Gå til innhold

Posten, hvor klager man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i årevis hatt problemer med at brev ikke kommer frem i posten og at eventuelle brev med den minste skrivefeil i adressen blir returnert. For eks at det kun stør 3 og ikke 3B, selv om dette er hos naboen (er to eneboliger rett ved siden av hverandre). En gang måtte jeg betale 100 kr for å få utlevert en pakke som hadde et feil postnummer, selv om alt annet var korrekt. Jeg har selv jobbet i posten (sommervikar) og vet at sånt tidligere ble rettet automatisk uten at man tok gebyr for det.

Postkassen er godt merket, så det burde ikke være noe problem å se hvor brevet skal. Men dette er tydeligvis for vanskelig. Jeg har klaget flere ganger, da det bl.a har gjort at jeg har gått glipp av innkallinger til sykehus og andre viktige ting. Problemet er at det ikke nytter å klage til Posten, for det skjer bare igjen og igjen. Posten har også blitt lagt i feil postkasse, selv om navnet ikke stemmer. 

Vet noen hvor man henvender seg om man er misfornøyd med tjenestene Posten (ikke) leverer? Finnes det en slags klageinstans som er uavhengig? Man kan vel ikke akkurat kontakte Forbrukerrådet. 

Anonymkode: 8b6dd...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som du selv må bli litt flinkere til å registrere adressen din korrekt ulike steder. Det er jo du selv som opplyser om adresse og skriver den inn når du f.eks. bestiller en pakke et sted, eller er i kontakt med noen som senere sender deg brev. Siden du stadig vekk opplever at post ikke kommer frem pga slike feil med adressen, bør du kanskje ta litt tak i det og være mer nøye når du legger igjen adressen din på alle steder.

Personlig har jeg aldri opplevd at adressen ikke er korrekt på noe post. Faktisk. Og jeg er i slutten av førti-årene, og har bodd endel steder i mitt liv og hatt med mange forskjellige å gjøre.

Så jeg tror ikke det er andres feil hele tiden at posten din er feil adressert o.l., det må være du selv som ikke er flink nok og nøye nok når du legger igjen/registrerer adressen din ulike steder.

Jeg vet forøvrig ikke om det finnes noen uavhengig instans der man kan klage på posten.

Anonymkode: 77439...322

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres ut som du selv må bli litt flinkere til å registrere adressen din korrekt ulike steder. Det er jo du selv som opplyser om adresse og skriver den inn når du f.eks. bestiller en pakke et sted, eller er i kontakt med noen som senere sender deg brev. Siden du stadig vekk opplever at post ikke kommer frem pga slike feil med adressen, bør du kanskje ta litt tak i det og være mer nøye når du legger igjen adressen din på alle steder.

Personlig har jeg aldri opplevd at adressen ikke er korrekt på noe post. Faktisk. Og jeg er i slutten av førti-årene, og har bodd endel steder i mitt liv og hatt med mange forskjellige å gjøre.

Så jeg tror ikke det er andres feil hele tiden at posten din er feil adressert o.l., det må være du selv som ikke er flink nok og nøye nok når du legger igjen/registrerer adressen din ulike steder.

Jeg vet forøvrig ikke om det finnes noen uavhengig instans der man kan klage på posten.

Anonymkode: 77439...322

Jeg visste den måtte komme, men svarer likevel. Det er ikke jeg som skriver adressen på brev som blir sendt til meg. Det hender folk skriver litt feil. Før kom posten frem likevel, for ofte er det lett å se at navnet på 3B er det samme, selv om det uheldigvis står kun 3 på gatenavn. Jeg er selvfølgelig nøye når jeg registrerer adressen ulike steder, jeg har jo erfart gang på gang her er det ikke rom for feil. Det hjelper lite når postbudet tolker 3b som 36, og 3B for 38. Da er det nesten ikke håp. Bare for å nevne et av utallige eksempler. 

Mitt spørmål var forøvrig hvor man eventuelt kan klage. 

Skrevet

Man klager til den eller de som ikke klarer å skrive korrekt adresse til deg. Posten kan ikke gjøre noe som helst. Dette er helt vanlig prosedyre - korrekt adresse og posten kommer frem. 

Anonymkode: da2c6...ab9

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man klager til den eller de som ikke klarer å skrive korrekt adresse til deg. Posten kan ikke gjøre noe som helst. Dette er helt vanlig prosedyre - korrekt adresse og posten kommer frem. 

Når det er snakk om en liten bokstavfeil, så kan man kanskje forvente at et postbud kan bruke hue. Det har skjedd også med brev med korrekt adresse. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et saklig svar! Jeg har dessverre forsøkt dette uten hell. Derfor leter jeg etter et uavhengig klageorgan. 

Har du prøvd [email protected]. Det er vel posten som skal ta klagen videre. Har samme problem selv da min nabo støtt og stadig får min post. De beklager hele tiden og så er det ok en stund så skjer det samme igjen. Har inntrykk av at dette begynte og skje da vi fikk utenlandske postbud i området. 

Anonymkode: fee93...8dd

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd [email protected]. Det er vel posten som skal ta klagen videre. Har samme problem selv da min nabo støtt og stadig får min post. De beklager hele tiden og så er det ok en stund så skjer det samme igjen. Har inntrykk av at dette begynte og skje da vi fikk utenlandske postbud i området. 

Anonymkode: fee93...8dd

Takk for tips. Har forsøkt dette flere ganger, og opplever det samme som deg. Naboen får rutinemessig min post og omvendt. Vi legger bare posten der den skal være. Men det er ikke bare naboen, som jeg kjenner, som får posten min. Har funnet krøllete brev lagt oppå postkassene i en blokk med samme gatenavn, bl. a.

Og en ting er at postbudet ikke leverer om det mangler én eneste bokstav i adressen (hadde vært enkelt for de fleste å skjønne hvor det skulle uansett). Rigid og lavmål, ja. Man kan jo lure på leseferdighetene. Da går det i retur, og det blir masse styr. Det verste er at de flere ganger har lagt brev i postkasser som ikke er min, selv om navnet ikke stemmer (38 når det skal være 3B, for eksempel). Det har medført at for eks helseopplysninger har kommet på avveie. Det kan jo ikke være lov? Og det hjelper ikke å klage til Posten. Har prøvd mange, mange ganger. Så ser etter et sted å klage høyere opp i systemet. Post -og teletilsynet kanskje? Men antar det ikke hjelper, man blir vel bare henvist tilbake til Posten.

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med å klage til Posten. Én gang klaget jeg over at tidligere beboers post kom til meg, og da ringte Posten for å beklage og få detaljer. En annen gang klaget jeg på at jeg måtte betale for å få utlevert en pakke som hadde feil postnummer, og da fikk jeg tilbake pengene. Det er litt mye maskiner og automatikk inne i Posten om dagen, og litt lite bruk av sunn fornuft. Jeg føler med deg. Klag detaljert, vær saklig, ikke aggressiv, si at det er uakseptabelt, si at de sørge for å levere posten dit den skal.

Anonymkode: a9e72...a4f

Skrevet

Jeg ser nå at du har klaget uten hell, ja. Vrient. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er virkelig firkantet. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det er snakk om en liten bokstavfeil, så kan man kanskje forvente at et postbud kan bruke hue. Det har skjedd også med brev med korrekt adresse. 

Nei, det kan du faktisk ikke. Eller rettere sagt så skulle jo man ønske at det var slik, men man har fint lite kontroll over hvor mye postbud tenker seg om. Ofte har de også veldig dårlig tid, slik at sannsynligheten for slurvefeil øker. 

Den beste måten er derfor å sørge for at helt korrekt adresse blir registrert hos de som sender deg ting. Jeg mottar en god del pakker i næringsøyemed, og for min del har det å følge opp hver leverandør ved å gi dem helt korrekt adresse vært den eneste måten for bedre levering. 

Anonymkode: 13902...1a4

• 6 år senere...
Skrevet

Er ikke mulig og klage på posten jeg bestilte hjemlevering og betalte for tjenesten den måtte hentes på postkontor noe avsender betalte for så posten skylder meg nå 95,- kroner disse får jeg aldri ☹️ måtte faktisk sitte hjemme mellom 16-22 fikk bekreftelse noen dager før at den skulle leveres på eiendommen 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Maskinfører said:

Er ikke mulig og klage på posten jeg bestilte hjemlevering og betalte for tjenesten den måtte hentes på postkontor noe avsender betalte for så posten skylder meg nå 95,- kroner disse får jeg aldri ☹️ måtte faktisk sitte hjemme mellom 16-22 fikk bekreftelse noen dager før at den skulle leveres på eiendommen 

Det er den du kjøpte av som må klage til Posten ikke du. Så det er selger som skylder deg penger i såfall ikke Posten

Anonymkode: 1bc3c...ff4

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får du ikke innkallelse på Helsenorge?

Anonymkode: 125fb...981

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...