Gå til innhold

Ha gjester på besøk over lengre tid. Flere som har blitt lei og holder på å fly på veggen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne fra hjembyen min på besøk og hun skal være her i to uker. Hun har vært siden forrige fredag og jeg er allerede lei! Hadde ikke trodd det skulle bli sånn. Begynner å angre litt på det hele nå.

For det første, så roter hun så. Jeg blir gal av å ha rot rundt meg. Jeg spør pent om hun kan rydde opp, men det blir ikke gjort. Så må rydde etter henne hele tiden. For det andre, så hadde hun med seg sin store hund uten å gi beskjed om det. Ikke liker jeg hunder og hun har null oppdragelse på han. Han tygger på sko, hopper opp i sofaen,  skremmer livet av pusen min,  bjeffer bare han ser noen på utsiden, hører ikke på hva du sier til han, skal hele tiden leke og begynner å dra i genseren min osv. For det tredje, så tar hun av tingene mine. Parfyme, krem, sminke osv. Ser ting har blitt flyttet på.Det liker jeg ikke.  For det fjerde,  så snakker hun KUN om kjæresten sin. De har kranglet siden hun kom hit. Når jeg kommer hjem fra jobb, så er det det første hun snakker om. Ufattelig slitsomt og vil ikke være frekk heller. Hun har bablet om typen siden hun kom!

Jeg må ærlig innrømme at jeg er sliten :( Konfliktsky som jeg er, så vet jeg ikke hva jeg skal si heller. Jeg er lei hunden og lei hun bare snakker om typen. Føler meg som en psykolog. Hvis hun ikke snakker med meg om han, så snakker hun med andre på tlf eller krangler med han på tlf. Hvordan skal jeg klare dette i en uke til? 

Anonymkode: cee2e...1a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv ville jeg konfrontert vedkommende, men siden du er konfliktsky, så er det vel lettest å bare holde ut, se poengene ramle inn på karma-kontoen og takke nei neste gang spørsmålet om besøk kommer opp (og evt forklare da hvorfor ikke).

Du får ta det som en sosial øvelse i å være tolerant og tålmodig, om ikke annet :)

Hold ut :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde uten tvil ta en prat med henne. Sånn at oppholdet blir lettere. Si at hun må spørre deg før hun låner tingene dine, hun må slutte med å rote og begynne å rydde opp etter seg og at du synes det er slitsomt at du må være hennes psykolog. Hunden er det vel ikke så mye å gjøre med. Kommunikasjon er det viktigste her. Blir hun sur, så la henne bli sur.

Ellers må du bite tenne sammen og holde ut til hun drar igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke særlig glad i besøk. Hadde bestevenninnen min fra hjembyen min på besøk i studiebyen min for et par uker siden. Det ble kanskje litt ekstra tett da hun sov på samme rom som meg, men hun var her bare i 4 dager og likevel holdt jeg på å gå på veggen mot slutten. Hovedproblemet hos meg var at hun har forandret seg veldig etter hun fikk seg kjæreste. Vi har jo vært nesten 2 uker på ferie sammen før, så det brude jo ikke være problem med 4 dagers besøk. Hun hadde da fått seg sitt første seriøse forhold og selv om de hadde vært sammen i noen månder allerede, så hadde hun MINST 10(!!!) telefonsamtaler med han om DAGEN. Og jeg fikk sjokk første gang jeg hørte henne prate med han. Skikkelig babyspråk, og sånn "dulle-dukse-duppe-lullen min". Tror ikke hun så meg, men jeg klarte faktisk ikke la være å måpe første gang jeg hørte det. Hjalp jo ikke heller at hun ikke var interessert i å bruke penger på andre ting enn gaver til kjæresten. Så hun ville ikke ut å spise eller finne på noe som helst, bare dra meg med rundt for å kjøpe gaver. Og jeg ble rimelig provosert når jeg hørte henne legge masse planer om å dra ut å spise med kjæresten når hun kom tilbake fra besøket hos meg, mens hun ikke ville utå spise med meg. Og når hun ikke hadde en av de minst 10 daglige telefonsamtalene med kjæresten, så satt hun konstant å sende meldinger med han. Var flere ganger hun også spurte om ting jeg nylig hadde fortalt henne, men da hadde hun tydligvis ikke hørt etter. Det er jo fælt å ønsker at en venninne skal bli singel igjen. Men om hun fortsetter slik tror jeg ikke jeg orker å bruke tidpå henne mer. 

Skal sies at jeg også er veldig konfliktsky og latet jo som alt var fint hele besøket.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei at jeg har begynt å si nei til besøk som overstiger en langhelg (og da skal det være mennesker jeg virkelig trives med). Etter flere besøk av slike som kommer for å ha ferie i mitt hjem og som tillater seg å lage nye regler for hvordan dette hjemmet skal brukes, så ga jeg opp og kastet ut sovesofa og gjesteseng. Det har vært så mye snytling og folk som tar seg til rette at jeg bare ikke gidder mer.

Har tidligere tatt ut ferie for å ha besøk av venner, men det ender alltid med at de reiser glade og uthvilte hjem, mens delvis asosiale meg ender opp utslitt og sur. Faktisk er noen faktisk frekke nok til å bare fortelle at de kommer, spør ikke om det passer en gang. Selv om det passet på denne tiden i fjor, så betyr ikke det at det passer i år.. eller noen gang igjen!!

Så jeg gikk ut som åpen inavendt med velfungerende hjemmekonto der gjesterommet pleide å være. og med et helt ok hotell rett nedi gata. Velkommen på besøk, men ikke i mitt hjem. Jeg har ikke seng, jeg har ikke overskudd og jeg har faktisk ikke råd til å holde en person til (som ikke bidrar til husholdningen) med mat, drikke, vann og elektrisitet i en uke eller mer. Jeg har heller ikke hverken lyst eller råd til å være privatsjåfør til og fra stasjonen og nærmeste flyplass. Jeg opplevde faktisk en gang at en venninne bestilte fly til en flyplass et sted litt lengre borte med landing ca midt på natta fordi det var nesten 1000 kroner billigere... for henne. Jeg på min side brukte 8 timer og 500 kroner i bensin etter som jeg måtte kjøre tur/retur to ganger. Det går jo ikke tog og buss på den tiden av døgnet.

Men jeg treffer gjerne venner som er i byen til middag og lunsj... eller bruker hele dager med dem, så lenge jeg får gå hjem og puste innimellom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville tatt en nødløgn, f.eks. sagt til denne venninnen at moren din er blitt plutselig syk og må komme og bo hos deg, samtidig som hun blir fulgt opp på sykehus. Og at venninnen din dessverre ikke kan bo der samtidig.

Anonymkode: 4a21c...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er ikke alene!  Synes venninnen din er både uhøflig og frekk, og svært egoistisk.  Man tar ikke hund med seg til andre uten å spørre, og man gjør det man kan for å hjelpe til.  To uker er uansett alt for lenge, jeg hadde blitt sprø av mangel på alenetid. 

Mange burde lære av min venninne fra gymnastiden.  Hun er flink til å besøke oss skolevenninner, men blir aldri lenger enn ett døgn.  Det er en regel hun følger, sier hun. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig ikke alene om det. Det er tross alt noe som heter 1. dag fest, 2. dag gjest, 3. dag pest.

Anonymkode: f2723...065

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Zienna skrev:

Ja, du er ikke alene!  Synes venninnen din er både uhøflig og frekk, og svært egoistisk.  Man tar ikke hund med seg til andre uten å spørre, og man gjør det man kan for å hjelpe til.  To uker er uansett alt for lenge, jeg hadde blitt sprø av mangel på alenetid. 

Mange burde lære av min venninne fra gymnastiden.  Hun er flink til å besøke oss skolevenninner, men blir aldri lenger enn ett døgn.  Det er en regel hun følger, sier hun. 

Hvor gammel er du? Venninnene til mamma har samme regel. Hun er 45. Kanskje det er en generasjonsting?

Anonymkode: 66bc0...843

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Venninnene til mamma har samme regel. Hun er 45. Kanskje det er en generasjonsting?

Anonymkode: 66bc0...843

Kanskje det er.  Jeg er 60+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uaktuelt å ha folk her over lengre tid!  En helg kan gå, men ikke noe lengre enn det. Jeg trenger mye alenetid og blir sliten av å ha folk rundt meg hele tiden. En helg er mer enn nok. Spiller ingen rolle hvor gode venner vi er, men blir lei av hverandre når er sammen hele tiden 

I fjor var søsteren min her i nesten en måned. Den siste uken var jeg så lei at jeg trodde jeg skulle bli sprø! :bond:Og vi er normalt gode og nære venner. Koselig å ha henne her en helg, men en måned er ALT for lenge. Leiligheten min er ikke så stor heller, så vi fikk ikke så mye privatliv og hun sov med meg i senga. Jeg var kjempe glad da hun dro og jeg kunne få være alene igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker er da ekstremt lenge, med mindre det er en spesiell grunn, dvs kurs, jobb, medisinsk behandling e.l. Kan du ikke si til henne at du hadde gledet deg til besøk, men at det virker som hun er mer opptatt av (å krangle med) kjæresten enn å kose seg på besøk hos deg? Si at hvis hun heller vil reise hjem, har du forståelse for det, men hvis hun vil bli, så er det fint om dere gjør noe koselig sammen. Da burde hun i hvert fall få en vekker.

Anonymkode: daec8...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi tredagersregel. Og det er for gjester som faktisk oppfører seg. Bidrar med rydding på kjøkkenet, ikke slenger fra seg ting, tørker opp etter seg på badet og rydder og tar av sengetrekk før de drar. Hadde jeg fått en slik gjest du beskriver hadde jeg nok klikket i vinkel og kastet dem ut ganske raskt, det er fullstendig mangel på folkeskikk og respekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek

Litt mye sære regler her når det gjelder nære venner man vet oppfører seg normalt, synes jeg.

Jeg skjønner godt at det blir slitsomt når man er totalt forskjellige på grenser - og flere av eksemplene her hadde jeg og reagert på.

Men jeg har bodd selv/vært veldig mye med et par tre venninner+kamerater som jeg vet at er enkle å komme overens med, og hvor vi begge kan slappe av og finne på ting på egenhånd etter behov. 

Men den andre veien og er slitsom; når man er forventet å besøke noen med overnatting hvor man har så ulike forventninger til hverandre at det bare går skeis. Eksempelvis trenger jeg slappe av iløpet av dagen, og blir stresset at folk som har ekstremt mye regler for alt i hjemmet sitt av typen "alt skal ligge i et spesielt mønster, alt må skje slik og sånn og rutiner må slavisk følges". 

Men ja, to uker er for lenge med de fleste vil jeg tro. Med mindre man har kjennskap til hvordan de faktisk er å bo med/være mye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...