teraliten Skrevet 11. november 2004 #1 Skrevet 11. november 2004 Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal plassere dette, så jeg tar det her.... Min familie har tette bånd. Vi samlet oss alltid hos mine besteforeldre hver søndag, hver 17.mai, bursdag etc. Vi er en relativt stor familie, mine besteforeldre har 4 barn og 11 barnebarn samt 10 oldebarn. Alle barnebarna er voksne. For ett år siden døde min bestefar. Han siste ønske var at min kusine skal få bilen deres (bestemor kjører ikke). Dette fordi hun kjørte dem alltid til butikken, handlet med dem, kjørte dem til apotek etc etc. Hun vasket også hos dem. Min bestemor er enig, det er også omtrent halvparten av familien. Men den andre halvparten mener da at de andre barnebarna bør få tilsvarende arv. Bilen var ny, og verd ganske mange penger. Selv er jeg litt usikker. Det er jo hans siste ønske, og det bør oppfylles, men på den andre side, så hadde ikke min kusine barn eller samboer. Hun er yngst i flokken, samt hun bodde nærmest bestemor og bestefar. Før hun vasket hos dem, gjorde jeg det. Etter jeg ble gift og fikk barn overtok hun. Jeg kjørte dem også av og til, men bare hvis min kusine ikke var hjemme. De spurte bare henne, og var hun opptatt spurte de oss andre. Vi sa alle ja til å hjelpe dem. At det som oftest ble henne som hjalp var jo fordi de spurte henne alltid først. Hva er riktig? Bør alle barnebarna få lik fordeling av arv, eller bør vi godta at vår kusine får bilen som en slags betaling for å hjelpe dem, samt det var min bestefars ønske?
Gjest Lompa Skrevet 11. november 2004 #2 Skrevet 11. november 2004 Jeg mener at avdødes ønske skal følges....
LilleBille Skrevet 11. november 2004 #3 Skrevet 11. november 2004 Jeg mener at avdødes ønske skal følges.... Enig .. så lenge det var hans ønske .. og dere andre ikke tviler på det. Er det derimot noe kusinen bare sier - og ingen andre har hørt noe om det .. stiller saken seg litt anderledes.
teraliten Skrevet 11. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2004 Vi vet alle at dette faktisk var hans ønske. Han sa det til oss ved flere anledninger like før han døde.
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2004 #5 Skrevet 11. november 2004 Er det ikke litt tidlig å fordele arven før folk er døde? Hvis hun får bilen, regnes det vel som forskudd på arv. Har hun egentlig noen arverett, hennes foreldre er vel før i køen? Så fremt ikke bilen står på din bestemor, og din kusine bare låner den. Vil anbefale din bestemor å skrive testamente, siden det her ser ut til å bli konflikt når den dagen kommer, at arven etter henne skal fordeles.
aline Skrevet 11. november 2004 #6 Skrevet 11. november 2004 Det var hans ting, og så lenge også bestemoren deres synes det er fair, så er det vel det? skjønner at du kan føle det urettferdig, siden det var du som gjorde det før. men slik situasjonen er nå, så er det vel hun som kanskje trenger det mest? Kanskje det var derfor bestefaren deres ville det slik også? fordi dere andre har biler og har trygghet økonomisk i deres familier, mens hun ikke har det? Og i tillegg har brukt så mye tid på ham? det er deres bestefar bil det er snakk om, og han ønsket det slik. resten av arven taes vel ikke så lenge bestemoren deres lever? så om dere andre skal ha verdier av samme sum, så må jo hun selge eller gi bort ting hun kanskje trenger?
LilleBille Skrevet 11. november 2004 #7 Skrevet 11. november 2004 Bestemor kan jo godt gi bort bilen hun... - og det kan jo være veldig greit for henne .. at hun da "sikrer" seg fortsatt transport til det hun trenger ...
Gjest Madam Felle Skrevet 11. november 2004 #8 Skrevet 11. november 2004 Jeg syns alle skal være enig, om avdødes ønske skal oppfylles. Er det en som ikke er enig, mener jeg den personen har like mye rett til sin arv som de andre, og det uten at det bør bli sure miner. Skulle avdødes ønsker her i landet oppfylles hele veien, ville det nok ikke alltid blitt rettferdig. Avdøde kan gi bort 1/3 ( tror det er 1/3) av arven sin mener jeg, og den biten kan ikke noen si noe på. Men da bør det også foreligge et testamentet.
teraliten Skrevet 11. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2004 Er det ikke litt tidlig å fordele arven før folk er døde? Hvis hun får bilen, regnes det vel som forskudd på arv. Har hun egentlig noen arverett, hennes foreldre er vel før i køen? Så fremt ikke bilen står på din bestemor, og din kusine bare låner den. Vil anbefale din bestemor å skrive testamente, siden det her ser ut til å bli konflikt når den dagen kommer, at arven etter henne skal fordeles. Vi fordeler ikke arven før noen er døde! Min bestemor sitter i uskiftet bo ettersom barna ble enige om det. Hun er dessuten blitt ganske skrøplig med alderen og ønsker å bli flyttet til en eldrebolig. Hun ønsker selv at boet blir delt, men pga uenighet vedrørende denne bilen, har hun ventet. Bilen tilhørte min bestefar, og da min bestemor ikke kan kjøre, er det jo unødvendig at bilen står i garasjen? Foreldrene våre, altså barna til mine besteforeldre står først i "køen", men pga arveskatt fordeles heller arven til barnebarna. Konflikt blir det nok ikke, vi er en meget rolig bunch
teraliten Skrevet 11. november 2004 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2004 Det var hans ting, og så lenge også bestemoren deres synes det er fair, så er det vel det? Jo, jeg er enig i det. skjønner at du kan føle det urettferdig, siden det var du som gjorde det før. men slik situasjonen er nå, så er det vel hun som kanskje trenger det mest? Kanskje det var derfor bestefaren deres ville det slik også? fordi dere andre har biler og har trygghet økonomisk i deres familier, mens hun ikke har det? Og i tillegg har brukt så mye tid på ham? Jeg synes ikke det er urettferdig, jeg er faktisk en av dem som mener at det er greit at hun får bilen. Jeg ville bare forstå de andre og finne ut av hva som faktisk er riktig i en slik situasjon. Alle i familien vår har økonomisk trygghet, min kusine inkludert. det er deres bestefar bil det er snakk om, og han ønsket det slik. resten av arven taes vel ikke så lenge bestemoren deres lever? så om dere andre skal ha verdier av samme sum, så må jo hun selge eller gi bort ting hun kanskje trenger? Nei, arven fordeles ikke umiddelbart. Hun trenger ikke å selge noe hun trenger, absolutt ikke. Men, hvis min kusine overtar bilen, bør hun da holdes utenfor ved fordeling av arv?
Gjest gjest1 Skrevet 11. november 2004 #11 Skrevet 11. november 2004 En kort innføring i arverett Rettshjelp.no
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #12 Skrevet 11. november 2004 Kan hende han tenkte som så at dere andre er etablerte, med hus, bil o.l. Så ville han vel kansje hjelpe denne jenta litt på vei, ettersom hun var yngst og sånt da? Ronja_80
Hazel Skrevet 11. november 2004 #13 Skrevet 11. november 2004 Jeg synes den avdødes ønske skal følges, men samtidig: hadde jeg vært din kusine hadde jeg solgt bilen og fordelt pengene mellom alle, hadde ikke hatt samvittighet til å ta imot den på den måten uansett.
Gjest ii *Fiona* Skrevet 11. november 2004 #14 Skrevet 11. november 2004 :o Uff, for en situasjon. Nå er jeg ekstremt lite materiell av meg, har jeg skjønt etter hvert, så jeg burde kanskje ikke mene noe. Jeg kunne jo ikke brydd meg mindre om hvordan en arv ble fordelt, med mindre det var en helt ekstrem forbigåelse av noen. Hvis alle er økonomisk OK i familien synes jeg hun skal få den, ferdig med det. Hvis resten fordeles som vanlig. Men jeg synes absolutt han burde satt det på papiret. Man vet aldri hva som skjer med folk når det kommer en arv inn i bildet. Selvsagt for sent å tenke på det nå. Hvis bestemoren din er enig, hvorfor lage noe rundt dette? Samvittighet til å ta i mot...? Hvis noen ønsker deg godt og vil gi deg noe, så skal du ikke ta i mot? Fordi hva da?
Laban Skrevet 11. november 2004 #15 Skrevet 11. november 2004 Jeg synes folk er smålige når det kommer til arv, og jeg synes også at man skal respektere arvelaters ønske så sant det ikke blir en svært skjev og urettferdig fordeling. I nevnte tilfelle syens jeg ikke det blir svært skjevt eller urettferdig, og kan ikke forstå hvorfor "alle må ha likt" - som du sa selv, skal arven fordeles på 11 barnebarn, og denne 1/11-delen av bilen kan da ikke gjøre så stor forskjell for den enkelte, men utgjør en stor forskjell for din kusine.
teraliten Skrevet 11. november 2004 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2004 Hvordan min kusine stiller seg til dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg hun vil ta imot bilen uten å ha problemer med det. 1/11 del av bilen er jo litt, da bilen var helt ny og hadde høy verdi. Hvis den var verd kr. 300.000,- så er jo det rundt kr. 27.000,- pr stk. Selv ønsker jeg at min bestefar skal få oppfylt ønsket sitt, da jeg selv ikke er særlig materialistisk, men jeg forstår tankegangen til de i min familie som synes dette er urettferdig...... Egentlig er det ikke så mange i familien min som er opptatt av det materialistiske, men mange av dem har det meeeeget bra økonomisk. Men, mange av dem har høy rettferdighetssans og synes at de andre barnebarna blir på en måte litt tilsidesatt av besteforeldrene. Selv føler jeg meg litt lei meg. Ikke pga pengene/bilen, men litt fordi min bestefar var så opptatt av min kusine og hennes del av arven, mens han ikke sa noe om oss andre...
Gjest Gjesta Skrevet 11. november 2004 #17 Skrevet 11. november 2004 Selv føler jeg meg litt lei meg. Ikke pga pengene/bilen, men litt fordi min bestefar var så opptatt av min kusine og hennes del av arven, mens han ikke sa noe om oss andre... Det betyr vel at han satt pris på alt hun hjalp dem med. (Kan forstå at du føler deg tilsidesatt, da du var den som hjalp besteforeldrene dine før kusinen din gjorde det.) Synes kusinen din bør få bilen, da det er avdødes ønske.
birgitte242 Skrevet 11. november 2004 #18 Skrevet 11. november 2004 Vi vet alle at dette faktisk var hans ønske. Han sa det til oss ved flere anledninger like før han døde. Er det virkelig noe å lure på da? Jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere ikke kan respekere en manns siste ønske.. Teraliten, jeg skjønner at det kanskje føles litt sårt. Men sånn er livet. Min jevngamle bror fikk faktisk flere hundre tusen av bestemor og bestefar før de døde. Jeg fikk penger også, men det var en hundrelapp i ny og ne, ikke titusener. Han var gogutten, og det måtte jeg bare akseptere..
Gjest 1111 Skrevet 11. november 2004 #19 Skrevet 11. november 2004 Jeg syns at den avdødes ønsker bør følges.
teraliten Skrevet 11. november 2004 Forfatter #20 Skrevet 11. november 2004 Jeg har flere ganger sagt at jeg er en av dem i familien som vil at min kusine skal få bilen, og vil respektere bestefars ønske. Jeg kommer ikke til å stille meg i veien for at dette skjer. Det er litt greit å høre hva som er den gjengse oppfatning av dette, og jeg forstår på mange av dere at dere er enige med meg. Men, når jeg hører argumentene til noen i familien min som er uenig, så skjønner jeg dem også...... At jeg føler med litt oversett, har ingenting med pengene å gjøre, men heller det følelsesmessige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå