Gå til innhold

Dette med temafester...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som er veldig glad i temafester og arrangerer/inviterer relativt ofte til typ. Halloween, Hawaii-party, bad taste osv. 

Vi har det veldig gøy sammen på fest og jeg vet at hun setter pris på at jeg kommer, både på vanlige fester og fester uten tema.

Men greia er at jeg ikke er noe spesielt glad i å kle meg ut. Synes det er kjedelig å skulle kjøpe klær eller tilbehør jeg ellers aldri ville brukt og er ikke noe glad i å se "stygg" ut på fest. Ikke at jeg er kjempeforfengelig eller noe, men jeg har på en måte en komfortsone i forhold til hva jeg liker å ha på meg og føler meg vel i og liker vel generelt ikke kleskoder som indikerer hva som er greit eller ikke. 

Det er ikke lenge siden hun hadde 80-talls fest. Mange tok det helt ut og kom i grelle antrekk som de tydeligvis har saumfart Fretex for å finne. Jeg kom litt mer nøytralt kledd. Hadde på meg en genser med 80-talls print og en litt grell scrunchie og da jeg kom begynte hun å mase om at jeg burde spice opp antrekket mer, dro meg med til klesskapet sitt og prøvde å få meg til å prøve en rosa shorts og tilbød seg å sminke meg mer fargerikt. Jeg avstod, men satt igjen med følelsen av at hun var skuffa. 

Nå har hun invitert igjen til 90-talls fest og jeg er usikker på om jeg har lyst til å gå. Hun inviterte lenge i forveien og kommer alltid med påminnelser ol. slik at det ikke er lett å skulle takke nei uten å måtte komme opp med en dekkhistorie. Jeg føler at jeg er litt stuck og at hun blir skuffet over meg både hvis jeg kommer i et ikke så veldig 90-talls antrekk og hvis jeg ikke kommer i det hele tatt. Jeg har jo forsåvidt lyst til å dra på selve festen, men er veldig lite gira på å kle meg ut. 

Det jeg lurer på er: 

- Er jeg veldig forfengelig som ikke liker å kle meg ut? 

- Har verten rett til å forvente at folk tar av i klesveien på temafester? 

Anonymkode: bfa3d...6ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud! Jeg hater temafester selv. Er invitert på parykkfest som samtidig er en avskjedsfest. Føler liksom jeg må gå. Heldigvis får jeg låne en parykk. Hvis ikke hadde jeg tatt på meg en hijab og sagt "Jeg har parykk altså! Men dere får ikke se den." 

Jeg ville dratt på festen, men ikke kledd meg ut. Bare si du ikke rakk å skifte eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det et problem å kle seg ut? Det høres ganske selvhøytidelig ut synes nå jeg.. Hvis alle andre kommer utkledd synes jeg det er sært å være den som ikke gidder. Mye fint fra nittitallet som er populært igjen nå, du trenger ikke kle deg som et takras for å passe til temaet.

Anonymkode: 8f3ea...874

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keiserensnyeklær
Den 11.8.2016 at 11.41, AnonymBruker skrev:

-Snip-

Det jeg lurer på er: 

- Er jeg veldig forfengelig som ikke liker å kle meg ut? 

- Har verten rett til å forvente at folk tar av i klesveien på temafester? 

Anonymkode: bfa3d...6ba

-Nei, det synes jeg ikke. Jeg synes det bør være rom for at folk er forskjellige og at ikke alle synes det er så stas å kle seg ut. 

-Nei, det synes jeg ikke. Tenker at verten også bør ha i bakhodet at det er viktig at gjestene føler seg komfortable og avslappet. Ikke alle klarer å slappe av når de "tar helt av". Man kan gå litt utenfor komfortsonen, men om folk går så langt at de føler seg utilpass for å tekkes verten,da er det noe som er galt i mine øyne. Da virker det som at temaet blir viktigere enn gjestene.

Gå på festen og bruk det du har i skapet, eventuelt kjøp et eller annet rimelig du kan ha på deg eller ordne håret i 90-tallsstil. Synes ikke du trenger å ta helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker generelt å "by på meg selv", er veldig lite selvhøytidelig og ikke spesielt forfengelig. Men jeg HATER temafester. Jeg skjønner deg godt. Jeg ville tatt dette opp på en forsiktig måte med venninnen. Si at setter pris på at hun arrangerer, og fremhev det du liker ved henne og at hun stiller som vert, men at hun kanskje har lagt merke til at du ikke tar den helt ut, og at det er fordi du ikke føler deg komfortabel med det. Si at du gjerne kommer på neste fest, men at det samme gjelder for deg da; du kler deg ut innenfor det du føler er dine rammer. 

Du ber ikke om tillatelse eller spør om det er greit, men gir beskjed om at slik føler du det og at det må være greit. Det er selvfølgelig viktigst at du kommer, bør en vertinne mene. Mener jeg. Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg er glad jeg ikke har en slik venninne. Jeg er heller ikke særlig begeistret for temafester. Jeg må likevel overleve en del av de som blir arrangert i studiesammenheng. Jeg pleier som regel å kle meg ganske nøytralt, men nok til at jeg passer til temaet. Jeg setter en grense når det gjelder sminke. 

Det er nok gøy for henne at gjestene tar helt av med kostyme, men det er også helt fair å stille opp med et mer beskjedent kostyme. Jeg ville nok bare ha svart i en humoristisk tone tilbake. 

Anonymkode: b048b...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, jeg er glad jeg ikke har en slik venninne. Jeg er heller ikke særlig begeistret for temafester. Jeg må likevel overleve en del av de som blir arrangert i studiesammenheng. Jeg pleier som regel å kle meg ganske nøytralt, men nok til at jeg passer til temaet. Jeg setter en grense når det gjelder sminke. 

Det er nok gøy for henne at gjestene tar helt av med kostyme, men det er også helt fair å stille opp med et mer beskjedent kostyme. Jeg ville nok bare ha svart i en humoristisk tone tilbake. 

Anonymkode: b048b...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes temafester er gøy, en gang iblant, ikke annenhver måned. Hva mener resten av vennegjengen? Syns de hun må roe seg ned med temaene, eller storkoser de seg?

Jeg ville tatt det opp med henne, men jeg ville ikke gått på den festen uten kostyme. Anser det som like ufint som å dra gjesten inn på soverommet fordi de ikke har kledd seg ut "nok". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...