Gå til innhold

Hva mener dere om dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men, når jeg hører argumentene til noen i familien min som er uenig, så skjønner jeg dem også......

Får vi høre dem også?

(Vi har noe a'la samme sak i min slekt, og jeg synes ikke argumentene til de "grådige" slektningene mine er spesielt gode,...)

Jeg synes det er flott at du respekterer bestefaren ditt sitt ønske, trass i at du føler deg litt "følelsesmessig tilsidesatt".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Får vi høre dem også?

Argumentene deres er dem jeg har gitt her i tidligere innlegg.

De sier de andre barnebarna har hjulpet dem like mye, at hun får fordele fordi hun er yngst og har hatt mer tid til å hjelpe dem.

De mener de andre barnebarna blir "straffet" for å gå i full jobb, få barn etc

Andre argumenter er at det blir "glemt" at de andre barnebarna har gjort veldig mye for besteforeldrene våre uten å forvente å få økonomiske goder av det.

Videre, så mener de at verdien på bilen er veldig høy, og at dette bør spille inn når arven fordeles mellom de andre barnebarna.

Det er spesielt en av tantene mine som synes det blir urettferdig overfor de andre barnebarna.

Hun mener at så lenge min kusine skal ha bilen, skal de andre barnebarna tilgodesees med tilsvarende beløp.

Egentlig så tror jeg ikke noen av barnebarna har reagert på dette, det er helst den eldre generasjonen.

Jeg regner med de vil det beste for sine egne barn, ikke så mye for seg selv.....

Jeg så noen her tidligere argumenterte med at min kusine ble tilgodesett av bestefar fordi vi andre er vel etablerte og hun er yngst.

Vi har da vært gjennom etablererfasen vi også, uten noen starthjelp...!?

Skrevet

De sier de andre barnebarna har hjulpet dem like mye, at hun får fordele fordi hun er yngst og har hatt mer tid til å hjelpe dem.

Kanskje besteforeldrene føler hun har offret "familie-livet" for å hjelpe dem, og de føler de må gi noe tilbake.

(Altså, de kanskje tenker at hun hadde vært etablert hun også, hvis hun ikke hadde hjulpet de?)

Jeg så noen her tidligere argumenterte med at min kusine ble tilgodesett av bestefar fordi vi andre er vel etablerte og hun er yngst.

Vi har da vært gjennom etablererfasen vi også, uten noen starthjelp...!?

Det er samme i min slekt, der er det "stakkars" til alle over 25 som ikke har hus, mann og barn. De eldre har veldig lett for å sammenligne ting med da de var unge (og da "alle" hadde minst 3barn som 25-åring,..)

Skrevet

Min kusine har absolutt ikke gitt avkall på familielivet sitt eller ofret seg for besteforeldrene våre.

Hun er yngst i flokken, men er bare 21. De eldste av barnebarna er nærmere 40.

Hun har kjæreste men bor fremdeles hjemme, da hun er ganske ung enda.

Hun har hjulpet besteforeldrene våre siden hun var rundt 15 år og frem til nå.

Men, det skal sies at hun var min bestefars øyensten, og de to hadde et veldig nært og godt forhold.

Skrevet

Hun skal SOLEKLART ha bilen.

Resten av arven fordeles likt. At "det like godt kunne vært deg" som gjorde de tingene, de spurte bare henne først, det er irrelevant.

Skrevet

Takk for alle svar, det har vært veldig oppklarende.

Det er godt å få vite hva andre mennesker synes om situasjonen, da jeg er nok mer følelsesmessig involvert og gjerne ikke setter alt i riktig perspektiv.

Nå er det lettere for meg å si til de andre i familien min at min kusine skal ha bilen, og arven ellers skal fordeles likt.

Takk igjen for innspill :bukke:

Gjest happyending
Skrevet

Helt sinnsykt at folk er så griske mot en kjær persons siste ønske.. Betyr det noe at ting ikke er skrevet ned liksom, og er det så farlig om man går glipp av 10-15000 kr for å hedre en persons ønske..?

Og selvom du, gjest, mener at alle dere andre barnebarn og ville gjort det samme om dere ble spurt og sånn, så er det fair, men alle har forskjellige oppfatninger av ting.. Kanskje din bestefar ikke ville spørre dere fordi han visste at dere hadde mye å gjøre med familie og sånn og heller spurte kusinen din fordi hun ikke har familie.. Og at han derfor vil gi henne bilen som takk for det hun gjorde, for å vise at han satte pris på det...

Jeg tror jeg hadde vrengt meg i graven hadde mine etterkommere begynt å krangle om tingene jeg eide..

Gjest happyending
Skrevet

Helt sinnsykt at folk er så griske mot en kjær persons siste ønske.. Betyr det noe at ting ikke er skrevet ned liksom, og er det så farlig om man går glipp av 10-15000 kr for å hedre en persons ønske..?

Og selvom du, gjest, mener at alle dere andre barnebarn og ville gjort det samme om dere ble spurt og sånn, så er det fair, men alle har forskjellige oppfatninger av ting.. Kanskje din bestefar ikke ville spørre dere fordi han visste at dere hadde mye å gjøre med familie og sånn og heller spurte kusinen din fordi hun ikke har familie.. Og at han derfor vil gi henne bilen som takk for det hun gjorde, for å vise at han satte pris på det...

Jeg tror jeg hadde vrengt meg i graven hadde mine etterkommere begynt å krangle om tingene jeg eide..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har opplevd noen arveoppgjør i familien, ikke som jeg har hatt gode av men litt lenger uti slekten.

Og noe som karakteriserer mange av disse arveoppgjørene er at alle blir plutselig så opptatt av at det må fordeles rettferdig. "Selvfølgelig kan han få det og det men da må jeg få noe som er like mye verdt".

Og så begynner man å mistenke andre i familien for at de har tilsniket seg arv opp i gjennom årene. Det verste var da en gammel tante uten barn døde, da ble alle så opptatt av rettferdigheten. Og mente at de som sto oppført i hennes testamente hadde tilsniket seg arv, men de som sto oppført var de som hadde hatt kontakt med den gamle tanten og hjulpet henne. De som skrek høyest hadde ikke besøkt henne de siste 20 årene.

Jeg håper mine foreldre bruker opp alle sine penger og at resten brenner ned så jeg slipper bråk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da skal dere enkelt og greit lytte til hans ønske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...