AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Har man lov å starte firma mens man er under gjeldsordning? Dette være seg enkeltpersonforetak, AS eller NUF. Har lett rundt på nettet, men finner ikke noe spesifikt om det. Noen som vet? Anonymkode: f2349...bec
kvinneguide Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Høres ut som et høyrisikoprosjekt. Du trenger vel noe startkapital, og akkurat det kan nok bli vanskelig å ordne 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 4 minutter siden, kvinneguide skrev: Høres ut som et høyrisikoprosjekt. Du trenger vel noe startkapital, og akkurat det kan nok bli vanskelig å ordne Spørsmålet var om man har lov til dette. Ikke hvor risikabelt det er, eller hva kapital man trenger. Anonymkode: f2349...bec
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Det må du spørre namsmannen om. Ingen her kan vite under hvilke vilkår du fikk gjeldsordning. Anonymkode: 27e5c...d7c 11
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet var om man har lov til dette. Ikke hvor risikabelt det er, eller hva kapital man trenger. Anonymkode: f2349...bec Nei. Ring Namnsmannen om du er i tvil. Du får liksom gjeldsordning fordi du er varig ute av stand til å betale for deg. Skal du da rote deg bort i muligheter for å tjene penger på si, på denne måten med det offentlige og kreditorene dine sin velsignelse, mener du? Anonymkode: 06e3a...bb6 9 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ring Namnsmannen om du er i tvil. Du får liksom gjeldsordning fordi du er varig ute av stand til å betale for deg. Skal du da rote deg bort i muligheter for å tjene penger på si, på denne måten med det offentlige og kreditorene dine sin velsignelse, mener du? Anonymkode: 06e3a...bb6 Du svarer nei fordi du vet eller tror? Om du vet, link. Hva betyr å "rote deg bort i muligheter for å tjene penger på si"? Anonymkode: f2349...bec
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må du spørre namsmannen om. Ingen her kan vite under hvilke vilkår du fikk gjeldsordning. Anonymkode: 27e5c...d7c Loven er nok lik for alle. Her er det ikke snakk om konkurskarantene eller lignende. Anonymkode: f2349...bec 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarer nei fordi du vet eller tror? Om du vet, link. Hva betyr å "rote deg bort i muligheter for å tjene penger på si"? Anonymkode: f2349...bec Link kan du bruke tiden din på selv. Du kan for eksempel lete under gjeldsannerings bestemmelsene. Eller igjen, kontakte Namnsmannen slik at de blir oppmerksom på at du ikke er varig ute av stand til å gjøre opp for deg, og dermed heller ikke skal ha gjeldsordning i følge loven for dette. Anonymkode: 06e3a...bb6 14 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Link kan du bruke tiden din på selv. Du kan for eksempel lete under gjeldsannerings bestemmelsene. Eller igjen, kontakte Namnsmannen slik at de blir oppmerksom på at du ikke er varig ute av stand til å gjøre opp for deg, og dermed heller ikke skal ha gjeldsordning i følge loven for dette. Anonymkode: 06e3a...bb6 Ah, du bare synser altså. Det vil vel bare være positivt for kreditorene at en skyldner kan øke sin inntekt ved å starte et firma, og derav tjene mer penger...? Anonymkode: f2349...bec 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, du bare synser altså. Det vil vel bare være positivt for kreditorene at en skyldner kan øke sin inntekt ved å starte et firma, og derav tjene mer penger...? Anonymkode: f2349...bec Dette synes jeg er rett og slett en frekk påstand. Hvorfor skal jeg bruke av min tid til noe du utmerket godt kan lete i gjeldsaneringsloven selv? Du oppfører deg som om du skal ha alt servert å gullfat her i livet. Anonymkode: 06e3a...bb6 10 1
Fru Uperfekt Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 Jmf min kunnskap så nei, det er en 5 års karantene.
Fru Uperfekt Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, du bare synser altså. Det vil vel bare være positivt for kreditorene at en skyldner kan øke sin inntekt ved å starte et firma, og derav tjene mer penger...? Anonymkode: f2349...bec Er du under gjeldssanering så vil det ikke hjelpe siden en da sanerer gjelden (logisk nok) slik at en kreditor vil ikke få mer
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #13 Skrevet 9. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Loven er nok lik for alle. Her er det ikke snakk om konkurskarantene eller lignende. Anonymkode: f2349...bec Folk får gjeldsordning under forskjellige vilkår. Noen får feks. lov til å eie eller også faktisk kjøpe hus under gjeldsordningen. Alt spørs på hva avtalen sier. Siden TS vurderer AS så antar jeg at TS dermed sitter med 30 000 til overs. Det er namsmannen som da må spørre kreditorene om de godtar at en slik engangssum blir holdt utenfor gjeldsordningen, eller om den skal innbetales. Feks. hvis TS vil ha mulighet til økte inntekter slik at større del av gjelden kan bli tilbakebetalt så vil kanskje kreditorene godta en slik investering. Hvis det gjelder enkeltmannsforetak og TS allerede er i jobb er det problematisk fordi TS vil kunne få lavere inntekter ved å jobbe i ENK istedet for i den vanlige jobben. Og hva skjer hvis et ENK får formue? Jo, den er personlig, og dermed vil den kunne tilhøre kreditorer. Som nevnt, man har forskjellige vilkår under en gjeldsordning. Individuelt tilpasset hver enkelt, etter hva de trenger av livsopphold og andre utgifter. Feks. vil jeg kunne få bilhold utenfor livsopphold, siden jeg har en funksjonshemming som gjør meg avhengig av bil og utgiftene det medfører. Kanskje andre ikke vil få det godkjent. Hvis TS har spart opp penger slik at han kan betale inn kapital til AS, så har han kanskje for mye til egne utgifter etter kreditorene er betalt. Da burde det revurderes den veien. Et øyeblikk siden, Fru Uperfekt skrev: Er du under gjeldssanering så vil det ikke hjelpe siden en da sanerer gjelden (logisk nok) slik at en kreditor vil ikke få mer Joda, den tiden som er igjen vil det hjelpe kreditorene. En GO regnes ut fra hva personen skal ha igjen til eget forbuk (livsopphold + bolig). Resterende av inntekter fordeles på kreditorer. Hvis personen får økt inntekt går all den økte inntekten til kreditorene, hva personen trenger til eget forbruk endrer seg ikke ved høyere inntekt. Anonymkode: 27e5c...d7c 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #14 Skrevet 9. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette synes jeg er rett og slett en frekk påstand. Hvorfor skal jeg bruke av min tid til noe du utmerket godt kan lete i gjeldsaneringsloven selv? Du oppfører deg som om du skal ha alt servert å gullfat her i livet. Anonymkode: 06e3a...bb6 Enhver skyldner under gjeldsordning (go) plikter å bestrebe seg på å tjene mer enn det h*n kan beholde selv. Derfor syns jeg det er direkte idiotisk av deg å fortsette å kverulere på at du vet noe om dette er lov eller ikke, men kan ikke skaffe frem link på det. Er det lov eller er det ikke lov? Link om du vet. Anonymkode: f2349...bec
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk får gjeldsordning under forskjellige vilkår. Noen får feks. lov til å eie eller også faktisk kjøpe hus under gjeldsordningen. Alt spørs på hva avtalen sier. Siden TS vurderer AS så antar jeg at TS dermed sitter med 30 000 til overs. Det er namsmannen som da må spørre kreditorene om de godtar at en slik engangssum blir holdt utenfor gjeldsordningen, eller om den skal innbetales. Feks. hvis TS vil ha mulighet til økte inntekter slik at større del av gjelden kan bli tilbakebetalt så vil kanskje kreditorene godta en slik investering. Hvis det gjelder enkeltmannsforetak og TS allerede er i jobb er det problematisk fordi TS vil kunne få lavere inntekter ved å jobbe i ENK istedet for i den vanlige jobben. Og hva skjer hvis et ENK får formue? Jo, den er personlig, og dermed vil den kunne tilhøre kreditorer. Som nevnt, man har forskjellige vilkår under en gjeldsordning. Individuelt tilpasset hver enkelt, etter hva de trenger av livsopphold og andre utgifter. Feks. vil jeg kunne få bilhold utenfor livsopphold, siden jeg har en funksjonshemming som gjør meg avhengig av bil og utgiftene det medfører. Kanskje andre ikke vil få det godkjent. Hvis TS har spart opp penger slik at han kan betale inn kapital til AS, så har han kanskje for mye til egne utgifter etter kreditorene er betalt. Da burde det revurderes den veien. Joda, den tiden som er igjen vil det hjelpe kreditorene. En GO regnes ut fra hva personen skal ha igjen til eget forbuk (livsopphold + bolig). Resterende av inntekter fordeles på kreditorer. Hvis personen får økt inntekt går all den økte inntekten til kreditorene, hva personen trenger til eget forbruk endrer seg ikke ved høyere inntekt. Anonymkode: 27e5c...d7c Ja, et AS koster 30000 (eller tinginnskudd til en verdi av 30000) Et NUF koster 1 Britisk Pund å opprette. (Om det upprettes i UK). Et EPF er gratis. Er det da forskjellen i hva disse koster som bestemmer om man har lov å starte eget firma under GO? Anonymkode: f2349...bec
Testosteron Skrevet 10. august 2016 #16 Skrevet 10. august 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man lov å starte firma mens man er under gjeldsordning? Dette være seg enkeltpersonforetak, AS eller NUF. Har lett rundt på nettet, men finner ikke noe spesifikt om det. Noen som vet? Anonymkode: f2349...bec Ja. Det har man. Det er ikke noe forbud i gjeldsordningsloven mot å starte ENK, AS eller NUF mens man er under gjeldsordning. (Man kunne ha plassert et slikt forbud i andre aktuelle lover, f.eks. når det gjelder aksjeselskaper i lov om aksjeselskaper, men heller ikke i denne loven finnes det noe slikt forbud.) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99#KAPITTEL_1 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44?q=aksjeloven
Testosteron Skrevet 10. august 2016 #17 Skrevet 10. august 2016 16 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Jmf min kunnskap så nei, det er en 5 års karantene. Her tror jeg du forveksler med gjeldsordningsperiodens lengde, som normalt er fem år.
Testosteron Skrevet 10. august 2016 #18 Skrevet 10. august 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, et AS koster 30000 (eller tinginnskudd til en verdi av 30000) Et NUF koster 1 Britisk Pund å opprette. (Om det upprettes i UK). Et EPF er gratis. Er det da forskjellen i hva disse koster som bestemmer om man har lov å starte eget firma under GO? Anonymkode: f2349...bec Nei. Det er ingen juridisk forskjell, men i praksis er det en forskjell ved at det er vanskeligere å skaffe kr 30 000 enn £1, spesielt for en som er under gjeldsordning. Endret 10. august 2016 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 2 timer siden, Testosteron skrev: Ja. Det har man. Det er ikke noe forbud i gjeldsordningsloven mot å starte ENK, AS eller NUF mens man er under gjeldsordning. (Man kunne ha plassert et slikt forbud i andre aktuelle lover, f.eks. når det gjelder aksjeselskaper i lov om aksjeselskaper, men heller ikke i denne loven finnes det noe slikt forbud.) https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-99#KAPITTEL_1 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44?q=aksjeloven Takk for info. Jeg har gått gjennom begge disse lovene og ikke funnet noe om noe forbud under GO. Altså stikk motsatt av hva ..bb6 over her påsto med sine innlegg. Ettersom han ennå ikke har funnet fram noen link til noe av det han hevdet, går jeg ut fra at han ikke ante hva han snakket om. En kan sikkert finne fram 30k til start av et AS også, men da må det antakeligvis bevises at disse er tatt av det man har til livsopphold, går jeg ut fra. Anonymkode: f2349...bec
Testosteron Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En kan sikkert finne fram 30k til start av et AS også, men da må det antakeligvis bevises at disse er tatt av det man har til livsopphold, går jeg ut fra. Anonymkode: f2349...bec Ja. Man må klare å leve for 30 000 mindre enn satsen for livsopphold som man er underlagt under gjeldsordningen, eller så må man få en gave på kr 30 000 fra noen, men giveren kunne jo like gjerne ha kjøpt aksjene og dermed blitt eier av selskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå