AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #1 Skrevet 10. august 2016 Altså, på fylla i helgen, har jeg vært så dum at jeg har fortalt en gammel kollega hva en kompis av meg har gjort for mange år siden. Dette er ganske straffbart altså. Men det er ikke snakk om noe overgrep, vold eller drap. Det har med penger å gjøre. Hvis den kollegaen, la oss kalle han Lars går da videre med det og vil "rapportere" det på en eller annen måte, hva risikerer kompisen min da? Blir det noe sak ut av det i det hele tatt? Jeg vil jo ikke tro han gjør det, men bare la oss ta det som ett eksempel. PS: jeg burde holdt kjeft! Anonymkode: 78007...bb4
TheGirlWhoWaited Skrevet 10. august 2016 #3 Skrevet 10. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, på fylla i helgen, har jeg vært så dum at jeg har fortalt en gammel kollega hva en kompis av meg har gjort for mange år siden. Dette er ganske straffbart altså. Men det er ikke snakk om noe overgrep, vold eller drap. Det har med penger å gjøre. Hvis den kollegaen, la oss kalle han Lars går da videre med det og vil "rapportere" det på en eller annen måte, hva risikerer kompisen min da? Blir det noe sak ut av det i det hele tatt? Jeg vil jo ikke tro han gjør det, men bare la oss ta det som ett eksempel. PS: jeg burde holdt kjeft! Anonymkode: 78007...bb4 Det kommer an på hva slags straffbar handling han har begått - altså i forbindelse med foreldelsesfrist. Men selvfølgelig kan dette få konsekvenser for kompisen din, hvis kollegaen din velger å gå videre med det... Dette var en skikkelig tabbe av deg - nesten like stor tabbe som å holde en straffbar handling hemmelig? 1
Gothminister Skrevet 10. august 2016 #4 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev: - nesten like stor tabbe som å holde en straffbar handling hemmelig? Det kan diskuteres.
TheGirlWhoWaited Skrevet 10. august 2016 #5 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, Gothminister skrev: Det kan diskuteres. Ja, noen vil sikkert diskutere det. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #6 Skrevet 10. august 2016 2 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Det kommer an på hva slags straffbar handling han har begått - altså i forbindelse med foreldelsesfrist. Men selvfølgelig kan dette få konsekvenser for kompisen din, hvis kollegaen din velger å gå videre med det... Dette var en skikkelig tabbe av deg - nesten like stor tabbe som å holde en straffbar handling hemmelig? 3 år er foreldefristen. Jeg lot han seile sin egen sjø og kuttet kontakt. Han gikk på en smell til slutt og satt igjen med masse gjeld. Så muligens han ble tatt, ikke vet jeg Anonymkode: 78007...bb4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #7 Skrevet 10. august 2016 7 minutter siden, Gothminister skrev: Ja du burde holdt kjeft. Mener du jeg også sliter nå eller? Anonymkode: 78007...bb4
Gothminister Skrevet 10. august 2016 #8 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev: Ja, noen vil sikkert diskutere det. Tystere er ikke noe særlig vet du.
TheGirlWhoWaited Skrevet 10. august 2016 #9 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 3 år er foreldefristen. Jeg lot han seile sin egen sjø og kuttet kontakt. Han gikk på en smell til slutt og satt igjen med masse gjeld. Så muligens han ble tatt, ikke vet jeg Anonymkode: 78007...bb4 Ok, så hvis dette skjedde for mer enn 3 år siden, så risikerer vel ikke denne kompisen noen følger. Men det kan vel hende at han blir litt sur på deg hvis han får vite at du forteller om det.
Gothminister Skrevet 10. august 2016 #10 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Mener du jeg også sliter nå eller? Anonymkode: 78007...bb4 Avhengig av hva dette handler om. Husk at mange i dette land er ekstremt straffekåte. Derfor må man være varsom med hva man sier, spesielt i fylla. Men du har jo skrevet at det ikke er noe alvorlig. Så da går det sikkert greit.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #11 Skrevet 10. august 2016 Det er vel nærmere 10 år siden alt dette her. Forsikringsgreier med bil. Men han angret da. Anonymkode: 78007...bb4
Gothminister Skrevet 10. august 2016 #12 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er vel nærmere 10 år siden alt dette her. Forsikringsgreier med bil. Men han angret da. Anonymkode: 78007...bb4 Ikke noe å bry seg med. Mange har svindlet forsikringer gjennom livet, på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 2 minutter siden, Gothminister skrev: Ikke noe å bry seg med. Mange har svindlet forsikringer gjennom livet, på en eller annen måte. Good. Da er det ikke noe da. Tror ikke han får vite at det er jeg som har sagt det heller. Gud vet hva han har sagt i fylla selv Anonymkode: 78007...bb4
Charmander Skrevet 10. august 2016 #14 Skrevet 10. august 2016 Dersom det f. eks er forsikringssvindel så bare la være å si noe om det.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #15 Skrevet 10. august 2016 23 minutter siden, Charmander skrev: Dersom det f. eks er forsikringssvindel så bare la være å si noe om det. Hva mener du? Anonymkode: 78007...bb4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #16 Skrevet 10. august 2016 Har lest litt på Internett rundt dette. Jeg har iallfall ikke gjort noe gale med å ikke melde fra om et slikt forhold. Det stod noe om at man har plikt å melde fra dersom det er fare for liv og helse. Det var det jo ikke i denne saken. Så med tanke på meg så har jeg ikke gjort noe straffbart som noen skriver her. Kompisen min derimot skal være heldig han ikke ble tatt der det er er strafferamme på 6 år i fengsel. Men nå er saken død uansett siden det har gått 10 år siden alt dette. Om han blir sur på meg dersom han får vite at jeg har sagt noe? Vel, han har ikke noe han skulle gjort med det likevel. Han bor og studerer langt vekke så han får nok ikke vite noe, med mindre min kollega vil gå videre med det. Anonymkode: 78007...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå