EvaLena Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Jeg har fått tilbud på ny varmepumpe. Ferdig montert 19 000. For meg er det mye penger, så jeg lurer egentlig på om det er verdt pengene eller ikke. Jeg fyrer med ved og litt elektrisk på vinteren. Vedfyring synes jeg er koselig, så det vil jeg ikke slutte med uansett. Hva synes dere som har varmepumpe, er det bare fordeler med det eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Jeg leide en leilighet et par år som hadde varmepumpe. Og det er - sånn jeg så det - bare fordeler. Jeg ville absolutt valgt å innstallere varmepumpe dersom jeg hadde eid en leilighet. Her jeg bor nå er det ikke varmepumpe og jeg savnet det da det var som varmest her i sommer. På vinteren gir den en fin varme såsant det ikke er for kaldt. Da det var kaldere enn -10 ute den vinteren jeg bodde der jeg hadde varmepumpen så måtte jeg ha annen varme i tillegg for uansett hvor varm luft som blåste så ble den kald. Nå har du både vedfyring og elektrisk, så jeg tror varmepumpe kan være et bra tillegg til det. Anonymkode: 11d91...2fd
Gjest 2Bhonest Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Varmepumpe er ikke noe å ha, når man har vedfyring.
Gjest Mibella Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Bare fordeler synes jeg. Du får jevn varme hele tiden, du kan "rense" luften, det er som regel air condition på den til sommervarmen. Deilig å slippe å være helt avhengig av vedfyring, men på de kaldeste dagene må du nok likevel regne med å måtte fyre litt.
Minya Skrevet 11. august 2016 #5 Skrevet 11. august 2016 Varmepumpe er helt klart verdt det, brukes den riktig så er ikke strømforbruket særlig høyt selv når det er bikkjekaldt ute. Du sparer en del i vedfyring siden du ikke *må* fyre. Vi gikk fra over 6000kr i vedbruk per vinter til en tusenlapp per vinter etter at vi innstallerte vår varmpeumpe, og det er selv uten isolasjon i veggene (noe vi skal utbedre nå). Men sjekk vurderingene for den aktuelle varmepumpen og ikke minst firmaet som skal sette den opp om de er ansett som flinke/seriøse, det er mye dritfirmaer der ute, som prøver å lure deg hvor du ikke får særlig mye varmepumpe for pengene likevel. 3
Fru Uperfekt Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Det er flere faktorer som spiller inn bla hvor åpen boligen din er. Om du fyrer med ved innimellom for kosen så er det greit nok men om du bruker det for å varme opp så vil det slå ihjel varmepumpen. Vi har varmepumpe, siden det alt var montert på huset, men siden vi har fri tilgang til ved så blir det til at vi bruker peisen istedenfor og supplementerer med litt koks (vi har lukket peis så da er koks bra å bruke for bedre å holde varmen natten gjennom)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Jeg synes ikke det høres ut som du trenger varmepumpe TS, men du får vurdere det selv. Hvor stor bolig har du ca? Og hva ligger utgiftene dine til fyring og ved på pr måned i vinterhalvåret? Og ellers? Anonymkode: d9f6b...2d0
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Om varmepumpe til 19.000 kroner lønner seg økonomisk er et vanskelig regnestykke da det er så mange variabler. Hvor mye fyrer du med ved i dag, vil du fyre mindre eller like mye med ved som i dag, hvor mye strøm bruker du på oppvarming i dag, hvor mye oppvarming krever boligen din, hva blir strømprisene i årene fremover, hvor lenge holder varmepumpen før den trenger service/reparasjoner. Er ikke overbevist om at en såpass dyr varmepumpe vil lønne seg i kroner og øre for alle. Komfortmessig mener jeg varmepumpe er overlegent. Jevn temperatur hele tiden, kanskje med unntak på de aller kaldeste dagene. I min verden forsvarer dette en noe høyere pris. Anonymkode: 48e33...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 9 timer siden, Mibella skrev: Bare fordeler synes jeg. Du får jevn varme hele tiden, du kan "rense" luften, det er som regel air condition på den til sommervarmen. Deilig å slippe å være helt avhengig av vedfyring, men på de kaldeste dagene må du nok likevel regne med å måtte fyre litt. Dette! Skriver under på alt sammen :-) Vi har Mitsubishi og er strålende fornøyde! Anonymkode: 9434c...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 Det bråker og virvler opp støv. Anonymkode: ce119...099 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det bråker og virvler opp støv. Anonymkode: ce119...099 Ja, selvsagt er varmepumpe en halvgod løsning. Men selv en halvgod løsning er bedre enn en dårlig løsning. Og ts har per nå en dårlig løsning. ts: sånn helt oppriktig er de store fordelene med varmepumpe dette med jevn oppvarming og at du slipper helsebelastningen som kald-varm sone i hus gir. Og så slipper en (dersom en ikke absolutt vil) å utsette seg for partikkelforurensningen fra vedfyring. En regner at det går (ca) 1/3 av strømmen til oppvarming med varmepumpe i forhold til uten. Så da kan du jo regne ut hva det faktisk utgjør i rene kroner og ører. I og med at alle varmepumper er ok på ned til -5 grader så ville jeg, personlig, ha kjøpt en sånn billig selvmonterings-sak på tilbud dersom du ikke må sette den opp et veldig komplisert sted eller bor et sted med kalde vintre. For 19 000 er åpenbart mange års strømforbruk, og en varmepumpe varer neppe lenge nok til å lønne seg. Folk gjør det stort sett for helsa sin del. Anonymkode: 07633...f60
EvaLena Skrevet 13. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 13. august 2016 Takk for svar. Foreløpig så blir det ikke pumpe på meg. Jeg liked vedfyringen, dry erase koselig. Dermed blir det bare en ekstra utgift for meg å betale 19000 for pumpe.
debattanten Skrevet 13. august 2016 #13 Skrevet 13. august 2016 Etter at vi kjøpte huset vi bor i nå på høsten for 2 år siden ble det varmepumpe før jul. Helt håpløst å holde jevn og fin temperatur her uten masse panelovner overalt. Peisen fungerer knallbra, men det hjelper lite når man står opp og må vente 2 timer før det begynner å hjelpe litt. Varmepumpen holder 22 grader døgnet rundt, en ny verden her i huset. I tillegg er den fantastisk på de verste soldagene om sommeren. Strømforbruket gikk også drastisk ned i forhold til huseier som bodde her før oss. Alt dette jeg sier nå er kanskje ikke så relevant for TS, kommer veldig ann på huset også. I vårt hus er det en god løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå