AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Hei! Jeg er i en lønnsramme (førstekonsulent) der man visstnok har automatiske opprykk. Ved min tidligere arbeidsplass, rykket vi opp 2 lønnstrinn annenhvert år. Nå har jeg startet på en tilsvarende statlig institusjon et annet sted i landet, er relativt ny, og vi skal ha samtale om lønn snart. Er det vanlig å rykke opp to lønnstrinn annenhvert år i staten når man er i lønnsramme, eller er det litt tilfeldig fra institusjon til institusjon, hva sjefen bestemmer? Anonymkode: 86e0d...909
Viktualia Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Hvis du er ansatt som førstekonsulent i staten er du plassert i lønnsramme 21. Om, og når, du får opprykk avhenger av din ansiennitet og hvor din arbeidsgiver har plassert deg i lønnsrammen. Dette skal stå i arbeidsavtalen din - sjekk hvilket "alternativ" som er oppgitt og hva du har fått av ansiennitet - så kan du se i hovedtariffavtalen hvordan du plasserer deg i forhold til kommende lønnsopprykk. Eventuelt kan du rett og slett spørre din leder eller lønnsavdelingen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 Leser og leser i hovedtariffavtalen... Synes dette er veldig vanskelig å finne ut av. Jeg bør helst ha formulert et lønnskrav før jeg snakker med leder. Det er rart at lønn skal være et så "hemmelig" område som kollegaer unngår å snakke med hverandre om, sjefer unngår å komme innpå for enhver pris, og det er så mange regler og ordninger at det er umulig å ha oversikt. Så blir det bare til at man holder på den lønna man har. :-( Virker som det er mer oversiktlig i små bedrifter enn i en stor, statlig institusjon. Men om jeg ikke fant ut av det med opprykk etter ansiennitet, og når disse opprykkene skal skje, så fant jeg noe annet som kanskje kan hjelpe meg i forhandlingene. Anonymkode: 86e0d...909
Bokdamen Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser og leser i hovedtariffavtalen... Synes dette er veldig vanskelig å finne ut av. Jeg bør helst ha formulert et lønnskrav før jeg snakker med leder. Det er rart at lønn skal være et så "hemmelig" område som kollegaer unngår å snakke med hverandre om, sjefer unngår å komme innpå for enhver pris, og det er så mange regler og ordninger at det er umulig å ha oversikt. Så blir det bare til at man holder på den lønna man har. :-( Virker som det er mer oversiktlig i små bedrifter enn i en stor, statlig institusjon. Men om jeg ikke fant ut av det med opprykk etter ansiennitet, og når disse opprykkene skal skje, så fant jeg noe annet som kanskje kan hjelpe meg i forhandlingene. Anonymkode: 86e0d...909 Du kan spørre kolleger om hvordan det dumheter generelt om du synes det er ubehagelig å diskutere de konkrete beløpene/trinnene. Kan være greit å vite hva som har vært vanlig de siste årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå