Gå til innhold

Betennelse i spiserøret/gastroøsofageal reflukssykdom. Erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en jente på 21 år og har slitt med betennelse i spiserøret siden jeg var 16-17 år. Jeg har tatt gastroskopi to ganger og har fått beskjed begge gangene om at jeg har betennelse i spiserøret. Likevel kjenner jeg meg ikke igjen i symptomene som står på nettet. 

Symptomene mine er; vondt i øvre del av magen, en noe brennende følelse. Sjeldent sure oppstøt, kan få noe ved store måltider. Aldri halsbrann. Den største plagen for meg er at jeg er mye kvalm og at jeg kan våkne opp mange netter hvor jeg begynner å kaste opp ren  magesyre helt til det nesten er tomt i magen min. Dette skjer som regel om jeg har spist veldig lite eller ingenting på kvelden, eller hvis jeg ligger for lavt med hodet når jeg sover. 

Det står ingenting om oppkast når jeg leser om sykdommen så jeg lurer rett og slett på om noen har lignende erfaringer?? 

Anonymkode: ea6ca...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :) Jeg har ingen erfaringer sånn egentlig - men mistenker at jeg har noe av det samme... Kan jeg bare spørre hvordan vondt i øvre del av magen du har? Gjør det vondt om du presser mellom ribbeina øverst - omtrent der magesekken ligger? Eller kommer det av seg selv?

Anonymkode: ec532...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gastritt, som også fører til mye refluks, og jeg reagerer også veldig ofte med å kaste opp. Gastritt fører for øvrig ofte til smerter i det området du nevner. Antar de som har gjort gastroskopien har sjekket magesekk og tolvfingertarm, og sett at det ikke er noe galt der? Har du tatt vevsprøver og sjekket for helicobacter pylori? 

Anonymkode: 82dfa...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! :) Jeg har ingen erfaringer sånn egentlig - men mistenker at jeg har noe av det samme... Kan jeg bare spørre hvordan vondt i øvre del av magen du har? Gjør det vondt om du presser mellom ribbeina øverst - omtrent der magesekken ligger? Eller kommer det av seg selv?

Anonymkode: ec532...360

Ja det gjør vondt/er ømt om jeg presser i midten av ribbeina der spiserøret/magesekken ligger. Men jeg har vondt uten å presse der og. Er en litt brennende følelse men samtidig ikke veldig brennende. 

har levd med det så lenge nå at jeg ikke husker hvordan det er å leve uten å ha vondt i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gastritt, som også fører til mye refluks, og jeg reagerer også veldig ofte med å kaste opp. Gastritt fører for øvrig ofte til smerter i det området du nevner. Antar de som har gjort gastroskopien har sjekket magesekk og tolvfingertarm, og sett at det ikke er noe galt der? Har du tatt vevsprøver og sjekket for helicobacter pylori? 

De har sjekket alt de kan begge gangene og de har også tatt vevsprøver. Jeg har ingen anelse om jeg har blitt sjekket for heliobacter pylori.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke noe behandling for det da? Syredempende e.l.?

Anonymkode: 59ce4...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke noe behandling for det da? Syredempende e.l.?

Anonymkode: 59ce4...23a

Jo har gått på Somac men føler ikke det fungerer noe særlig. Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan ha en reflukssykdom når jeg sjeldent har sure oppstøt og aldri har halsbrann... Er det jeg liksom lurer på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme.. Sjelden halsbrann (noen ganger), aldri sure oppstøt. Men kvalm som et uvær til tider osv.. Jeg går på Nexium og Losec (bytter litt i perioder for jeg merker jeg må ha høyere og høyere doser).

Det er mange type medisiner og du bør prøve noen andre siden Somac ikke funket (det funket forøvrig ikke på meg heller). Og jeg fks må ha høyere dose enn hva som er "vanlig". Først da forsvinner kvalmen og magesmertene. I tillegg så kan du kjøpe flytende Gaviscon på apoteket. Den kan du ta mange ganger til dagen (10) og den fungerer kun "mekanisk" sånn at du sparer kroppen for mer medisiner. Ta rett før leggetid. Men uansett så må du prøve ut flere medisiner og finne en som fungerer for deg i riktig dose. Er jo helt forferdelig å ha det slik, vet alt om det..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nesten som å lese om meg selv! Jeg syntes heller ikke Somac eller Nexium hjalp noe særlig, men det var visst fordi jeg tok det over for kort periode. Følges nå opp hos privatpraktiserende spesialist og opplever for første gang at plagene taes på alvor, og har nå brukt Somac daglig i et halvt års tid og er helt fri for plagene. Slutter jeg på dem kommer alle symptomene tilbake etter kort tid.

Anonymkode: 11b44...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somac og Zantac har ikke fungert noe særlig på meg, men Nexium virker veldig bra. Anbefaler deg å forsøke å bytte medisin! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/08/2016 at 17.10, AnonymBruker skrev:

Jo har gått på Somac men føler ikke det fungerer noe særlig. Skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kan ha en reflukssykdom når jeg sjeldent har sure oppstøt og aldri har halsbrann... Er det jeg liksom lurer på 

Har det samme selv, men har brokk i mellomgulvet i tilegg, som gjør at lukkemuskelen ikke fungerer noe særlig, det som da skjer er at væsken fra magesekken ligger å irriterer spiserøret, du kan prøve å sove med ekstra puter, det hjalp for meg.

Anonymkode: 06f7b...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...