Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

I forbindelse med en begravelse skal jeg ta 5mg vival, men planen var i utgangspunktet å kjøre hjem.

Har forsøkt å google litt, men får mye miksede svar på spørsmålet. Er det noen som har god kontroll på dette? Hva er lov/ikke lov?

Da jeg fikk pillene på resept fikk jeg beskjed om å ikke kjøre før det var gått noen timer, men dette er noen år siden nå.. Så det skal i tillegg sies at pillene ikke lenger har samme "styrke" som før pga halvveringstid osv. 

Hva er de nye reglene for kjøring og bruk av vival? 

Anonymkode: 4cac9...578

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

I forbindelse med en begravelse skal jeg ta 5mg vival, men planen var i utgangspunktet å kjøre hjem.

Har forsøkt å google litt, men får mye miksede svar på spørsmålet. Er det noen som har god kontroll på dette? Hva er lov/ikke lov?

Da jeg fikk pillene på resept fikk jeg beskjed om å ikke kjøre før det var gått noen timer, men dette er noen år siden nå.. Så det skal i tillegg sies at pillene ikke lenger har samme "styrke" som før pga halvveringstid osv. 

Du kjører ikke på 5 mg. Vival. Da ryker førerkortet ditt, enten etter at du har kjørt i rus og skadet noen eller før fordi du ikke klarer holde bilen der den skal være - på veien. Galskap kalles dette!

Å skulle medisinere bort følelser i forbindelse med begravelse og naturlig sorg er og galskap. Sorg skal leves ut, og begravelse er nettopp en slik anledning til å minnes og sørge. Medisinerer du bort sorg så vil du  få problemer med dødsfallet senere. 

Anonymkode: e5b08...8d8

• Liker 4
Skrevet

Uansett hva som er lov eller ikke. Så er det en stor risiko du tar dersom du kjører på 5 mg Vival dersom du ikke har erfaring med bruk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å føye til en ting. Du er selv ansvarlig for at du og din helsemessige situasjon gjør deg skikket til å kjøre bil. Når du må lage en tråd fordi du er usikekr på om du kan kjøre, så har du ikke tilstrekkelig innsikt til å forstå at du ikke kan kjøre bil og SKAL la bilen stå der den står parkert eller avstå fra medisinering. 

Jeg blir kraftig provosert av denne typen personer. Rus og bilkjøring hører ikke sammen. 

• Liker 4
Skrevet

Det kom svært strenge regler i 2012. De kan nok googles. Om du tar dette sjeldent er du dessuten enda mer trafikkfarlig. Om du havner i en ulykke og skader noen, så får du lett skylden med valium i blodet, det tas jo blodprøver. Det kan bli svært kostbart å dekke alt av skader på begge/alle kjøretøy og ikke minst perosnskader. Tenk om den andre personen blir drept eller ufør. Det er snakk om milliongjeld. For forsikring gjelder ikke når du kjører under rus. Dessuten får du den dårlige samvittigheten med på kjøpet.

Anonymkode: eaf1d...02c

• Liker 1
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Det var veldig merkelig problemstilling, hvorfor må du ta beroligende fordi du skal på begravelse? Er dette noe legen har anbefalt? Eller driver du å medisinerer deg selv? 

Hvorfor må du absolutt kjøre hjem? Er det ikke mulig å ta drosje hjem? Eller be noen av de andre på begravelsen kjøre deg hjem?

Skrevet

For det første, bruker du vival til vanlig? Hvis du gjør det så er det lov å kjøre med 5 mg i kroppen for da er jo kroppen din vant med det. MEN... hvis du skal kun ta for en dag så hadde jeg aldri kjørt da du ikke kan vite hvordan kroppen din reagerer på det. Jeg kan dette da jeg går på de selv og har fått utvidet tillatelse på førerkortet til å kjøre på tabletter opp til en viss grense. 

Anonymkode: 88be8...bfa

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, bruker du vival til vanlig? Hvis du gjør det så er det lov å kjøre med 5 mg i kroppen for da er jo kroppen din vant med det. MEN... hvis du skal kun ta for en dag så hadde jeg aldri kjørt da du ikke kan vite hvordan kroppen din reagerer på det. Jeg kan dette da jeg går på de selv og har fått utvidet tillatelse på førerkortet til å kjøre på tabletter opp til en viss grense. 

Fortell meg hvilken lov og hvor det står at det er tillater å kjøre bil når man fast står på Vival 5 mg. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg hvilken lov og hvor det står at det er tillater å kjøre bil når man fast står på Vival 5 mg. 

Man kan søke om dispensasjon.

Anonymkode: eaf1d...02c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ojojoj så sinna.. Jeg har gått riktig tjenestevei, så alt er i skjønneste orden 😄 Kanskje heller du burde lære noe av dette å ikke svare i tråder du ikke har kompetanse til?? Har man den riktige kompetansen her så vet man hvor og hvordan dette gjøres og jeg gidder ikke fortelle det til deg. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fått det på førerkortet? 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg skal svare på det du spør om, for det var visst ikke så lett å få svar på: De nye reglene er at helsekravet er oppfylt med under 10mg. i døgnet. Sørg for at det er din resept.

Anonymkode: 71766...c31

Skrevet
Den 9.8.2016 at 0.41, AnonymBruker skrev:

Du kjører ikke på 5 mg. Vival. Da ryker førerkortet ditt, enten etter at du har kjørt i rus og skadet noen eller før fordi du ikke klarer holde bilen der den skal være - på veien. Galskap kalles dette!

Å skulle medisinere bort følelser i forbindelse med begravelse og naturlig sorg er og galskap. Sorg skal leves ut, og begravelse er nettopp en slik anledning til å minnes og sørge. Medisinerer du bort sorg så vil du  få problemer med dødsfallet senere. 

Vel....: http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.html

Anonymkode: 10c72...204

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...