Gå til innhold

Besvimer av burpees. Hva hjelper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har jeg vært på en tabata-time, og vi gjorde en øvelse der man går ned og tar en push-up, for så å gjøre ett hopp. Øvelsen kalles burpees. Jeg har slitt en del med svimmelhet når jeg reiser meg til vanlig, og denne øvelsen var helt døden for hodet mitt. Det gikk helt svart for meg, og jeg måtte virkelig anstrenge meg for ikke å gå i bakken. Når man reiser seg så raskt mange ganger så blir jo blodet slengt rundt inne i kroppen og lager en trykkforskjell som gjør at jeg besvimer. Ville ikke stå der som en idiot mens de andre trente, så jeg presset meg til å ta så mange som jeg fikk til, selv om jeg var helt "blind" og ustødig i flere sekunder etter hver. Øvelsen er ganske krevende i seg selv, så jeg har ikke sjangs til å henge med om jeg skal bli så svimmel at jeg nesten svimer av for hver gang. 

Er det noen andre som har opplevd liknende? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge slik at jeg ikke blir svimmel og svimer av på trening? Skal jeg drikke mer, spise karbohydrater, ta kosttilskudd etc? Kan man øve opp "tåleranse" mot besviming?

Håper på konstruktive råd.

Anonymkode: 036f8...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du jernmangel? 

Anonymkode: d3f45...bdb

Jeg tror ikke det, men jeg har veldig lavt blodtrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest summesumbi

Mensen snart? Nå vet jeg ikke om du er kvinne eller mann da, men jeg blir alltid litt i ulage mtp blodtrykket i de dager før/under og ofte svimmel og lett for at det svartner. Drikker som regel litt ekstra vann men vet ikke om det har noe å si.  Tipper det er lavt blodtrykk som gjør det ekstra ille for deg, men legen din har kanskje råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det, men jeg har veldig lavt blodtrykk. 

Da vet du jo hvorfor du ikke tåler å reise deg raskt. 

Anonymkode: 260a5...d36

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vet du jo hvorfor du ikke tåler å reise deg raskt. 

Anonymkode: 260a5...d36

Ja. Spørsmålet er om jeg kan gjøre noe før trening for å minske symptomene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, å drikke en del skal jo forebygge lavt BT, men jeg tror du heller bør snakke med legen din angående dette. Det er ikke greit å bli så svimmel av "bare" trening, så dette bør du få gjort noe med. 

Anonymkode: 52ddd...b36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag har jeg vært på en tabata-time, og vi gjorde en øvelse der man går ned og tar en push-up, for så å gjøre ett hopp. Øvelsen kalles burpees. Jeg har slitt en del med svimmelhet når jeg reiser meg til vanlig, og denne øvelsen var helt døden for hodet mitt. Det gikk helt svart for meg, og jeg måtte virkelig anstrenge meg for ikke å gå i bakken. Når man reiser seg så raskt mange ganger så blir jo blodet slengt rundt inne i kroppen og lager en trykkforskjell som gjør at jeg besvimer. Ville ikke stå der som en idiot mens de andre trente, så jeg presset meg til å ta så mange som jeg fikk til, selv om jeg var helt "blind" og ustødig i flere sekunder etter hver. Øvelsen er ganske krevende i seg selv, så jeg har ikke sjangs til å henge med om jeg skal bli så svimmel at jeg nesten svimer av for hver gang. 

Er det noen andre som har opplevd liknende? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge slik at jeg ikke blir svimmel og svimer av på trening? Skal jeg drikke mer, spise karbohydrater, ta kosttilskudd etc? Kan man øve opp "tåleranse" mot besviming?

Håper på konstruktive råd.

Før du fortsetter med denne typen øvelser må du komme deg til lege og få undersøkt at alt er bra med deg. Særlig at du har god HB og gode jernlagre.

Anonymkode: 68a9c...313

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, å drikke en del skal jo forebygge lavt BT, men jeg tror du heller bør snakke med legen din angående dette. Det er ikke greit å bli så svimmel av "bare" trening, så dette bør du få gjort noe med. 

Anonymkode: 52ddd...b36

Tabata er veldig anstrengende med høyintense intervaller. Besvimer ikke av løping eller vanlig styrketrening. Det er bare dette med å sprette opp fra "liggende" stilling kombindert med hopp som jeg sliter med. Da går det i svart for meg og kribler i armer og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt blodtrykk er meget sjeldent noe farlig, mest til stor irritasjon for oss som har det. Enkelte får svimmelhetsanfall av bare reise seg opp fra sofaen.

Jeg spiser lakris og drikker cola light og kaffe med god samvittighet, dette får blodtrykket opp. I alle fall litt. :P 

http://www.lommelegen.no/artikkel/vanskelig-%C3%A5-behandle-lavt-blodtrykk

Her står det at man skal unngå væskedrivende, som koffein da. ;)  Men drikke masse vann, skal hjelpe. Og lakris og salt i maten!

Men, synes du skal først gå til legen for å utelukke årsaker som mer eller mindre enkelt kan redusere svimmelheten, feks jernmangel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder som dette får meg til å lure på hva folk bruker hodet sitt til.

Anonymkode: 94843...dd3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Jeg vil råde deg til å lytte til kroppen din fremfor å presse den slik at du blir dårlig. Som instruktør så gir jeg alltid alternativer. Burpees er en av de mest intense øvelsene man kan gjøre med egen kroppsvekt. Heldigvis finnes det mange alternativer.

Kan det hjelpe å plassere hendene i gulvet og gå ut i planke (les: gå, ikke hoppe) for så å gå frem igjen (et ben av gangen) og strekke deg opp i stedet for å hoppe? Dette er en mildere utgave, men ikke undervurder den. Den kan være minst like tung. Jeg kjører den selv og har to manualer som jeg holder fast i og løfter opp når jeg reiser meg - vips så har du gjort markløft også! 

Hvis ikke så kan du alltids holde planke, kjøre knebøy eller pushups i stedet. Det er nettopp det som er så fint med tabata og gruppetimer - du er der for deg selv og finner dine alternativer :-) alle andre - selv instruktøren har nok med sitt! Du trenger ikke engang forklare instruktøren hvorfor, for vedkommende vet at alle kan slite med sitt! Vi som instruktører er bare glad for å se medlemmene og at de kommer og gjør sitt beste! 

Så er dette muligens også noe som kan være verdt å drøfte med helsepersonell ifht. blodtrykk etc. 

Lykke til! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I gamle dager da jeg var ung og trente karate (dette var i de dager da hockeysveis var sosialt akseptabelt i hele landet og statsministeren het Gro) kjente vi denne øvelsen enten som "helvete" eller "nazisten". Passende navn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråder som dette får meg til å lure på hva folk bruker hodet sitt til.

Anonymkode: 94843...dd3

Jasså? Utdyp gjerne, du som er så flink til å bruke hodet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer problemet allerede på første burpees, eller når du har gjort noen av dem?

Passer du på å puste skikkelig mens du gjør øvelsen? Jeg har selv lavt blodtrykk og kan ofte oppleve at "det svartner" når jeg reiser meg brått etter å ha sittet rolig lenge feks, men jeg har aldri hatt problemer med burpees eller trening generelt, for da er jo kroppen igang og pumper blodet rundt. Det faller ikke så fort at det faller på det lille skundet du er nede på bakken når du gjør burpees. Men prikking i armene o.l. kan man få om man "hyperventilerer", altså ikke puster dypt og skikkelig. Prøv å gjøre øvelsen litt roligere neste gang, og fokuser på å puste godt. Se om det kan hjelpe. Mange glemmer å puste når de fokuserer på harde øvelser.

Ellers er det som du sikkert vet viktig å drikke nok når du har lavt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet allerede at årsaken til at det svartner er det lave blodtrykket ditt. Det er sjeldent noe farlig i seg selv, men har du blitt undersøkt for underliggende årsaker til det lave blodtrykket? Har det blitt diskutert noen form for behandling? Ellers er det bare å google etter kjerringråd. Finnes mye rart du kan prøve ut.

Anonymkode: 060aa...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...