Gå til innhold

DIY-bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og mannen er i god gang med planleggingen av bryllup og lurer på om noen her har erfaring med DIY-bryllup? :) Tenker da på bryllup hvor mye av pynten, blomstene osv er hjemmelaget. 

Vi er så heldige at brudens far eier et nedlagt ungdomshus med et lite kjøkken. Bygget er i god teknisk stand men ellers er uteområdet og selve salen litt shabby. Siden vi har tilgang til lokalet hele tiden så tenkte vi å gjøre et lite prosjekt ut av å pusse det opp. Svigerfar bidrar med penger og dugnad da han har tenkt å leie det ut som selskapslokale etter å ha freshet det opp. 

Jeg har allerede funnet 1000+ ideer på pinterest så det mangler ikke på ideer, men tenkte å høre med dere som har erfaring med å gjøre mye selv. Tenker litt på hva dere synes om tidsbruk, pengebruk, om dere synes det var verdt det eller om det ble veldig mye stress i forkant. Fordelen med å ha full tilgang til lokalet er jo at vi kan få gjort mye før gjestene begynner å komme, men fordi det er flere som reiser langt og kommer 1-2 dager før så regner vi jo med at det blir en del vertskapsplikter i dagene før. 

Lurer også på om noen har ideer til hvor og hvordan vi kan skaffe bord + stoler og servise til 70-80 personer. Eneste betingelse er at det skal være innen rimelighetens grenser i pris og at Svigerfar skal kunne leie det ut til selskap senere. 

Anonymkode: 54163...93f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi stod for all pynt selv, men leide lokale som stod for bord/ stoler og dekketøy. 

Begynte å se på pinterest noen måneder i forveien for ideer og bestilte noe på ebay (eks løpere, vimpler, pompomer). Kjøpte masse lysholdere på IKEA, og stoff som jeg sydde servietter av, samt lyslenker. 

Fikk tilgang til lokalet to dager før, og pyntet ferdig så alt var klart til bryllupsdagen. Var jo litt arbeid, men kjekt å holde på med, og ble pyntet akkurat sånn vi ville ha det. Tror total pynt kom på rundt 7.000 kr (inkludert blomster og duker), så superbillig ble det ikke. Jeg synes ikke det var noe stress, bare kos (men stresser generelt lite med ting, da). 

Ang servise ville jeg brukt litt penger på det, så det ikke blir slitt så fort. Tenker det billigste til porsgrunn eller dyreste til IKEA er ok til det bruket. Og, velg hvitt!

Anonymkode: 554bc...771

Skrevet

Vi giftet oss i helgen som var og gjorde mye selv. Nå leide vi en låve og hadde den tilgjengelig to dager før vielse, så vi fikk jo ikke gjort så mye der, annet enn pynt og slikt. 

Det vi gjorde:

-Hadde grillbuffet. Leide to stk til siste finishen, altså å faktisk ha kjøttet på grill og slikt. På forhånd kjøpte vi alt av mat og pakket inn i vakumposer og souvid i ca et døgn (så alt var egentlig ferdig). Vi tilberedte også all tilbehøret og en del av kakene selv. 

-Kjøpte halvparten av alkohol i Sverige og fikk en del av våre foreldre. Leide bartender. Hadde øl i ei tønne med isbiter (og salt), slik at folk hentet selv. 

-Blomster kjøpte vi helt enkle buketter og hadde i smale vaser. 

-Bukett heklet jeg selv. Brukte en isoporkule for å feste de på. 

-Invitasjoner laget vi på pcen og sendte på mail. 

-Gjestebok, da brukte jeg et a1-ark (kartong) og tegnet et tre med grener. Kjøpte stempler slik at folk kunne stemple fingertrykk og skrive navnet under. 

-Photobooth. Kjøpte props på ebay og hadde to polaroidkameraer stående tilgjengelig. 

Totalt brukt 55.000 kr. 70 gjester. Fri bar. 

Vi hadde masse sprit og en del mat igjen, men vi kunne nok hatt 10-20 liter til med øl, det holdt nesten det vi hadde (60 liter). 

Skrevet

I lokalet vi leide hadde de treplater og bukker til bord. To ulike lengder, på de store var det plass til 6 personer ved siden av hverandre og de små 4. Enkle å sette opp og tar relativt liten plass når de ikke brukes. Dere kan jo se etter noe slikt? 

Servise ville jeg bare kjøpt på IKEA eller lignende. Ikke nødvendigvis de billigste hvis de skal være igjen der og brukes til andre (tenker på slitasje og brukstid). 

Skrevet

Siden lokalet skal leies ut til selskapslokale senere anbefaler jeg dere å overtale svigerfar til å kjøpe inn stoler, bord og servise. Stolene bør kunne stables, bordene være sammenleggbare og serviset billig og hvitt.

Papirduker er faktisk ganske fine, så vurder det. Da slipper dere å tenke på søl, stryking og hva i alle dager dere skal gjøre med alle dukene etterpå. 

Tyll kan kjøpes i metervis og er billig. Det kan både brukes som løper midt på bordet og til å pynte lokalet. 

Ebay for pynt og pinterest for ideer.

Pass på at oppussingen er ferdig i god tid før bryllupet, helst flere uker før. Da har dere god tid på å pynte. Prøv å ha lokalet ferdig pyntet en uke før bryllupet, så slipper dere stress selv om noe blir forsinket eller dere har glemt noe. 

Anonymkode: b8292...d27

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...