AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Dersom en person selger et hus med en feil uten å opplyse om denne(og den er usynlig frem til den dukker opp), og etter salget dør selger etter kort tid, kan arvetakerene til denne personen bli ansvarlig for å rette opp feilen? Anonymkode: c0bb8...b10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Hvis personen solgte huset å vite om feilen så har jeg forstått det slik at selger heller ikke har ansvar. Da er det du som kjøper som må forsikre deg hvis det skulle dukke opp noe I senere tid Anonymkode: 74c33...c74 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis personen solgte huset å vite om feilen så har jeg forstått det slik at selger heller ikke har ansvar. Da er det du som kjøper som må forsikre deg hvis det skulle dukke opp noe I senere tid Anonymkode: 74c33...c74 Uten å vite om feilen skulle det stå Anonymkode: 74c33...c74
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom en person selger et hus med en feil uten å opplyse om denne(og den er usynlig frem til den dukker opp), og etter salget dør selger etter kort tid, kan arvetakerene til denne personen bli ansvarlig for å rette opp feilen? Anonymkode: c0bb8...b10 Har du boligkjøperforsikring? Anonymkode: 208ba...dd6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Vi betalte 10.000 for en forsikring mtp på slike situasjoner da vi kjøpte hus. Advokaten vår fnyste av at vi valgte å ta den da vi kjøpte huset da det fantes mange andre forsikringer, men nå er vi I hvertfall dobbelt forsikret. Har du sjekket med dine forsikringer? Anonymkode: 74c33...c74
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Her er det mer som spiller inn. Visste huseieren om feilen? Hvis det er sannsynlig, kan du starte en sak mot forsikring selskap. Men, bare hvis feilen er stor nok, og med stor nok menes det at utbedring/reparering vil koste deg mer enn 10% av kjøpeprisen. Jeg har en eksempel fra ei venninne som kjøpte leilighet hvor EL-anlegg på kjøkkenet var dårlig, ikke jordet, flytting av kjøkken var gjort uten tillatelse fra borettslag osv. Store mangler som kostet henne rundt hundre tusen å utbedre. Men prisen på leilighet var nærmere 3 mil, og forsikringselskap mente at manglene ikke var store nok ift til kjøpsprisen. Anonymkode: 39606...b5d
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du boligkjøperforsikring? Anonymkode: 208ba...dd6 Jeg er arvtaker i denne situasjonen. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her er det mer som spiller inn. Visste huseieren om feilen? Hvis det er sannsynlig, kan du starte en sak mot forsikring selskap. Men, bare hvis feilen er stor nok, og med stor nok menes det at utbedring/reparering vil koste deg mer enn 10% av kjøpeprisen. Jeg har en eksempel fra ei venninne som kjøpte leilighet hvor EL-anlegg på kjøkkenet var dårlig, ikke jordet, flytting av kjøkken var gjort uten tillatelse fra borettslag osv. Store mangler som kostet henne rundt hundre tusen å utbedre. Men prisen på leilighet var nærmere 3 mil, og forsikringselskap mente at manglene ikke var store nok ift til kjøpsprisen. Anonymkode: 39606...b5d Selger visste om feilen da det ble solgt, og så vidt jeg har hørt kan man som selger da bli gjort ansvarlig for å rette opp i feilen. Det er en stor feil. Men om selger er død før feilen blir oppdaget, kan man som arvetaker av denne personen være ansvarlig for å utbedre feilen? Anonymkode: c0bb8...b10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Som noen har skrevet. Sjekk verdien av "feilen" først. Er den under 10% så kan du risikere å tape alle krav. Anonymkode: 82299...6ad
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som noen har skrevet. Sjekk verdien av "feilen" først. Er den under 10% så kan du risikere å tape alle krav. Anonymkode: 82299...6ad Beklager, jeg blingset. Regnet på det, men jeg er usikker på hva en slik utbedring vil koste, men jeg vil tro det går over 10%. Men spørsmålet er jo om hvem som blir ansvarlig om selger er død? Tas det av dødsboet? Er det forresten noen regler på når feilen bør være oppdaget for at man skal kunne kreve utbedring? Feilen er lunefull og usynlig frem til den dukker opp, og det kan gå noen år mellom hver gang den viser seg. Anonymkode: c0bb8...b10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, jeg blingset. Regnet på det, men jeg er usikker på hva en slik utbedring vil koste, men jeg vil tro det går over 10%. Men spørsmålet er jo om hvem som blir ansvarlig om selger er død? Tas det av dødsboet? Er det forresten noen regler på når feilen bør være oppdaget for at man skal kunne kreve utbedring? Feilen er lunefull og usynlig frem til den dukker opp, og det kan gå noen år mellom hver gang den viser seg. Anonymkode: c0bb8...b10 Merker jeg ble veldig nysgjerrig på hva denne mystiske, store feilen er. Anonymkode: 43548...3c7 5
prt90 Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du boligkjøperforsikring? Anonymkode: 208ba...dd6 Boligkjøperforsikring dekker bare advokatutgifter. Hvis det ikke lenger er noen å gå til søksmål mot lenger så vil den med andre ord ikke være til hjelp her..
prt90 Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi betalte 10.000 for en forsikring mtp på slike situasjoner da vi kjøpte hus. Advokaten vår fnyste av at vi valgte å ta den da vi kjøpte huset da det fantes mange andre forsikringer, men nå er vi I hvertfall dobbelt forsikret. Har du sjekket med dine forsikringer? Anonymkode: 74c33...c74 Skjønner godt at advokaten lo av den forsikringen
prt90 Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis personen solgte huset å vite om feilen så har jeg forstått det slik at selger heller ikke har ansvar. Da er det du som kjøper som må forsikre deg hvis det skulle dukke opp noe I senere tid Anonymkode: 74c33...c74 Problemet er at det såvidt jeg vet ikke finnes noen forsikringer som dekker slikt..
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 Selger hefter ikke for skjulte feil og mangler de ikke kejnner til eller burde kjenne til. Da går ansvaret over på kjøpers risiko, grunnregelen i loven. Så hva som er galt, hva det koster å utbedre/avhjelpe feilen minus oppgradering av boligen, er det som er avgjørende for om her er noe å klage på. Hva du kunne forvente ut i fra boligens alder og pris samt info i prospektet og fra takstmannen spiller og inn. Det er og har vært uhyre mange dommer på denne typen tvister. Hvem som vinner frem med hva kan variere. Anonymkode: e5549...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, jeg blingset. Regnet på det, men jeg er usikker på hva en slik utbedring vil koste, men jeg vil tro det går over 10%. Men spørsmålet er jo om hvem som blir ansvarlig om selger er død? Tas det av dødsboet? Er det forresten noen regler på når feilen bør være oppdaget for at man skal kunne kreve utbedring? Feilen er lunefull og usynlig frem til den dukker opp, og det kan gå noen år mellom hver gang den viser seg. Anonymkode: c0bb8...b10 Dødsboet blir jo gjort opp av arvingene og eksiskterer bar en kort tid. Der er ingenting å hente. Du skal her som ellers reklamere innen rimelig tid. Ikke etter noen år etter at feilen første gang dukket opp. Etter fem år er uansett alt ansvar gått over på deg ved boligkjøp. Er det snakk om lekkasje/vann på avveier? Anonymkode: e5549...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selger hefter ikke for skjulte feil og mangler de ikke kejnner til eller burde kjenne til. Da går ansvaret over på kjøpers risiko, grunnregelen i loven. Så hva som er galt, hva det koster å utbedre/avhjelpe feilen minus oppgradering av boligen, er det som er avgjørende for om her er noe å klage på. Hva du kunne forvente ut i fra boligens alder og pris samt info i prospektet og fra takstmannen spiller og inn. Det er og har vært uhyre mange dommer på denne typen tvister. Hvem som vinner frem med hva kan variere. Anonymkode: e5549...bb6 Usikker på om denne feilen teller som skjult eller ikke, men selger kjente jo til den uansett og da skal man så jeg har forstått opplyse om den. Det er ikke en feil en på påberegne seg pga. husets alder(selv om huset forsåvidt har det også). 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dødsboet blir jo gjort opp av arvingene og eksiskterer bar en kort tid. Der er ingenting å hente. Du skal her som ellers reklamere innen rimelig tid. Ikke etter noen år etter at feilen første gang dukket opp. Etter fem år er uansett alt ansvar gått over på deg ved boligkjøp. Er det snakk om lekkasje/vann på avveier? Anonymkode: e5549...bb6 Det er snakk om vann på avveier, men dette vannet dukker kun opp med noen års mellomrom, selv om selve feilen, altså årsaken til at det dukker opp, er der hele tiden. Årsaken er ikke synlig eller testbar. Derfor hørtes det litt urimelig ut at kjøper må oppdage denne feilen innen rimelig tid. Så kjøper kan kjøpe huset, leve i lykkelig uvitenhet i 2-3 år, før det så blir full oversvømmelse. Det som har blitt gjort når det dukket opp da selger bodde i huset, er "brannslokking," altså en midlertidig løsning og ikke noe som fjerner problemet. Men som sagt, jeg er ikke huskjøper, og jeg er ikke selger. Jeg er arvetaker etter selger, og er opptatt av om jeg kan bli stilt til ansvar for noe selger, altså min forelder, har gjort? Hvis ikke har jeg jo ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: c0bb8...b10
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 Hvorfor går du ikke bare til advokat og får svar på dette? For en advokat som har arverett som sitt spesialfelt vil nok dette ikke ta mer enn en 2-3-4 timer å finne ut av for deg (litt avhengig av om skiftet er gjennomført og hvordan, om det faktisk er konstatert at kjøper har et krav og så videre). Bruk heller noen tusenlapper på å få et skikkelig svar. KG er ikke rett sted for å søke juridisk bistand. Anonymkode: 66ea6...54c 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 Er ikke jurist, og har sånn sett ikke noe peiling på dette, men litt kommer man jo frem til ved logisk tenking og litt googling. Ved et dødsfall vil arvinger overta både eiendeler og gjeld fra den døde, man påtar seg derfor et ansvar ved å akseptere en arv, og bør ikke gjøre dette før man har kontroll på hvilken gjeld som følger med. Derfor skal man ved et privat skifte utstede proklama. Det vil si at det tinglyses et skriv om at alle som har penger til gode fra den døde må melde dette innen 60 dager. De som ikke melder inn dette vil miste sitt krav mot dødsboet (med unntak for gjeld sikret med pant eller skatte/avgiftskrav). I dette tilfellet antar jeg at det her utvilsomt er en mangel med boligen, og at kjøper ikke visste om denne på tidspunktet dødsboet gjøres opp. Spørsmålet blir da 1. Har det blitt utsted en slik proklama? Om det ikke har blitt gjort det er du så vidt jeg kan se utvilsomt forpliktet til å gjøre opp for den du arver. 2. Dersom det er utstedt proklama må nok noen som kan dette bedre enn meg svare. Mulig det finnes et unntak for 60 dagers fristen for krav man ikke visste at eksisterte på det tidspunktet. Virker for meg som om det ikke er enkelt å finne eksempler på slike saker. Uten å ha helt peiling på saken så vil jeg også tro at det ihvertfall ikke styrker din sak at du kjenner til salget og at det er en mangel som kjøper ikke kjenner til. Du vil fort kunne havne i en "ond tro" situasjon ved at du kjente til denne potensielle forpliktelsen på tidspunktet du overtok arven. lignende case er også diskutert her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1295073 Anonymkode: 6dea7...c19
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 Jeg forsto ikke helt om din forelder faktisk er død eller om han/hun er døende.. Men om du skal selge boligen til din forelder (uansett om personen er død eller døende) så selger du den med fullmakt. Fullmakten er enten gitt via retten (skifteattest/verge/annet) eller direkte av personen som står som eier av boligen (din forelder). Når du da skal fylle ut "egenerklæringsskjemaet" som alle megler definitivt bør (og helst skal) ha, så er det vanlig å streke ut alle spørsmålene og skrive en kommentar under feltet "annet" om at boligen selges av en fullmektig og denne personen har ikke inngående kunnskap om boligen pga personen ikke har bodd der. MEN du vet jo tydligvis at noe er galt med denne boligen og HVIS det kan bevises i senere tid at du visste eller burde ha visst om denne feilen kan du bli erstatningspliktig. Derfor anbefaler jeg deg å opplyse om denne skaden/feilen i en kort setning for da har du opplyst om det og kjøper kan ikke komme senere å si at det er en ukjent feil/mangel. Mott råd: Vær ærlig, først som sist. Anonymkode: 9fb19...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 skjønner det ikke helt. Vet kjøper at den av døde viste om feilen, hvordan kan han vite det? Ser ikke grunnen for at du skal ha ansvar for selgers salg. Dette må enten kjøper la forsikringsselskapet dekke, eller skjønne at ting innebærer risiko. Anonymkode: 0d634...8d7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå