Gå til innhold

Hvordan velger jeg riktig krem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet fant jeg i Shape Up i dag, i november/desemberutgaven.

Svaret fra hudterapeuten er som følger:

Når det kommer til kremer, kommer det an på hvilken hudtype du har, livstil og alder. Men her er noen generelle regler for en god krem:

Den skal koste over 190 kroner.

Grunnen til det er enkel. Ingen produsenter har råd til å produsere en virksom krem til mindre enn den prisen uten å fylle den opp med unødige "fyllstoffer". Da kan man like gjerne bruke matolje i ansiktet.

Den skal føles behagelig på huden

Kjøp ikke en krem som er for fet (glinsende) eller for lett for din hud. Den vanligste feilen en person med tørr hud gjør, er å kjøpe en krem som inneholder for mye olje i stedet for en krem som inneholder passe med olje og mye fuktighet. Den vanligste feilen en person med forhøyet talgproduksjon og akne gjør, er å kjøpe en krem som er for lett eller virker uttørrende. Det gjør bare at huden kompenserer med å produsere enda mer talg!

Terapeuten har talt - hva sier dere til det, alle dere som mener at det ikke spiller noen rolle hva slags fuktighetskrem man bruker, og at dyre kremer ikke er det spøtt bedre enn de billige?

Han skriver mye om innhold og innholdsfortegnelsen også, blant annet at de virksomme stoffene ikke skal listes opp etter ordet fragrance eller parfyme. De eneste ingrediensene som skal stå bak disse er antioksideringsingredienser og konserveringsmidler. F.eks. parabaner og butylenthydroxytoluene.

Kremen skal heller ikke inneholde plast

Han sier at de aller fleste moderne kremer inneholder plast som gir en silkemyk følelse på huden. Se blant annet etter ordet "polyacrylamide", ord som ender på "-acrylate", og ord som inneholder ordet "nylon". Disse ingrediensene har kun vært i kremer i noen få år, og det er ikke motbevist at de ikke virker skadelig. (Det er vel neppe motbevist at de IKKE virker skadelig heller).

Om mineraloljer sier han at de kun er hensiktsmessige dersom man har svært tørr hud, eller ømfintlig og sensitiv hud, og kun i små mengder i såfall.

Lurer du på hvordan du kan vite om det er mineraloljer i kremen din? De betegnes bl.a. som petrolatum og parafinum liquidum.

Så vet vi det og! Jeg skal hjem og sjekke mitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om kremen min koster 39 eller 390 spiller liten rolle, så lenge den funker. Alt det der er jo gode tips, for all del, men så lenge jeg kan bruke mye forskjellig, så er det ikke så viktig. Men jeg prøver å unngå mineraloljer.

Skrevet
Om kremen min koster 39 eller 390 spiller liten rolle, så lenge den funker. Alt det der er jo gode tips, for all del, men så lenge jeg kan bruke mye forskjellig, så er det ikke så viktig. Men jeg prøver å unngå mineraloljer.

Poenget hun prøvde å få frem var vel at fuktighetskremer til 39kr inneholder mineraloljer og annet billig fyllstoff.

Det er jo gjerne en grunn til at de kan selge den så billig og likevel tjene på det.

Skrevet

Selvfølgelig er det det. Jeg mente ikke noe annet heller.

Mern enkelte billige ting funker bra likevel, synes jeg. Og enkelte dyre ting funker ikke bra. Men jeg betviler da altså ikke at mysan har et poeng.

Skrevet

Selfølgelig finnes det heldigvis ting som er billig og bra :-)

Yndlingsmascaraen min er fra Rimmel og koster 60kr.

Jeg liker den bedre enn alle de dyre jeg har prøvd.

Når det gjelder ting som skal trekke inn i huden min ( fuktighetskrem feks ) er jeg derimot veldig kresen på hva produktet er laget av.

Gjest Anonymous
Skrevet
Selvfølgelig er det det. Jeg mente ikke noe annet heller.  

Mern enkelte billige ting funker bra likevel, synes jeg. Og enkelte dyre ting funker ikke bra. Men jeg betviler da altså ikke at mysan har et poeng.

på sikt da?

tror du de fungerer like godt da? :roll:

neppe!

Skrevet

Det vet jeg fakisk ingenting om. Og det er dessverre ikke alltid et valg jeg kan ta heller. Jeg har ofte ikke penger til noe annet enn billige ting. Og da får de være gode nok, synes jeg.

Gjest Ethereal
Skrevet

Hvordan huden din blir utseende over tid, bestemmes ikke mest av hvilke produkter du bruker (såfremt de passer huden din), men heller av gener, hvor mye sol/UV-stråling og forurensing du utsettes for, kostholdet ditt, hvor mye søvn og stress du får i hverdagen, og IKKE MINST: OM DU RØYKER! Røyking er hudens fiende nr 1, fordi det setter ned blodsirkulasjonen i kroppen.

Dessuten er det vel de aller færreste som bruker samme krem år ut og år inn, slik at man kan se om det faktisk er kremen som har virkning, og at en sunn hud ikke rett og slett er produktet av et sunt levesett og gode gener.

Og ja, jeg bryr meg om innholdsstoffer, og bruker derfor Dermalogica (ikke lanolin, mineralolje og div andre skadelige stoffer) og Decleor.

Skrevet
og IKKE MINST: OM DU RØYKER! Røyking er hudens fiende nr 1, fordi det setter ned blodsirkulasjonen i kroppen.

Da har jeg tapt allerede :ler:

Skrevet
Det vet jeg fakisk ingenting om. Og det er dessverre ikke alltid et valg jeg kan ta heller. Jeg har ofte ikke penger til noe annet enn billige ting. Og da får de være gode nok' date=' synes jeg.[/quote']

Min erfaring fra billige produkter er at de ikke blir så billige allikevel, fordi de ikke er like drøye. Jeg har bl.a. i skuffen min liggende en prøve på Nive Anti Wrinkle med Q10. Den prøvde jeg en dag jeg ikke hadde rukket verken det ene eller det andre før jeg løp til bussen den morgenen - og jeg er veldig tørr i huden. Den holdt det ikke å smøre inn én gang - jeg måtte smøre flere ganger om dagen faktisk, og da blir det jo ikke billig allikevel....

Nå har jeg en krem som har utsalgspris på drøyt tre hundre kroner for 100 ml (Synes ikke det er ille heller), og har jeg smurt meg den om morgenen, så trenger jeg ikke mer fuktighet den dagen.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg ser stadig vekk damer på treningssenteret som ser tørre og stramme ut i huden, og som står og smører på en halv krukke med krem som kun gir fuktighet til huden, gjerne fra Nivea&co. Ikke rart du må bruke mye krem for å døyve følelsen av tørr hud, når kremen er udrøy, i tillegg til at du bruker en krem som ikke er beregnet for tørr hud (men for fuktfattig hud, en vesensforskjell, siden fet hud også kan mangle fukt).

Skrevet

Absolutt - det står jo noe om det i uttalelsene fra terapeuten jeg leste om også...

Mange tror at fet hud ikke trenger fuktighet, noen tror at tørr hud alltid skyldes fettmangel, det behøver det ikke å gjøre, det kan like gjerne være fuktmangel - og mange tror at en fuktighetskrem er en fuktighetskrem, og det er bra for å holde huden myk.

Man må faktisk finne ut hva huden mangler, og plukke produkter utifra det..

Og så er det jo viktig hva man putter i munnen også da - selv om jeg har hørt en hudlege ved riksen si at det ikke har noe å si, verken mat, vitaminer eller vann, sier han. Bullshit sier jeg. Det stemmer nemlig ikke med mine personlige erfaringer.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg var flink til å spise Omega 3-6-9-tilskudd en stund, og huden på kroppen min var mye mindre tørr enn den ellers er. Men å huske kosttilskudd er ikke alltid like enkelt.

Jeg tror ikke på vidunderkremer, men på en kombinasjon av en sunn livsstil, bra produkter og et bra kosthold. Men der er vi nok enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...