Gå til innhold

levering og henting i bhg - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg tenkte jeg skulle spørre hvordan folk her har det om morgenen og ettermiddagen!

Jeg har en på 4, og en busy mann i jobb. Selv er jeg student. Jeg har lenge levert OG hentet i bhg, men nå som jeg blir student så skal vi dele. Mannen leverer, jeg henter, og vi hjelper hverandre om morgnenen.

Jeg skal innrømme at jeg synes det er slitsomt. Spesielt om morgenen, blir man stressa så trasser barnet. Jeg løper rundt på kommando og henter og ditt og datt og mannen blir irritert om feks nista ikke er klar da han bare må dra i det møtet og har forsovet seg osv. Det er ikke særlig hyggelig stemning, spesielt ikke om jeg ikke har rukket noe kaffe! :PDet er nesten som jeg lurer på om det hadde vært bedre om jeg hadde vært ute av huset slik at det ikke er noe hjelpsom mamma der og irritere seg over.

Ettermiddagen går lettere, da er det barnetv og jeg og barnet spiser som regel sammen før mannen er hjemme i 18-19 tida..og så barnet i seng 19-20 tiden. Vi greier jo aldri å ha middager sammen utenom i helgene, så det synes jeg er skikkelig leit, men det er ikke så mye å gjøre med det. 

Anonymkode: faa35...0f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi legger fram klær og lager matpakker dagen før, og er raske med å få i barna noe mat. De spiser egentlig frokost i barnehagen, men det blir mye fortere sure miner dersom vi skal få barna av gårde på tom mage, så de får gjerne noe lite med en gang de står opp, som litt yoghurt, banan, havrekjeks av den sunnere typen e.l.

Ellers er jeg litt glad for at det er mannen min som leverer mest, mens jeg henter. Jeg syns også det er litt stress å få begge barna av gårde i tide, fordi jeg må rekke et møte til en fast tid hver dag, noe jeg rekker på minuttet når jeg leverer når barnehagen åpner. Men planlegging er tingen, og det ble vi faktisk flinkere på da vi fikk to barn, fordi man da blir litt tvunget til å lage orden i det som kan bli kaos.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Når jeg har samvær med junior så er jeg alene om han. Jeg står opp såpass tidlig at jeg får dusjet, spist/kaffe og gjort klar klær osv som guttungen skal ha. 

Rutiner er vel stikkordet her :D

Skrevet

Legg fram alt av klær og utstyr kvelden før. Niste kan også smøres kvelden før. Stå opp tidligere enn de andre, så får du tid til en kaffekopp også:) Har levert og hentet begge mine i bhg og skole i alle år, da mannen starter først og slutter sist på jobb.... Rutine er som sagt stikkordet, for det er IKKE artig å dra på skole/jobb med klump i magen pga en dum krangel etter en stresset morgen!

Anonymkode: 6b84d...aa3

Gjest Magnifiq
Skrevet

Her er alt ordnet klart kvelden i forveien.

Klær lagt klart, sekk pakket og matpakker smurt.

og stå opp tidlig nok til at du rekker den kaffen først 😉

Skrevet

Lag en rutine som passer for dere.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg tenkte jeg skulle spørre hvordan folk her har det om morgenen og ettermiddagen!

Jeg har en på 4, og en busy mann i jobb. Selv er jeg student. Jeg har lenge levert OG hentet i bhg, men nå som jeg blir student så skal vi dele. Mannen leverer, jeg henter, og vi hjelper hverandre om morgnenen.

Jeg skal innrømme at jeg synes det er slitsomt. Spesielt om morgenen, blir man stressa så trasser barnet. Jeg løper rundt på kommando og henter og ditt og datt og mannen blir irritert om feks nista ikke er klar da han bare må dra i det møtet og har forsovet seg osv. Det er ikke særlig hyggelig stemning, spesielt ikke om jeg ikke har rukket noe kaffe! :PDet er nesten som jeg lurer på om det hadde vært bedre om jeg hadde vært ute av huset slik at det ikke er noe hjelpsom mamma der og irritere seg over.

Ettermiddagen går lettere, da er det barnetv og jeg og barnet spiser som regel sammen før mannen er hjemme i 18-19 tida..og så barnet i seng 19-20 tiden. Vi greier jo aldri å ha middager sammen utenom i helgene, så det synes jeg er skikkelig leit, men det er ikke så mye å gjøre med det. 

1. Hvis du blir stressa så har du ikke stått opp tidlig nok. 

2. Hvis mannen har forsovet seg, må han skjerpe seg. Ha på alarm tidligere, og slik at dere må ut av senga for å skru den av. 

3. Mannen må da starte ganske sent når han jobber så sent? 

4. Hva gjorde du når du var i jobb og skulle levere? 

Selv stod vi opp halvannen time før vi måtte dra avgårde. Da kunne vi slappe av første halvtimen med kaffe + barnetv i morgenkåpe/pysj. Så kledde vi på oss, og spiste frokost. Siste halvtimen plasserte jeg barnet foran tven mens jeg pakker og ordnet sakene til begge to. 

Anonymkode: df873...af4

• Liker 1
Skrevet

Hos oss kan ikke klær være lagt fram, for de ombestemmer seg uansett og det blir krangel selv om de bestemte selv dagen før. Så vi må ha tid til "valg av klær", selv om det hjelper hvis JEG har lagt fram klær til meg. Matpakke lager jeg heller aldri dagen før. Vår rutine er at vekkerklokka vår ringer tidlig, slik at mannen og jeg rekker en kopp kaffe på senga og et blikk på avisa. Da er vi bedre rustet til innspurten som oppstår. En er på badet, en styrer med barn og klær. En er på kjøkkenet og serverer frokost og lager matpakker, den andre pakker sekker og finner fram regntøy/skiftetøy/lekser og fikser seg selv osv. Alle løper ut døra. Det har blitt bedre etter at vi fikk et skolebarn, for da har vi en absolutt deadline, før gled det veldig ut hvis det kom et trassanfall som måtte dempes, frokost som ikke ble spist, klær som måtte skiftes, da barnehagen er fleksibel og jobbene våre også. Men ingen kan jo "forsove seg", hvordan er det mulig, sover han i et annet rom/etasje/hus?

Anonymkode: 212e8...782

Skrevet

Jeg leverer, og vi deler på å hente. Er hjemme med baby, pappaen fikk ikke pappaperm da han skulle så da må jeg være hjemme. Henter som oftest kl 15-16

Anonymkode: 15102...bd7

Skrevet

Jeg legger alltid fram klær kvelden før + lager matpakke. Som resten sier planlegging og god nok tid om morgenen er nøkkelen. Og det er de voksne som må ta på seg ansvaret hvis det blir stress eller forsinkelser. Da har dere rett og slett ikke stått opp tidlig nok.

Ellers bytter vi på levering/henting. Vi har begge ganske fleksible jobber, men begge jobber fulltid og vel så det.

Mandag: Mamma leverer og pappa henter / Tirsdag: Pappa leverer og mamma henter osv...

Barnet leveres klokken 0815 og hentes mellom 1500 og 1600, men vi begge må jobbe hjemmefra på kvelden for å få kabalen til å gå opp.

Anonymkode: 52bcd...690

Skrevet (endret)

Jeg har slik rutine: Står opp 5:50, setter på kaffe og lager matpakker til meg og barnet (mannen jobber ikke). Det er veldig godt med litt tid alene til å våkne og drikke kaffe. Trekker opp gardiner og slår på litt lys hos barnet 6:20, så det blir en litt lettere oppvåkning for henne. Sminker og vasker meg på badet. 6:40, vekker barn og hjelper med stell. Lager frokost til barnet som hun spiser mens hun ser på ipad. Kler meg selv, pakker sekk og veske. Ut av huset 7:30. Det blir sjelden krangel om morgenen fordi jeg har fått tid på meg til å våkne, og barnet ikke er morgengretten. Hun er heller ikke opptatt av hva hun har på seg, så det blir ingen diskusjon om det. 

Nevnte jeg at jeg er avhengig av rutiner? ;) Hvis det blir brudd i rutinene, går alt i ball for meg, så jeg tviholder på dem!

Henting er det stort sett mannen som gjør når han er i form, hvis ikke gjør jeg det. Da blir det sen henting pga. jobben min, men det pleier å gå greit.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

Vi har to små og må være ute av døra senest 07:20 pga jobb, og det går helt fint. Lager ikke mat kvelden i forveien, men det hender jeg legger fram noen klær.

For meg er det ett eneste punkt som er viktig, og det er å stå opp tidlig nok. Gjør jeg det, funker alt (jeg får meg litt kaffe, lager matpakker i ro og mak, har tid til at jentungen ombestemmer seg om klær osv). Gjør jeg ikke det, funker ingenting.

Det krever litt viljestyrke, for jeg er egentlig B-menneske, men jeg bare må komme meg tidlig nok i seng og stå opp senest 05:45. Blir det for sent, er det alltid mas, stress, kjas og kjefting.... og det orker jeg ikke, samt at ungene fortjener bedre.

Ettermiddagen går greit, jeg henter 80% av tiden og mannen min resten, samt at vi deler barna en dag da eldste skal på fotballskole rett etter barnehagen.

Anonymkode: 624fe...cbd

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Stikkordet er å bruke kvelden når ungene har lagt seg til å finne frem klær og lage til matpakker så alt er klart på morgenen. 
Om barnet pleier å krangle om hva det skal ha på seg, finn frem to ulike antrekk og be barnet velge hvilket han skal ha dagen etter, så setter du det frem, f.eks. på badet. Der står klut, tannbørste og hårbørste/kam klart også. 

I yttergangen har du satt fram jakke og sko. Dersom du har tatt med vått tøy hjem dagen før, pass på å ha det til vask med en gang så du ikke glemmer det, og regntøy husker du å henge til tørk og ha det klart i poser med en gang du står opp på morgenen så du ikke glemmer det.

Matpakke smører du som sagt kvelden før, og klærne er satt frem...å

Når ungen står opp, ha som rutine at han skal rett på badet, 

om dere har god tid - så ikke noe tv før han har gjort alt han skal, ellers bare gjem fjernkontroll og ipad. Nå vet jeg ikke om det er noe problem hos deg, men det har vært hos meg og mange jeg kjenner.
Bare ha han på badet først, be han gå på do, vaske hender, pusse tenner, vaske fjeset, børste håret og ha på seg nye klær.

Ha matpakken i ryggsekken eller hva dere pleier, ta med evnt. regntøy som har tørket natten over, og dere er klare til å dra.
Stå gjerne opp litt før så dere får god tid, og pass på å holde leggetiden så ungen er lett å vekke om morgenen. Da går ting mer på skinner og ungen blir ikke så grinete.

Anonymkode: b5b24...1ce

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Og angående middager, man trenger ikke ha middag kl 16, mange pleier å bytte om,

at de rett og slett spiser brødskiver eller grøt etter barnehagen, og på kvelden spiser de middag sammen.
Kanskje dere kan ha som regel at dere spiser middag kl 19?

Ellers må dere bare kose dere i helgene, pass på å spise på kjøkkenbordet og ha det som vane :)

Anonymkode: b5b24...1ce

Skrevet

Som flere har svart: Jeg gjør alt som kan gjøres kvelden før. Det inkluderer å legge frem klær til meg også og pakke jobbveska. Jeg har såpass små barn at jeg går i pysjen frem til rett før vi skal dra - da er det mindre risiko for at de søler ned antrekket mitt ;) Jeg leverer, mannen henter. Jobber redusert for å minske stress på morgenen.

Anonymkode: 65e3a...888

Gjest asdas123
Skrevet

Dere er heldige som kan ha på vekkerklokke sier jeg bare. Her står ungene opp 5, så vi har god tid til å smøre niste, finne klær, 5 kaffekopper.. :ler: 

Skrevet

Jeg er student og mannen jobber så jeg både henter og leverer. Typisk at alle forelesningene starter kl 8.15 så vi er i barnehagen kl 07.30, ut av døra 07.20 og hopper på bussen kvart på 8 for å være der til forelesning skal starte. Har nå gjort det i noen år og synes det går helt fint. Hva synes du er slitsomt om morgenen? Kan dere gjøre noe annerledes, f.eks at du henter og leverer og han hellet gjør noe av "dine oppgaver"? Jeg hater å vaske gulv så her er det mannen som tar det også står jeg for henting og levering. Jeg står opp kl 6 for å ha god tid og vekker barnet en halvtime senere når jeg har laget frokost og ordnet meg og kledd på meg.

Skrevet

Jeg har ikke barn...Men det høres kanskje ut som at dere bør planlegge morgenene litt bedre? 
Legge frem klær, pakke sekk og lage matpakke kvelden i forkant. Frokost kan også lages kvelden før dersom frokosten inntas hjemme slik det bare er å ta den ut av kjøleskapet. Det vil kanskje også være mest praktisk om barnet spiser frokost i pysjamasen, så slipper dere søling på barnehageklærne og de må byttes igjen før dere går ut døren. 

Bli enig med barnet kvelden før hva barnet skal ha på seg dagen etter. La barnet få være med å bestemme. Vær klar på at det er de klærne som da skal brukes, fordi det ikke er tid til å bytte frem og tilbake. Og stå på ditt om barnet skulle være uenig dagen etter. Samme gjelder frokost og lunsj som lages. 

Skrevet

Mannen leverer, jeg henter.

Problemet er at han står opp i tide slik at han ikke rekker alt uten hjelp fra meg, og da blir jeg forsinket på jobb. 

Så vi har hatt noen diskusjoner på det da han glemmer at min fleksitid ikke betyr "jobbe redusert prosent". 

Nå som han skal jobbe med fleksitid selv får han bare komme senere selv, jeg henter uansett samme tid. 

Anonymkode: 36691...bd6

Skrevet

Rutiner og planlegging !

Jeg er alene med to barn, en hund og en katt. 

Jeg legger frem klær til oss alle (ikke hunden og katten altså)) hehe 

Er jeg veldig trøtt og sånn, lager jeg niste dagen før. 

Men jeg står opp mellom 5 og hall 6 ideelt sett. Og da har jeg god tid til å stelle meg selv, spise frokost i fred og ro mens jeg smører niste til dem. Hund og katt får være ute litt i mens og jeg begynner å pakke nista og Bhg sekk og min sekk i bilen. 

Deretter vekker jeg de små. Minsten våkner kjapt og det går greit å kle og stelle. 

Vesla på 3 er trøtt og vil ikke stå opp. Nå er kl 10 på hall 7. 

Og fem over hall 7 er vi forhåpentligvis kledd og klar til å gå i bilen. Kvart på 7 leveres de og jeg rekker akkurat jobben. 

Men våkner jeg seinere så er det fort gjort litt mer stress. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...