Gå til innhold

Lønnstrinn i staten - automatiske opprykk?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er i en lønnsramme (førstekonsulent) der man visstnok har automatiske opprykk. Ved min tidligere arbeidsplass, rykket vi opp 2 lønnstrinn annenhvert år. Nå har jeg startet på en tilsvarende statlig institusjon et annet sted i landet, er relativt ny, og vi skal ha samtale om lønn snart. Er det vanlig å rykke opp to lønnstrinn annenhvert år i staten når man er i lønnsramme, eller er det litt tilfeldig fra institusjon til institusjon, hva sjefen bestemmer?

Anonymkode: 86e0d...909

Skrevet

Hvis du er ansatt som førstekonsulent i staten er du plassert i lønnsramme 21. Om, og når, du får opprykk avhenger av din ansiennitet og hvor din arbeidsgiver har plassert deg i lønnsrammen. Dette skal stå i arbeidsavtalen din - sjekk hvilket "alternativ" som er oppgitt og hva du har fått av ansiennitet - så kan du se i hovedtariffavtalen hvordan du plasserer deg i forhold til kommende lønnsopprykk. 

Eventuelt kan du rett og slett spørre din leder eller lønnsavdelingen.

Skrevet

Leser og leser i hovedtariffavtalen... Synes dette er veldig vanskelig å finne ut av. Jeg bør helst ha formulert et lønnskrav før jeg snakker med leder. Det er rart at lønn skal være et så "hemmelig" område som kollegaer unngår å snakke med hverandre om, sjefer unngår å komme innpå for enhver pris, og det er så mange regler og ordninger at det er umulig å ha oversikt. Så blir det bare til at man holder på den lønna man har. :-( Virker som det er mer oversiktlig i små bedrifter enn i en stor, statlig institusjon. Men om jeg ikke fant ut av det med opprykk etter ansiennitet, og når disse opprykkene skal skje, så fant jeg noe annet som kanskje kan hjelpe meg i forhandlingene.

Anonymkode: 86e0d...909

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser og leser i hovedtariffavtalen... Synes dette er veldig vanskelig å finne ut av. Jeg bør helst ha formulert et lønnskrav før jeg snakker med leder. Det er rart at lønn skal være et så "hemmelig" område som kollegaer unngår å snakke med hverandre om, sjefer unngår å komme innpå for enhver pris, og det er så mange regler og ordninger at det er umulig å ha oversikt. Så blir det bare til at man holder på den lønna man har. :-( Virker som det er mer oversiktlig i små bedrifter enn i en stor, statlig institusjon. Men om jeg ikke fant ut av det med opprykk etter ansiennitet, og når disse opprykkene skal skje, så fant jeg noe annet som kanskje kan hjelpe meg i forhandlingene.

Anonymkode: 86e0d...909

Du kan spørre kolleger om hvordan det dumheter generelt om du synes det er ubehagelig å diskutere de konkrete beløpene/trinnene. Kan være greit å vite hva som har vært vanlig de siste årene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...