Gå til innhold

Jeg spår meget dystre tider fremover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med det meste i livet, og snart vil jeg få en massiv reduksjon i inntekter. Jeg har i to år hatt en stønad via nav som har gitt en fast inntekt på 12.000. Ikke mye det heller, men nok til å klare meg selv.  Snart vil jeg ha dette redusert til 6-7000 (vet ikke hva som er normalt med tiltakspenger), i tillegg til bostøtten jeg har.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg. Utgiftene ved leie og andre regninger blir fort over 7000 alene.

Utsiktene mine for fast jobb er ganske små..

Jeg merker at økonomien engster meg såpass at jeg kan bli syk av det. Kanskje dø (hvis jeg er heldig).

Synd jeg ikke er utlending, da hadde jeg vel fått det meste jeg hadde bedt om. Men dessverre, jeg er norsk og Norge tar ikke vare på nordmenn. Sånn føles det iallefall.

Anonymkode: ebd88...396

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er blakk og kun har tiltakspenger og bostøtte som inntekt kan du søke økonomisk sosialhjelp. 

Print ut fjorårets selvangivelse, de 3siste månders bankutskrifter og gå ned på nav og lever en søknad. 

• Liker 5
Skrevet

Fikk helt ærlig mindre sympati for deg når jeg leste siste avsnitt.

Men ja. Prøv sosialhjelp om du ikke klarer deg økonomisk.

Anonymkode: 68902...fde

• Liker 26
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det meste i livet, og snart vil jeg få en massiv reduksjon i inntekter. Jeg har i to år hatt en stønad via nav som har gitt en fast inntekt på 12.000. Ikke mye det heller, men nok til å klare meg selv.  Snart vil jeg ha dette redusert til 6-7000 (vet ikke hva som er normalt med tiltakspenger), i tillegg til bostøtten jeg har.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg. Utgiftene ved leie og andre regninger blir fort over 7000 alene.

Jeg merker at økonomien engster meg såpass at jeg kan bli syk av det. Kanskje dø (hvis jeg er heldig).

Synd jeg ikke er utlending, da hadde jeg vel fått det meste jeg hadde bedt om. Men dessverre, jeg er norsk og Norge tar ikke vare på nordmenn. Sånn føles det iallefall.

Var sympatisk til saken din, helt frem til siste avsnitt.

Utlendiger som du sier er alle som ikke har norskt pass, antar du mener asylanter og de har fått kraftige reduksjoner.

Du får ta deg en tur på det som i gamledager ble kalt fattigkassen

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på ulike hjelpeordninger. har du mye gjeld kan du få hjelp til det, det gjorde eksen min, han fikk hjelp av sossen til å betale tilbake gjeld, 

om du gå rpå nav og går ned, du har rett på skattefradrag, mindre skatt, har du barn har du krav på billigere barnehageplass,

du burde ta kontakt med nav og bedt om litt informasjon om hvilke rettigheter du har,

og du har kanskje rett på å få dekket matutgifter og boutgifter?
På facebook har de ulike hjelpegrupper der man kan ta kontakt og få utdelt både mat, klær og møbler av snille folk :)

Jeg er med i en slik gruppe selv, ikke fordi jeg trenger hjelp, men fordi jeg ønsker å hjelpe.

Om man ikke ønsker at alle skal se at en er "fattig", så kan man ta kontakt med adm - så kan de skrive på vegne av "anonym" at det er en mann som trenger mat og klær osv... så kommer masse frivillige som vil gi :)
og de har eget lager og. 

Og handle klær på fretex og finn.no

lag ukesbudsjekk for mat  og andre utgifter.

Slutt å røyke om du gjør det, kutt ned på godteri og alt unødig.

Tenk over hvor du kan spare, men likevel ha det bra.

Jeg går selv ned i inntekt på slutten av året, det blir hardt pga jeg har boliglån og familie...

men vi må bare klare det. Jeg må bli flinkere og sette opp budsjett osv. 

Anonymkode: 96f2b...044

• Liker 1
Skrevet

det første du kan gjøre er å gå inn på kognitiv.no, der finner du hjelp til selvhjelp (jeg bruker denne siden for min egen angst)

I tillegg finnes det en hel masse hjelp på youtube/internett om du søker. 

Når det kommer til å få seg fast jobb, vel -det er kanskje ikke så enkelt å finne seg en full stilling, men det finnes fortsatt mange muligheter om du vil tjene penger selv, du må bare være litt kreativ. Let på Nav sine sider, på finn.no finner du småjobber, ellers på nettet finner du masse muligheter. 

Og du trenger vel ikke stresse med å få full stilling helt i starten. Er bedre å starte med noe enn å gå helt uten. Nav vil hjelpe deg med resten, om du er kronisk sjuk vil du jo få attføring/uføretrygd. Jeg skal begynne som oversetter https://www.upwork.com/o/jobs/browse/?q=translation for å få noen ekstra kroner. ;)

Anonymkode: 53bfd...329

• Liker 1
Skrevet

Du må gi opp den engstelsen. Det er surt å leve på veldig lite, men alt blir en vane etterhvert, særlig hvis man finner noe produktivt å bruke tiden sin på, slik at man har håp om at ting kan endre seg. Sosialstønad kan supplere, hvis du søker på det, slik at du har nok å leve av innenfor visse rammer selvsagt. Du skal ha minstesats i livsopphold, uansett. Husleie og strøm kommer utenom. 

Anonymkode: dfcb5...297

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på ulike hjelpeordninger. har du mye gjeld kan du få hjelp til det, det gjorde eksen min, han fikk hjelp av sossen til å betale tilbake gjeld, 

om du gå rpå nav og går ned, du har rett på skattefradrag, mindre skatt, har du barn har du krav på billigere barnehageplass,

du burde ta kontakt med nav og bedt om litt informasjon om hvilke rettigheter du har,

og du har kanskje rett på å få dekket matutgifter og boutgifter?
På facebook har de ulike hjelpegrupper der man kan ta kontakt og få utdelt både mat, klær og møbler av snille folk :)

Jeg er med i en slik gruppe selv, ikke fordi jeg trenger hjelp, men fordi jeg ønsker å hjelpe.

Om man ikke ønsker at alle skal se at en er "fattig", så kan man ta kontakt med adm - så kan de skrive på vegne av "anonym" at det er en mann som trenger mat og klær osv... så kommer masse frivillige som vil gi :)
og de har eget lager og. 

Og handle klær på fretex og finn.no

lag ukesbudsjekk for mat  og andre utgifter.

Slutt å røyke om du gjør det, kutt ned på godteri og alt unødig.

Tenk over hvor du kan spare, men likevel ha det bra.

Jeg går selv ned i inntekt på slutten av året, det blir hardt pga jeg har boliglån og familie...

men vi må bare klare det. Jeg må bli flinkere og sette opp budsjett osv. 

Anonymkode: 96f2b...044

Nav tar ikke hensyn til gjeld, du kan bare glemme at Nav hjelper til å betale noens gjeld. 

Det nav kan hjelpe til med er gjeldsordning.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Var sympatisk til saken din, helt frem til siste avsnitt.

Utlendiger som du sier er alle som ikke har norskt pass, antar du mener asylanter og de har fått kraftige reduksjoner.

Du får ta deg en tur på det som i gamledager ble kalt fattigkassen

Fikk helt ærlig mindre sympati for deg når jeg leste siste avsnitt.

Men ja. Prøv sosialhjelp om du ikke klarer deg økonomisk.

Nei, det er jo farlig å være ærlig her i landet. Eller politisk ukorrekt. Tror ikke dere vet så mye om hvilke fordeler utlendinger har økonomisk..

• Liker 3
Skrevet

det første du kan gjøre er å gå inn på kognitiv.no, der finner du hjelp til selvhjelp (jeg bruker denne siden for min egen angst)

I tillegg finnes det en hel masse hjelp på youtube/internett om du søker. 

Når det kommer til å få seg fast jobb, vel -det er kanskje ikke så enkelt å finne seg en full stilling, men det finnes fortsatt mange muligheter om du vil tjene penger selv, du må bare være litt kreativ. Let på Nav sine sider, på finn.no finner du småjobber, ellers på nettet finner du masse muligheter. 

Og du trenger vel ikke stresse med å få full stilling helt i starten. Er bedre å starte med noe enn å gå helt uten. Nav vil hjelpe deg med resten, om du er kronisk sjuk vil du jo få attføring/uføretrygd. Jeg skal begynne som oversetter https://www.upwork.com/o/jobs/browse/?q=translation for å få noen ekstra kroner. ;)

Anonymkode: 53bfd...329

Blir vanskelig når man jobber 100 % gjennom tiltak.

Jeg har jo noen titusener på konto, men jeg vil ikke ta av sparepengene mine. Vil ikke gå i minus pr. måned.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir vanskelig når man jobber 100 % gjennom tiltak.

Jeg har jo noen titusener på konto, men jeg vil ikke ta av sparepengene mine. Vil ikke gå i minus pr. måned.

Hvis du har noen titusner på kontoen kan du glemme sosial hjelp fra nav

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Snublefella skrev:

Hvis du har noen titusner på kontoen kan du glemme sosial hjelp fra nav

Sikkert. Staten skal gjøre det så jævlig for oss som mulig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke synd på deg når du har de holdningene du viser her. 

Anonymkode: b624b...f20

• Liker 13
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosial hjelp er samfunnets siste sikkerhetsnett,  hvis du har penger på bok så trenger du ikke penger fra sosialen! 

• Liker 11
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er jo farlig å være ærlig her i landet. Eller politisk ukorrekt. Tror ikke dere vet så mye om hvilke fordeler utlendinger har økonomisk..

Nei, men da kan du kanskje opplyse om det?

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å gjøre det jævlig for deg. Det handler om at sosialhjelp er siste utvei for de som ikke har penger. Har du noen titals tusen på bok, så har du midler til å klare deg en tid framover. Da kan man gå tilbake å søke etter disse pengene er brukt opp. Har du penger til å forsørge deg selv, så er ikke sosialhjelp for deg. Det er for mennesker som ikke har penger.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke synd på deg når du har de holdningene du viser her. 

Anonymkode: b624b...f20

Samma det. Jeg føler meg ikke ønsket av noe eller noen her i verden, så en AB fra eller til betyr ingenting.

Kunne likegodt vært utslettet fra jordas overflate..

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i hva du skriver i siste avsnitt. Det kuttes mye til de svake i samfunnet; det kuttes i eldreomsorg, sykehus må spare inn. Befolkningen øker kunstig med tilhørende økende boligpriser og eventuelt leiepriser. Krona er svakere, så det meste blir dyrere. Det kommer også til å bli færre arbeidsplasser fremover, og dertil flere på trygd. Trygdene kommer nok derfor til å bli redusert, spesielt med tanke på statens fallende inntekter.

Hva med å skaffe deg et arbeid? Mye tyder på at det meste kommer til å bli hardere fremover. Dessverre. 

Anonymkode: d2095...a62

• Liker 2
Skrevet

Kom deg i arbeid slik alle må. Nytter ikke legge seg ned. Norge har ikke råd til å lønne 5 mill på nav. 

Anonymkode: fc4d7...c6b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet kanskje ikke alt, men vet endel.

Vet bla at det er forskjell på en syrer og en svenske når det kommer til ytelser.

Svensken har stort sett opparbeidet seg rettigheter før h*n trenger det imenst en syrer ikke har og ergo får mindre enn svensken.

Forøvrig så er ytelsene som syreren får betydelig redusert de senere år, og skal redusereres mer.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...