AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #1 Skrevet 10. august 2016 Hjelp meg litt. Vi eier leilighet, men denne kjøpte vi med kommunal lån for noen år siden. Nå har vi også 2 barn på 3 og 4. Vi har spart opp en god del penger og med det vi har betalt i lånet har vi ca 900.000 i egenandel. Det jeg lurer på er om vi bør vente til barna begynner på skolen siden vi da ikke har utgifter til barnehage ? Får vi mer i lån ? Vi får lett solgt denne boligen for 3 millioner, men hus her vi bor er fra 3.5 og oppover. Vi har ingen annen gjeld og faste jobber begge 2. Jeg jobber 100% , mannen 60% ( Han venter på høyere stilling) Anonymkode: 40392...634
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #2 Skrevet 10. august 2016 Vente noen år. Anonymkode: a8298...463 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #3 Skrevet 10. august 2016 Kjøp nå. Det blir neppe lettere å få lån om noen år. Anonymkode: 2508d...b65
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #4 Skrevet 10. august 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vente noen år. Anonymkode: a8298...463 Kan du utdype? Vil gjerne ha litt synspunkter fordi jeg også mener at vi skal vente 😊 Anonymkode: 40392...634
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #5 Skrevet 10. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøp nå. Det blir neppe lettere å få lån om noen år. Anonymkode: 2508d...b65 Litt redd for å ikke få høyere lån Anonymkode: 40392...634
Akay Skrevet 11. august 2016 #6 Skrevet 11. august 2016 Hva er det å være redd for? Flust av banker i dette landet. Det er bare å spørre så ser du hva du får til svar. Hvis ikke så gå til neste bank å høre Var totalkunde i en bank jeg og fikk ikke viljen min som jeg ville der. Kontaktet storebrand bank og fikk 0.6 % mindre rente, sparte 6000 i året i forsikringer og fikk den refinansieringa jeg ville.. Bytter lett til en annen bank igjen om det skulle være behov.. Godt kundeforhold eksisterer ikke lenger i 2016... Kanskje i bygdene men faktum er at bankene slåss om kundene i dag slik at du har du egenkapital og grei inntekt så får du ordna deg one way or the other. Snakk med banken(e). Sleng gjerne ut på anbud også. Men ikke kjøp før dere har solgt
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Jeg ville ha ventet til begge har 100 % stilling under forutsetning av at boligen dere bor i er funksjonell for to barn. 900.000 i egenkapital er 15 % av en bolig med verdi 6 millioner, så det er ikke egenkapitalen som stopper dere fra å kjøpe det dere vil, men hvor mye dere kan låne. Både barnehageutgift og mannens reduserte inntekt begrenser deres låneevne. Det er selvsagt ikke noe mål i seg selv å låne 5.1 millioner for et boligkjøp, men man når gjerne det ideelle huset hvis man har litt mer å rutte med. Det er selvsagt et poeng at hus blir dyrere fordi prisene stiger, men det gjør jo også verdien på deres bolig og dermed deres egenkapital. Om et par år er begge de små skolebarn og dere har betalt ned enda mer.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Når barna begynner på skolen, må dere vel uansett betale for SFO så jeg forstår ikke det argumentet. Menn begge bør selvsagt ha full jobb først. Anonymkode: 614c9...a55
Gjest Solsmil Skrevet 11. august 2016 #9 Skrevet 11. august 2016 Barna blir ikke billigere i drift selv om de begynner på skolen
piaff Skrevet 11. august 2016 #10 Skrevet 11. august 2016 Dere kan jo gjøre litt av begge deler? Dere kan vente en stund mens dere holder øye med markedet, og gå for drømmehuset når dere endelig finner et. Gjør alt forarbeidet allerede nå, som feks. å ta kontakt med banken og snakke med dem om deres husplaner, og få sjekket hvor mye dere har til rådighet/kan få, og når dette er gjort så er det bare visningen som gjenstår og å legge inn et bud. Du skriver at mannen din har 60%-prosent stilling, men at han venter på en høyere stilling. Er dette hundre prosent avklart, eller ligger det noe usikkerhet rundt dette?
Tvist Skrevet 11. august 2016 #11 Skrevet 11. august 2016 Hvis dere skal flytte så langt at dere bytter skolekrets er det best å gjøre før barna begynner på skolen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #12 Skrevet 11. august 2016 Etter min mening bør dere være ferdig flyttet før barna begynner på skolen så slipper dere å risikere at barna må bytte skole. Siden begge har planer om å jobbe 100% må vel barna på SFO? Da vil dere få utgifter til SFO istedenfor barnehage og i vår kommune er SFO dyrere enn barnehage så dere vil da få mindre disponibel inntekt. Anonymkode: c5f8b...c83
Gjest Magnifiq Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 Skal ikke barna gå på SFO? Det koster her 3000kr, så å vente til barna er ferdig i Bhg ser jeg ingen vits med, om økonomien er stabil nå.
Ny Bruker Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 Vent i hvert fall til begge jobber 100%. Barnehageutgifter forsvinner, men da kommer også SFO og fritidsaktiviteter. Så tenk heller på inntektene. Utgiftene kan man enklere gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Den 10. august 2016 at 16.29, AnonymBruker skrev: Hjelp meg litt. Vi eier leilighet, men denne kjøpte vi med kommunal lån for noen år siden. Nå har vi også 2 barn på 3 og 4. Vi har spart opp en god del penger og med det vi har betalt i lånet har vi ca 900.000 i egenandel. Det jeg lurer på er om vi bør vente til barna begynner på skolen siden vi da ikke har utgifter til barnehage ? Får vi mer i lån ? Vi får lett solgt denne boligen for 3 millioner, men hus her vi bor er fra 3.5 og oppover. Vi har ingen annen gjeld og faste jobber begge 2. Jeg jobber 100% , mannen 60% ( Han venter på høyere stilling) Anonymkode: 40392...634 Vel. Her er det flere ting. 1. Ren økonomi. Åpenbart får dere bedre inntekt når/om dere har to 100% jobber. Åpenbart vil et større lån kreve mer per mnd som ikke kan gå til andre ting. Over her sier du ikke noe om hvor mye dere tjener nå, det kan for en 100 og en 60 være alt fra rundt 500' til solid over millionen. Så sånn rent økonomisk så er regnestykket sånn: sett opp alt dere tjener. Nå. Under det setter du opp alt dere faktisk bruker nå. Sett det opp per ÅR for å få med teite ting som kommunalavgift og sånne ikke-månedlige utgifter. Etter dette setter du opp hva dere må betale for lån, vedlikehold og avgifter på det huset dere kan tenke dere kjøpe. Blir det noe igjen? Er det noe dere kan/vil ofte for drømmehjemmet? Rent økonomisk er det et regnestykke. 2. Det rent praktisk-følelsesmessige. Et hus er ikke primært en investering eller et kjøp. Du legger inn 6 mill og aner ikke hva du får igjen ved et enventuelt salg. Sånn først og fremst er et hus et hjem. Og om der dere er nå funker supert som hjem så kan dere bli mange år. Men kanskje er det nært industri eller traffikert vei eller en elendig skole eller langt fra familie eller en hel rekke sånne praktiske ting. Det er trolig mer enn verdt det å droppe en uke på Kreta for å trives de andre 51 ukene i året. Men er det verdt å droppe en uke i syden eller at elstemann får være med i seilklubben dersom dere trives og det funker? Jeg vil si at så lenge 1 - altså økonomien - går i hop ved kjøp av nytt (og ikke brister ved renteøkning) så er det 2 som er viktigst. Og som det påpekes over: barn i skolealder er neppe billigere enn barn i barnehage. Med maksprisordningen koster det knapt penger med barnehage. Anonymkode: 631c8...f3b 1
happiest Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 Hvis dere skal se vekk i fra hva dere tenker angående økonomi og heller tenke på barna, så tror jeg det kan være ok å flytte nå snart. Da har barna tid til å tilvenne seg nye omgivelser og forhåpentligvis få nye venner der de bør før de begynner på skolen. Da er de kanskje litt bedre rustet for skolestart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå