt 23000 etter skatt nå når jeg får full lønn - 

og det blir hardt å gå ned i lønn, om jeg f.eks. jobber 80 % så vil det bli nokså knapt egentlig...

men slik helsen er så kan jeg bare drømme om å jobbe fullt.... jeg tror 2-3 dager i uken er mer passe.

Og ang. dette med søkeprosessen, hvordan gikk dere frem?
Jeg tenkte dette:
Først ringe de på NAV og avtale et møte,

så snakker jeg med de på møte, og de sier meg f.eks. at jeg må ha en samtale med arbeidsgiver og få meg en legetime og få avklart hvor mye jeg kan/bør jobbe, og så får jeg noe attest fra lege eller noe? Og så skriver jeg søknad og sender NAV?

Jeg skal/må ringe de snart, men tenkte høre litt med deres erfaringer.

Hvor mye kan man få i mnd, går det i % i forhold til tidligere lønn eller % i forhold til folketrygdsats eller noe sånt?

og hvor mye man kan jobbe og likevel få AAP - og da regner jeg med % vis aap i forhold til den prosenten man ikke jobber...

Og om det er riktig at jeg ringer NAV først, så snakker med arbeidsgiver og lege, og så sender søknad...

eller om jeg bør snakke med lege og arbeidsgiver først, og så ringe nav? 

Takk for hjelpen!

Anonymkode: f903e...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte via legen før NAV.

Anonymkode: 01b0d...97c

Skrevet

Inngangsvilkår for AAP er 50% uføre. Men du kan redusere etterhvert.

Du lager en plan sammen med nav.lege og arbeidsgiver.

Anonymkode: 1e7a2...682

Skrevet

*Altså 50% arbeidsufør 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inngangsvilkår for AAP er 50% uføre. Men du kan redusere etterhvert.

Du lager en plan sammen med nav.lege og arbeidsgiver.

Jeg må få meg bank-id for å sende elektronisk søknad og den kommer i posten om en uke...

og sjefen har ferie og er tilbake om en uke....

Skal jeg ringe lege og be om en time så snart det er anledning? De pleier ofte å ha ventelister... 

og hva skal jeg si grunnen er? 
Altså - bestille legetime først for å snakke litt om hvordan jeg tenker av hva jeg orker og hva lege mener er forsvarlig? 
Og så snakker jeg med sjefen om hvordan jeg kan legge opp arbeidsdagen og hvilke dager jeg kan jobbe,

og så tar jeg kontakt med NAV og ber om møte med en saksbehandler, og så sender jeg søknad?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må få meg bank-id for å sende elektronisk søknad og den kommer i posten om en uke...

og sjefen har ferie og er tilbake om en uke....

Skal jeg ringe lege og be om en time så snart det er anledning? De pleier ofte å ha ventelister... 

og hva skal jeg si grunnen er? 
Altså - bestille legetime først for å snakke litt om hvordan jeg tenker av hva jeg orker og hva lege mener er forsvarlig? 
Og så snakker jeg med sjefen om hvordan jeg kan legge opp arbeidsdagen og hvilke dager jeg kan jobbe,

og så tar jeg kontakt med NAV og ber om møte med en saksbehandler, og så sender jeg søknad?

Det er ikke gitt at du får AAP. Du kan være sykemeldt i 1 år men søknad på AAP bør starte flere uker før den tiden går ut. Du må være minst 50% arbeidsufør for og kvalifisere til den stønaden. Vær forberedt på at prosessen kan ta flere uker før du får svar. Du bør først diskutere med legen om den mener du kan være kvalifisert for dette. Mener det står på nav sine sider hvordan du går fram.  Som regel skal nav ha mye papirer før de går gjennom saken din. Jeg brukte 7 mnd før jeg fikk innvilget AAP. Den var legen min som sendte inn papirer den gang så fikk jeg innkallelse til nav. 

Anonymkode: 38f1a...a2c

• Liker 1
Skrevet

Du kan jobbe max 60% før AAP bortfaller.

Anonymkode: 70dcb...12a

Skrevet

Legen først. Legen må mene at du er 50% arbeidsufør nå, og legen sender så inn papirer på det til NAV. Så blir du kalt inn til møte hos NAV og setter i gang søknad om AAP. Du kan sikkert bestille time hos NAV selv også, for å få fortgang i ting. Har du vært sykemeldt i snart et år? AAP er vel 60% av inntekt, så du taper jo penger på å gå over på aap. 

Anonymkode: 4d5fc...c1d

Skrevet

Du kan som nevnt ikke bare bestemme selv at du skal over på AAP, dette er en prosess som må gjennom både nav og legen. Start med å bestille en legetime og se på muligheten for en delvis sykemelding en periode, og så ta det derfra. 

Anonymkode: a9a3f...b60

Skrevet

Beklager, overså at du allerede var sykemeldt... Bestill en legetime og ta det derfra. Lykke til! 

Anonymkode: a9a3f...b60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...