AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #1 Skrevet 10. august 2016 (Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette innlegget, men valgte å putte det under karriere og utdanning) Jeg har en tidligere venninne som nå har begynt å jobbe i barnehage. Jeg har denne tidligere venninnen på snapchat og jeg ser hun driver å legger ut bilder og videoer på mystoryen sin av barnehagebarna og av hva hun driver med på jobb. Dette er vel ikke lov?? Er det ikke noe som heter personvern?? Hadde foreldrene fått visst dette hadde de vel kanskje ikke blitt så blide? Jenta har jo nettopp startet i ny jobb så hun burde jo og ha mer vett i hodet at man ikke bruker mobiltelefonen sin under arbeidstiden, og at man ihvertfall ikke filmer barna og tar bilder av de med sin private telefon. Hva tenker dere? Hvordan hadde du som forelder reagert? Anonymkode: 63461...985 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. august 2016 #2 Skrevet 10. august 2016 (endret) Det der er faktisk veldig alvorlig. Endret 10. august 2016 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #3 Skrevet 10. august 2016 Synes ikke man gjøre sånn uten foreldres samtykke. Ta det opp med venninnen din. Kanskje hun bare ikke har tenkt på det ikke er greit Anonymkode: 7157e...f5c 1
Ruccula Skrevet 10. august 2016 #4 Skrevet 10. august 2016 Jegbhar også en venninne som tar snaps av barnehage ungene, men hun fargelegger ansiktene deres så barna blir ugjenkjennelige. 1
Sitronmelis Skrevet 10. august 2016 #5 Skrevet 10. august 2016 8 minutter siden, Snublefella skrev: Jegbhar også en venninne som tar snaps av barnehage ungene, men hun fargelegger ansiktene deres så barna blir ugjenkjennelige. Men hva er poenget? HVORFOR må man absolutt bruke mobiltelefonen i arbeidstiden? Hva er vitsen i å legge ut en snap med ansikter som er klusset over? For å skryte av at man er på jobb? For å vise hvor flink man er som leker med barna?? Det er barna som skal stå i fokus, ikke mobiltelefonen. Barna må jo bli dritt lei av å få mobiltelefoner oppi trynet HELE tiden? I tillegg er det ulovlig. Nei vettu hva, denne jenta burde få opplæring i personvernsloven. 19
Mammabamma Skrevet 10. august 2016 #6 Skrevet 10. august 2016 Jeg jobber i barnehage og her er det absolutt ikke lov å ta bilder uansett grunn med sin private mobil. Den skal ikke være framme i det hele tatt egentlig men der synder vi litt de fleste når vi venter på en viktig telefon eller har sykt barn hjemme. Det er jo alvorlig brudd på taushetsplikten det din venninne gjør. 15
yesss Skrevet 10. august 2016 #7 Skrevet 10. august 2016 Jeg hadde reagert kraftig. Det er ikke lov 6
fuglekvitter__ Skrevet 10. august 2016 #8 Skrevet 10. august 2016 (endret) Det er en selvfølge, men har selv jobbet i en barnehage da foreldre ville ha noen bilder av barna sine så kanskje det er en misforståelse? Hvorfor skulle noen gidde å filme noen med snapchat når de har mobilkamera f.eks? Jeg bare filmer alle barna ut av det blå jeg. Endret 10. august 2016 av fuglekvinnen__
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #9 Skrevet 10. august 2016 Både ei venninne og en i nær familie filmet barn i barnehagen og la ut på snapchat. Ikke mulig å se ansiktene deres til en viss grad, men da venninna sendte nærbilde av hun og en unge sa jeg ifra at hun brøt loven. Så mørketallene er nok store her på mobilbruk. Anonymkode: 33042...3a7
Gjest nediugennivK Skrevet 10. august 2016 #10 Skrevet 10. august 2016 Om jeg hadde fått vite at barna mine ble tatt bilde/video av mens de er i barnehagen ville jeg tatt det videre, det er en ikke-sak for min del.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #11 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, nediugennivK skrev: Om jeg hadde fått vite at barna mine ble tatt bilde/video av mens de er i barnehagen ville jeg tatt det videre, det er en ikke-sak for min del. Sorry, du hadde tatt det videre? Elller er det en ikke-for deg? Anonymkode: 75eb3...74d 8
Gjest nediugennivK Skrevet 10. august 2016 #12 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sorry, du hadde tatt det videre? Elller er det en ikke-for deg? Anonymkode: 75eb3...74d Jeg ville frem til at det er noe jeg ikke vil skal skje med mine barn, ergo en ikke-sak at slik skjer, og at jeg selvfølgelig ville gått videre med det.
MissPierce Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 Det er oppsigelses grunn. Man skrive under på en taushets erklæring når man starter. Så det er ingen unnskyldning i verden man kan komme med her. 4
Bokdamen Skrevet 10. august 2016 #14 Skrevet 10. august 2016 6 minutter siden, nediugennivK skrev: Jeg ville frem til at det er noe jeg ikke vil skal skje med mine barn, ergo en ikke-sak at slik skjer, og at jeg selvfølgelig ville gått videre med det. En ikke-sak er det helt motsatte av det du mener her. Det er noe du ikke gidder å lage noe nummer av eller som du synes er helt uviktig. 15
Turin Skrevet 10. august 2016 #15 Skrevet 10. august 2016 (endret) Nei, dette er definitivt ikke greit! En er nødt til å være 15 år eller eldre for å gi samtykke til å bli publisert på den måten. Siden dette skjedde i en barnehage så må alle foreldrene gi samtykke til at bildene/videoene skal legges ut, og selv da bør de reflektere over om det er etisk riktig å gjøre det. Ikke sikkert at de synes det er like stas når de blir eldre. Regner med at ikke engang de foresatte ble spurt? Fra datatilsynet: "Når skoler, barnehager, organisasjoner eller lignende ønsker å legge bilder på nett, må de foresatte gis anledning til å reflektere over om de virkelig ønsker at bilder og andre personopplysninger om eget barn skal være tilgjengelig over nettet." https://www.datatilsynet.no/teknologi/internett/bilder-pa-nett/ Endret 10. august 2016 av Turin 1
Gjest nediugennivK Skrevet 10. august 2016 #16 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, Bokdamen skrev: En ikke-sak er det helt motsatte av det du mener her. Det er noe du ikke gidder å lage noe nummer av eller som du synes er helt uviktig. Det stemmer, da beklager jeg for den, og for avsporingen i tråden. Lang arbeidsdag slo av hjernen her...
Runnershigh Skrevet 10. august 2016 #17 Skrevet 10. august 2016 Brudd på taushetsplikten er svært alvorlig, og faktisk straffbart! 4
Gjest Evans Skrevet 10. august 2016 #18 Skrevet 10. august 2016 Send en snap tilbake og spør henne om hun er klar over at det hun gjør kan være straffbart. Likeledes om det er praksis i barnehagen at alle de ansatte gjør dette. Det kan være at hun har kommet inn i en barnehage med dårlig kultur (hun er nyansatt), og rett og slett ikke vet bedre. Gi henne beskjed
Gjest 1anonym2 Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 Det er IKKE bra! Neste like ille som at en kollega i en bolig for utviklingshemmede sendte snap av beboerne til sine venner..
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 Jeg syns du skal sende en mail til barnehagen og informere dem. Dette er grovt brudd på taushetsplikten. Anonymkode: dcfab...e4b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå