Gå til innhold

Dei fleste menn voldtar ikkje kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hemsedalssaken har etterhvert fått bred omtale i media,og ser ingen grunn til å kommentere den nærmere her.....I kjølevannet av denne saken har mange  kvinner  imidlertid etterhvert stått frem,og fortalt offentleg om opplevelser dei har blitt utsatt for,men mange har   verget seg for å anmelde forhold som dei opplagt har ansett for voldtekt.....Menn må  sjølvsagt lære seg å ta  "ta eit Nei  for eit Nei",og det er synd at dei fleste overgrepssaker skjer iforbindelse med inntak av alkohol...Det er pussigt å sjå hvordan  personligheten hos mange blir totalt endret ved inntak av alkohol,og ein ofte foretar seg dumme ting,som ein ellers ikkje villa gjordt i edru tilstand....Politiet hevder,og at mange overgrepssaker er kompliserte som en følge kombinasjon med inntak av alkohol...Stiller  meg imidlertid ofte spørsmål omkring .hvor er vennskapsfølelsen / ansvarsfølelsen  ein ofte opplevde   overfor hverandre  som ung  i tidligere tider..... blitt av.....Gjekk ein på fest nachspiel tidligere,så opplevde ein oftast at ein eller to personer tok ansvar å holde seg såpass edru at dei kunne "vokte "  over at venner......Det virket helt uhørt å la en jente gå hjem alene på byen uten følge,eller ein blei enig om å ga saman om å leie  en drosje,elletr få bekjente til å hente oss.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: c236e...8a0

• Liker 8
Skrevet

Voldtekter har alltid forekommet men når den eldre garde var unge så ble det ofte tiet ihjel. 

• Liker 5
Skrevet

før visste alle hvem du skulle holde deg langt unna og vi støttet hverandre og frøys ut disse potensielt gærne folka. Nå skal de INTEGRERES slik at de blir normale. NOT happening. 

• Liker 1
Skrevet

Greia er at noen menn, ikke alle, og ikke flertallet, har en tendens til å skrike ut "ikke alle menn!" så fort en kvinne nevner noe en mann har gjort mot henne. Det blir mer viktig for de å poengtere at ikke menn gjør slik, noe de selvfølgelig ikke gjør, enn det blir å vise sympati for offeret. De skal på død og liv få saken til å handle om seg selv og om at de er slik. 

Anonymkode: 01662...0b8

• Liker 5
Skrevet

Det er i endel patriarkalske land å være en slags primitiv oppfatning om at kvinners forplantnignsorganer tilhører samfunnet og menn mer enn den som bærer dem; det er far som eier datter til han gifter henne bort, derfra er det mannen som eier henne og ha skal kunne forsyne seg når han vil. Og da er det altså forplantningsorganene som er kjernen; de skal gi mannen arvinger og nytelse. De kan kjøpes i et marked. At de sitter på en kvinne som har følelser - både fysiske og psykiske - er et ikke-tema. Om hun vil, eller har nytelser er ikke-tema. Hun er bare festet på disse organene, men har ingen eiendomsrett til dem.

Noen ganger lurer jeg på om det er slik for mange menn også her - de utenpå siviliserte, men mindre empatiske - bare de blir fulle eller primitive nok; ser de det som noe de har rett på? Er de forbanna på kvinner fordi vi går rundt og bærer på noe de vil ha; som om kvinner er satt til å vokte noe som egentlig tilhører menn og menn da oppfatter avvisning som erting, kjiphet? At de rett og slett ikke tar med seg at dette er en del av kvinnen, hennes følelser, sjelsliv og identiet - ikke noe som primært tilhører dem?

I lengden tror jeg imidlertid det er de emptaiske som vinner; de som ser kvinner som mennesker, respekterer individet, som vi kan kommunisere med som jevnbyrdige.

Anonymkode: ecf67...bc5

• Liker 5
Skrevet

Sexuelle overgrep,og mobbing  er straffbart ettersom det kan påføre utboteleg skade,og det er oftast ikkje bare eit offer,men en hel familie som blir råka........Tidligere tider så kjente ein ikkje til konsekvensene av slike handlinger........Heldigvis har folk flest fått forstålesen av hvilken skade dette kan påføre den enkelte,og  det er bra at det er "høg fokus" på dette......Og det er utvilsamt eit samfunnsansvar og forbygge dette.....

Skrevet

Studien fra 2014 viste at like mange eldre som yngre hadde opplevd voldtekt før 18, så nei ting har ikke blitt verre. Det triste er at ting ikke har blitt bedre.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Studien fra 2014 viste at like mange eldre som yngre hadde opplevd voldtekt før 18, så nei ting har ikke blitt verre. Det triste er at ting ikke har blitt bedre.

Bare 1 1/2 år   sidan vi hadde kalender for 2014.......Skulle vert intrs. å vist hvor dei "la lista" for dei eldre når dei foretok denne studien / undersøkelsen.....Det er dessuten noen år siden no  først en profilert NRK -rapporter satte fokus på barneovergrep.....

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at noen menn, ikke alle, og ikke flertallet, har en tendens til å skrike ut "ikke alle menn!" så fort en kvinne nevner noe en mann har gjort mot henne. Det blir mer viktig for de å poengtere at ikke alle menn gjør slik, noe de selvfølgelig ikke gjør, enn det blir å vise sympati for offeret. De skal på død og liv få saken til å handle om seg selv og om at de ikke er slik. 

Glemte visst noen ord :ph34r:

Gjest Sjørøveren
Skrevet

Så klart voldtar ikke de fleste menn. De fleste er tross alt normale mennesker. Dessverre finnes det en del unormale også. Av begge kjønn.

Jeg er mann og har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Tror dere jeg likte det og syntes det var greit kun for jeg er mann og elsker sex?

Skrevet
1 time siden, Sjørøveren skrev:

Så klart voldtar ikke de fleste menn. De fleste er tross alt normale mennesker. Dessverre finnes det en del unormale også. Av begge kjønn.

Jeg er mann og har blitt utsatt for seksuelt overgrep. Tror dere jeg likte det og syntes det var greit kun for jeg er mann og elsker sex?

Har selv opplevd å bli missbrukt i ung alder "vel og merke av mann" som eg og fleire andre hadde tiltru til,og høyt respektert ,og person med anerkjennelse......Har også opplevd mobbing av barn i skolen,så har etterhvert fått litt kjennskap til hva sådant "djevelskap" kan føre til.....

Skrevet
5 timer siden, Edorf skrev:

Hemsedalssaken har etterhvert fått bred omtale i media,og ser ingen grunn til å kommentere den nærmere her.....I kjølevannet av denne saken har mange  kvinner  imidlertid etterhvert stått frem,og fortalt offentleg om opplevelser dei har blitt utsatt for,men mange har   verget seg for å anmelde forhold som dei opplagt har ansett for voldtekt.....

Menn må  sjølvsagt lære seg å ta  "ta eit Nei  for eit Nei",og det er synd at dei fleste overgrepssaker skjer iforbindelse med inntak av alkohol...

Det er pussigt å sjå hvordan  personligheten hos mange blir totalt endret ved inntak av alkohol,og ein ofte foretar seg dumme ting,som ein ellers ikkje villa gjordt i edru tilstand....Politiet hevder,og at mange overgrepssaker er kompliserte som en følge kombinasjon med inntak av alkohol...

Stiller  meg imidlertid ofte spørsmål omkring .hvor er vennskapsfølelsen / ansvarsfølelsen  ein ofte opplevde   overfor hverandre  som ung  i tidligere tider..... blitt av.....Gjekk ein på fest nachspiel tidligere,så opplevde ein oftast at ein eller to personer tok ansvar å holde seg såpass edru at dei kunne "vokte "  over at venner......

Det virket helt uhørt å la en jente gå hjem alene på byen uten følge,eller ein blei enig om å ga saman om å leie  en drosje,elletr få bekjente til å hente oss.....

Så mye feil, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Ideen om at man må "lære" menn å ikke voldta er håpløs. Overgrep skjer av et mindretall som begår mange overgrep, det er sånn man ser saker der noen har forgrepet seg på flere titalls mennesker. Eneste måten å stoppe dette er å lære ALLE om å sette grenser, å si ifra og å melde ifra dersom noen krysser grensene. Noen universiteter har drastisk fått ned antall voldtekter ved å lære elevene å si "NEI", både ved å lære dem å si nei med en gang grenser overstrides og ved å rollespille å si "NEI" høyt og bestemt.

I tillegg var ikke problemet her at hun sa nei, så vidt jeg vet er det uvisst om hun sa nei eller ikke. Spørsmålet i denne saken var om hun var i stand til å samtykke og om de tiltalte var klar over at hun ikke var i stand til å samtykke. Dette er noe vi bør ha mer fokus på, og her er det mange som ikke vet hvor grensene går. Alle vet at nei betyr nei, kampanjene for "nei betyr nei" er noe sex-negative feminister bruker for å male et bilde av at kvinner blir undertrykket av patriarkatet og at menn er ondskapsfulle og farlige.

Hvor full må man være før man er for full til å pule? Mange vil slite med å svare på dette spørsmålet, og det er problematisk. Undervisning kan endre allmenn rettsforståelse, og gjøre det enklere å få dommer i slike saker i framtiden. Merk at det var kvinnelige meddommere som sørget for at de gikk fri, hvordan skal vi fikse kvinners dårlige juridiske forståelse med å lære menn noe de åpenbart vet allerede? 

Selvsagt er en overgrepssak komplisert når du har inntatt alkohol. Har du prøvd å sy sammen hva du har gjort etter at du har blacket ut? Hvis man er to personer, som begge har hull i hukommelsen og begge var drita vil du få to vilt forskjellige historier. Når man da har kun to vitner er det vanskelig å finne ut hva som skjedde. At alkohol er et fælt rusmiddel kan vel alle være enige om, men jeg tviler vi får åpnet opiumbuler og cannabis cafèer i nærmeste framtid.

Jeg ville vært mer skeptisk til å sende ei venninne alene hjem i drosje enn å la henne gå hjem. Drosjesjåfører er noen svin.

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Så mye feil, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Ideen om at man må "lære" menn å ikke voldta er håpløs. Overgrep skjer av et mindretall som begår mange overgrep, det er sånn man ser saker der noen har forgrepet seg på flere titalls mennesker. Eneste måten å stoppe dette er å lære ALLE om å sette grenser, å si ifra og å melde ifra dersom noen krysser grensene. Noen universiteter har drastisk fått ned antall voldtekter ved å lære elevene å si "NEI", både ved å lære dem å si nei med en gang grenser overstrides og ved å rollespille å si "NEI" høyt og bestemt.

I tillegg var ikke problemet her at hun sa nei, så vidt jeg vet er det uvisst om hun sa nei eller ikke. Spørsmålet i denne saken var om hun var i stand til å samtykke og om de tiltalte var klar over at hun ikke var i stand til å samtykke. Dette er noe vi bør ha mer fokus på, og her er det mange som ikke vet hvor grensene går. Alle vet at nei betyr nei, kampanjene for "nei betyr nei" er noe sex-negative feminister bruker for å male et bilde av at kvinner blir undertrykket av patriarkatet og at menn er ondskapsfulle og farlige.

Hvor full må man være før man er for full til å pule? Mange vil slite med å svare på dette spørsmålet, og det er problematisk. Undervisning kan endre allmenn rettsforståelse, og gjøre det enklere å få dommer i slike saker i framtiden. Merk at det var kvinnelige meddommere som sørget for at de gikk fri, hvordan skal vi fikse kvinners dårlige juridiske forståelse med å lære menn noe de åpenbart vet allerede? 

Selvsagt er en overgrepssak komplisert når du har inntatt alkohol. Har du prøvd å sy sammen hva du har gjort etter at du har blacket ut? Hvis man er to personer, som begge har hull i hukommelsen og begge var drita vil du få to vilt forskjellige historier. Når man da har kun to vitner er det vanskelig å finne ut hva som skjedde. At alkohol er et fælt rusmiddel kan vel alle være enige om, men jeg tviler vi får åpnet opiumbuler og cannabis cafèer i nærmeste framtid.

Jeg ville vært mer skeptisk til å sende ei venninne alene hjem i drosje enn å la henne gå hjem. Drosjesjåfører er noen svin.

Hemsedalssaken har satt fokus atter engang på voldtekt,og det er bra.....Mange overgrepsaker skjer tydelgvis ofte  i tilknyttning til fest og alkohol....Det er kanskje ofte vel så intrs. å skjønne hva som skjedde både  "før" og "etter" festen ..som under festen......Du er  hevder forøvri at du ville vert  mer skeptisk til å sende hjem din venninne i drosje en å la henne gå hjem alene.....Du virker skjeptisk til begge deler,så hva ville i såfall vere neste alternativ ?....Det er grunn til å tru at det er mange som ikkje kjenner godt nok til grensene for voldtekt,og dette i kombinasjon med alkohol,så ligg vurderingsevnen på eit lavmål...I mange tilfeller kan nok eit overgrep også ha blitt fremprovisert uten at ein har vert klar over det....Vi har alle eit sjølvstendig ansvar for mengder alkohol ein inntar,og måten ein oppfører seg på....

Skrevet
1 time siden, Edorf skrev:

Bare 1 1/2 år   sidan vi hadde kalender for 2014.......Skulle vert intrs. å vist hvor dei "la lista" for dei eldre når dei foretok denne studien / undersøkelsen.....Det er dessuten noen år siden no  først en profilert NRK -rapporter satte fokus på barneovergrep.....

De spurte kvinner i alle aldre. Linken funka ikke lenger, men mener å huske aldersspennet var rundt 18-80. 

Skrevet

Det er fascinerende å se hvordan dere menn assosierer dere med hverandre, uansett hvor forskjellige dere er. Hvis noen kritiserer voldtektsforbrytere som er menn, så tror dere at det er et angrep på alle menn.

Dette kameraderiet gir seg utslag på mange andre felt, som jeg ikke skal gå inn på her.

Anonymkode: f79b1...363

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fascinerende å se hvordan dere menn assosierer dere med hverandre, uansett hvor forskjellige dere er. Hvis noen kritiserer voldtektsforbrytere som er menn, så tror dere at det er et angrep på alle menn.

Dette kameraderiet gir seg utslag på mange andre felt, som jeg ikke skal gå inn på her.

Anonymkode: f79b1...363

Ja,og kvinner har kanskje sin måte å assosierer seg med hverandre på.....Det blir feil å forsøke å stigmatisere en hel gruppe,når  det kun   dreier seg et mindretall av befolkningen....Dei fleste menn er lydhøre,og flott at dere kvinner går ut å oppfordrer menn og gutter og ta ansvar for korleis VI bør oppfører oss,men bør ikkje vera slik at alle menn til syvende og sist går rundt og føler seg misstenkelegjordt som en potensiell overgriper....

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle menn er potensielle voldtektsforbrytere. 

Anonymkode: c690c...bb1

Det er jo også alle kvinner.

Anonymkode: d6674...d78

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, er på vakt med alle menn jeg møter. 

Anonymkode: 645cd...9bb

Det skjønner jeg godt, og jeg passer alltid på å ikke være alene med en kvinne uten at jeg dokumenterer det med enten film elelr lydopptak, ønsker ikke å risikere å bli anklaget for voldtekt og få livet ødelagt.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at noen menn, ikke alle, og ikke flertallet, har en tendens til å skrike ut "ikke alle menn!" så fort en kvinne nevner noe en mann har gjort mot henne. Det blir mer viktig for de å poengtere at ikke menn gjør slik, noe de selvfølgelig ikke gjør, enn det blir å vise sympati for offeret. De skal på død og liv få saken til å handle om seg selv og om at de er slik. 

Det er ikke så rart de gjør det, for alle menn får jo skylda. Bare se i denne tråden der folk seriøst meder "alle menn er potensielle voldtektsforbrytere". Den svenske artisten Zara Larsson "Hater alle gutter" fordi noen svin av noen innvandrere voldtok jenter på en festival. Slike eksempler kan man liste opp mange av.

Anonymkode: bdb58...91c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så rart de gjør det, for alle menn får jo skylda. Bare se i denne tråden der folk seriøst meder "alle menn er potensielle voldtektsforbrytere". Den svenske artisten Zara Larsson "Hater alle gutter" fordi noen svin av noen innvandrere voldtok jenter på en festival. Slike eksempler kan man liste opp mange av.

Anonymkode: bdb58...91c

Men det er nettop det som blir så rart. Dette fåtallet av menn sier ofte dette til alle offer. Så da holder de alle kvinner ansvarlig for at noen kvinner sier alle menn. De gjør det samme selv. Hvis de kun sier det til kvinner som skylder på alle menn er det helt klart greit, men de gjør ofte ikke det. Det skal ofte sies til alle kvinner. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...