Gå til innhold

Åpne brukskonto til 16-åring når far (delt foreldreansvar) nekter/ikke gidder å samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor høst var jeg i banken for å åpne konto til min da 15 år gamle datter. Jeg fikk med meg papirer som jeg sendte til hennes far for signering. Disse har jeg fortsatt ikke fått i retur og de er heller ikke sendt direkte til banken. Etter mye mas fra min side så svarer han at han ikke "samtykker". Jeg spør hvorfor og han sier "fordi jeg har rett til det". 

Jenta har ikke noe samvær og har kun hatt sporadisk en periode fra hun var 10 til 12 år. Alikevel gjør han seg vanskelig. Får jeg åpnet konto uten at han skal ha noe å si nå som jenta er blitt 16 år? Hun trenger jo egen konto med bankkort nå, og vi skal søke stipend fra lånekassen.

Anonymkode: b95ad...ab3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han alltid vært slik helt fra starten fordi han ikke ville ha barnet, eller bare gav han opp og slo seg vrang?

Anonymkode: 7fd38...472

Skrevet

Det er 18 år som er grensa for å åpne egen konto.

Vi har opprettet en konto for 17-åringen med ungdomskort i hennes navn under min bruker i Skandiabanken. Dit kan også stipend fra Lånekassen overføres (ring banken og be om et standardskjema). Da trenger du ikke ha samtykke fra far i det hele tatt, og så lenge barnet ikke skal betale regninger osv funker det flott.

Det er en veldig grei løsning, som sikkert tilbys i flere banker :)

Anonymkode: fff6e...bc3

• Liker 3
Skrevet

Vi var og åpnet konto for 15 åringen vår nylig, åpnet opp i sparebank 1, for å få ungdomskort. Og vi måtte ikke skrive under. Er bare hun som måtte skrive under. Så er de 15 år, trenger de ikke samtykke fra foreldrene.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror ikke 18 års aldersgrense stemmer. Fra 15 år skal man ha rett til å åpne egen konto uten noen av foreldrenes sammtykke:

https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/na-har-du-som-er-15-ar-rett-til-a-apne-bankkonto-og-bestille-bankkort/

Anonymkode: dd5b6...4b3

Å, det var jeg ikke klar over. I Skandiabanken måtte vi til med fullmakter og styr, så det var mye lettere å bare bestille et ekstra kort til en eksisterende konto :)

Anonymkode: fff6e...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...