Gå til innhold

Kattene blir syke på samme måte hver gang - noe galt med huset/hjemstedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi en katt som ble 13 år gammel, men nå syns jeg det virker som det foregår noe rart med kattene hjemme hos foreldrene mine. For 3 år siden fikk de en katt fra dyrebeskyttelsen. Etter rundt et halvt år begynte den å miste vekt, og plutselig ble den veldig syk. Den døde i bilen på vei til veterinær. For 1,5 år siden tok vi over katten til min bestefar som var rundt 7-8 år. Frisk og rask. Etter å ha bodd hos foreldrene mine underkant av et halvt år begynte den også å gå drastisk ned i vekt selv om den spiste mye mat. Det ble tatt blodprøver og alt mulig, men fant ingenting galt. De trodde kanskje det kunne være noe med magen, så den fikk etterhvert flere antibiotikasprøyter. Det hjalp ikke. Katten ble syk og avlivet.

Nå skjer det igjen. En frisk 4 år gammel ragdoll ble hentet for ca 4 måneder siden. De siste 5-6 ukene har den gått drastisk ned i vekt - selv om katten spiser veldig mye mat og har god matlyst. Katten har gått fra å være tykk med kulemage til å bli mager. Veterinær kunne ikke finne noe galt, men mente kanskje den kunne være litt øm over nyrene. Mamma og pappa er veldig glad i katter, og gir kattene god behandling på alle måter. Alle kattene har fått den maten de har vært vandt med fra før, samt ormkurer og alle disse vanlige kattetingene. 

Hva tror dere? Er dette tilfeldig? Kan dette skyldes noe form for giftig avfall i nærområdet eller lignende? De bor ute på landet, så kattene er utendørs når de ønsker det. Hvis det nye tilskuddet også dør, så er jeg redd dette blir siste katten foreldrene mine har. De tør rett og slett ikke lenger. 

Anonymkode: 6525d...59c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de noen giftige planter innendørs? Noen gale naboer som ikke liker å ha katter gående rundt?

Anonymkode: f3590...3b2

Skrevet

Jeg kjente en pusegutt som sannsynligvis spiste seg i hjel på en plante. Det var hjerteskjærende.

Hva med melk? Får de det? Jeg kjente en annen pusegutt som var døden nær etter å ha utviklet alvorlig laktoseintoleranse som godt voksen. Han hadde fått melk i alle år før det (eierne visste ikke bedre da, men vet bedre nå).

De har sikkert folk boende i nærheten som også har utekatter? Hvis de andre kattene i nabolaget er ved god helse, er det sannsynligvis noe hjemme hos foreldrene dine...

Anonymkode: f3590...3b2

Skrevet

Så rart! Sier som AB over, har naboene katter? Har disse opplevd noe lignende? Det høres jo ut som om det er noe de får i seg :/

Skrevet

Er det nyreproblemer kattene får?
Da kan det være noe de spiser som de ikke tåler eller at de drikker for lite vann. 

Hva slags fôr får katten og har foreldrene dine vannfontene eller noe lignende som gjør at katten drikker nok?

Anonymkode: 73fd9...789

Skrevet

Minner meg på da min katt fikk i seg rottegift som det viste seg at noen i nabolaget hadde lagt ut. :angry: Desverre så døde den før jeg kom frem til dyrlegen.:icon_frown:

Skrevet

TS her.

Takk for svar. Foreldrene mine bor ute på landet, og har kun én nærliggende nabo som selv er glad i katter. Kattene hjemme får heller ikke noe melk. Av fór, så har foreldrene mine kjøpt samme fóret som de har brukt hos sine tidligere eiere. Jeg husker ikke navnet, men det fóret som brukes nå er kjøpt hos dyrebutikk. Naboen har en katt som er over 10 år, så det er ikke meg kjent at noen andre i nærheten har samme problem som foreldrene mine.

Kanskje det er noe giftig hjemme i huset, eller hagen uten utenfor. Hvis det ikke er tilfeldig, så er det nok der det ligger. Mamma har noen ulike planter innendørs, som står litt gjemt bak en sofa. I følge mamma skal ikke de plantene være farlige for katter, men de tkan hende hun har oversett noe. 

Når det gjelder vann, så har de ikke drikkefontene, men har alltid vann tilgjengelig. Likevel hender det at de drikker av sølepytter og ting utenfor. Kanskje jeg må høre litt nærmere om de virkelig får i seg nok vann. 

Skrevet

Dyrlegen burde jo kunne finne ut av dette. Hvis jeg hadde hatt flere katter som hadde dødd på samme måte, hadde jeg nok bedt om obduksjon på et eller annet tidspunkt. Dere burde uansett dobbelsjekke om plantene er giftige. Håper dere finner ut av det og at det går bra med den de har nå.

Anonymkode: fa9d7...b8b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder vann, så har de ikke drikkefontene, men har alltid vann tilgjengelig. Likevel hender det at de drikker av sølepytter og ting utenfor. Kanskje jeg må høre litt nærmere om de virkelig får i seg nok vann. 

Jeg ville bare nevne at våre katter ofte velger å drikke av sølepytter o.l. selv om det er friskt vann i ei skål noen meter unna. Så det er ikke nødvendigvis det at de ikke får nok av (friskt) vann. De er kanskje bare sære av og til. :) 

• Liker 3
Skrevet

Katter er ørkendyr og får aldri for mye vann, så de liker å drikke av alt som kan drikkes fra ute. Våre katter lepjer i seg regnvann på terrassebordene selv om de har stor og fin vannfontene inne :nigo:

Ville dobbelsjekket alle plantene om de faktisk er ufarlige. Og så ville jeg tatt en gjennomgang i hagen/ute og sett om det kan være noe der som er farlig for kattene. Og med fare for å høres hysterisk ut: Vannprøve av vannet i springen kunne vært lurt også? Det kaaaan jo være noe i vannet som gjør katter syke, men som ikke er nok til å gjøre mennesker syke?

Jeg håper virkelig dere finner ut av dette! Det må være trist å oppleve gang på gang at disse søte vesnene blir syke og dør. :(

(Og det KAN også være helt tilfeldig, selv om det virker lite sannsynlig når det gjelder tre katter)

Anonymkode: 86c81...3ae

• Liker 2
Skrevet

Hva med at du har katten en perioder, for å se om den blir friskere?

Anonymkode: 4be45...ac7

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter ikke at det går ann  og gjentatte ganger sende katter ut I den visse død!  Selvfølgelig er det noe I omgivelsene som har tatt knekken på samtlige katter , (skal godt gjøres at alle dør så tidlig ) , skjærer inn til sjelen å høre slikt.

Anonymkode: c2926...57b

• Liker 2
Skrevet

TS her igjen. Takk for flere innspill. 

Vannprøve fra vannet blir tatt minst en gang i året siden naboen driver gård med dyr, og vi får vann fra samme sted. Jeg kan ikke ha katten siden jeg selv har en katt som ikke går dårlig overens med andre katter. Ellers var forøvrig ikke det en dårlig idé.

Til deg ovenfor så skjønner jeg at du reagerer. Men det er gjerne sånn at ting må gjenta seg før man begynner å mistenke at det foreligger et mønster. Da katten fra dyrebeskyttelsen døde etter et halvt år, så var det ingenting som skulle tyde på at det samme skulle skje igjen.

Jeg skal hjem en tur til helga. Da skal jeg gå gjennom alle plantene innendørs. Likevel syns jeg ikke symptomene hos katten samsvarer med forgiftning. Katten er i veldig fin form og er mye ute og jakter. I tillegg har den god matlyst. Det er foreløpig kun vektnedgangen som er problemet. 

Skrevet

Ikke noen som er lei katter og gir dem frostvæske å drikke/i mat da? 

Da utvikler dem nyresvikt og dør... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...