Polly Ester Skrevet 12. november 2004 #21 Del Skrevet 12. november 2004 Okay. Men da står det faktisk i NT - som kristne følger - at det er synd med homofili, da... Men, Bibelen er fortsatt skrevet av mennesker, og jeg tror - hvis den hadde blitt diktert direkte av Gud, eller Jesus - at homofili hadde blitt omtalt som noe som er like naturlig som heterofili... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 12. november 2004 #22 Del Skrevet 12. november 2004 Okay. Men da står det faktisk i NT - som kristne følger - at det er synd med homofili, da... ... Jeg tror de, mener at jeg hørte de engang av nån kristne. Men orker ikke lese gjennom hele NT for å få de bekreftet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 12. november 2004 #23 Del Skrevet 12. november 2004 Har lest litt i bibelen jeg og....og siden GT er historie og vi lever i nåden og ikke dommen pga Jesus' date= ville jeg heller fokusert på NT. Disse bøkene handler om nestekjærlighet blant annet. 8) Det bør vel huskes at Jesus var overbevist om at han levde i den ytterste tid, at dommedag var rett rundt hjørnet og hans verdensbilde besto av midtøsten som vi kaller det i dag. Dessuten var han kompromissløs: Den som ikke er med meg er mot meg og fortjener evig fortapelse. Han var såvisst ikke noen søndagsskolegründer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 12. november 2004 #24 Del Skrevet 12. november 2004 Dessuten var han kompromissløs: Den som ikke er med meg er mot meg og fortjener evig fortapelse. Han var såvisst ikke noen søndagsskolegründer. Det der har jeg faktisk ikke fått med meg i alle de år jeg har sett på Jesus som nestekjærlighet inkarnert... hvor får du det fra i NT? Slik du vil at andre skal være mot deg skal du også være mot andre... La de små barn komme til meg, hindre dem ikke osv... Alt jeg gjør og mer til kan også dere gjøre... Er jeg helt på viddene her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 12. november 2004 #25 Del Skrevet 12. november 2004 Det står at han sa - "Jeg er livets vann, den som drikker av de vannet jeg vil gi skal ikke bli fortapt men ha evig liv ved meg. Ingen kommer til faderen utenom ved meg (noe i den duren)" Å siden de her er snakk om fortapelsen så var han vel ganske hard på akkurat de.........? Men så er jo de igjen tolket og skrevet ned av mennesker etter han??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 12. november 2004 #26 Del Skrevet 12. november 2004 :evil: Til Wander. Les Matteus 23 : 13 - 36. Ikke mye nestekjærlighet å finne der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 12. november 2004 #27 Del Skrevet 12. november 2004 Forstår du i det hele tatt hva du leser, Cherubino? De skriftlærde var veldig opptatt av å holde bud og regler slik at andre skulle synes godt om de men de hadde ingen tro. De levde kun etter regler og påla andre å følge disse. Jeg leser som sakt en del i bibelen og kommer ofte over ting jeg ikke forstår. Har heldigvis et nettverk rundt meg som jeg kan ty til hvist jeg trenger forklaringer. I apostlenes gjerninger får vi og høre om at Filip blir kalt av ånden til en Etiopisk hoffmann, som leser profeten Jesaja. Filip spør hoffmannen om han forstår det han leser. Mannen svarer: "Hvordan kan jeg det uten at noen veileder meg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 12. november 2004 #28 Del Skrevet 12. november 2004 :evil: Til Wander. Les Matteus 23 : 13 - 36. Ikke mye nestekjærlighet å finne der. Det er greit - jeg gir meg på den der... Selv er jeg ikke kristen, jeg har bare hørt budskapet Jesus står for - men, er enig i at det ikke er så mye nestekjærlighet i det jeg leste der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 12. november 2004 #29 Del Skrevet 12. november 2004 Jammen er du smart, Wander. Etter å ha lest rundt 10 vers blei du liksom litt klokere. Leser du vanligvis en side i en bok, helst midt i, når du leser noe? Her snakker vi om ei bok på 1500sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 12. november 2004 #30 Del Skrevet 12. november 2004 :evil: Til Wander. Les Matteus 23 : 13 - 36. Ikke mye nestekjærlighet å finne der. Nei du må nok finne nå bedre å bli forbannet på Jesus på enn de der!!! Jesus kom jo nettopp å skulle frigjøre folk fra de undertrykkende fariseerne. Det var jo de som gjorde livet til et mareritt for mange mennesker. Hvorfor Jesus var så strenge mot de?? Det tror jeg ikke du vet siden du skriver de der! Det var nettopp pga fariseere at folk ble stenet, at Jesus ble henrettet, at tempelet ble gjort om til ...(noe Jesus syntes var ille, handlet bare om penger,salg og kjøp i alle fall) Fariseerne var også de som så ned på en fattig kvinne som ga "lite" i gave til Gud i tempelet, mens de selv ga så mye (de var rike og ga ikke et spytt i have av det de hadde). Fariseerne var de som hadde gjort moseloven og de gamle skriftene om til noe veldig fordømmende og kvinneundertrykkende, noe alle skulle leve etter og Gud nåde de som ikke kunne/klarte det! At Jesus kom og turte å tale mot de her var grunnen til at han ble hengt på korset også! (Jesus hadde kvinnelige disipler, fariseerne tok helt av pga det blant annet), Om du har sett "The passion of the Krist", så har de en vesentlig rolle!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 13. november 2004 #31 Del Skrevet 13. november 2004 Sier du det chrissy. Så budet om å vende det andre kinnet til gjaldt altså ikke overfor Fariseerne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 13. november 2004 #32 Del Skrevet 13. november 2004 Nei du må nok finne nå bedre å bli forbannet på Jesus på enn de der!!! Jesus kom jo nettopp å skulle frigjøre folk fra de undertrykkende fariseerne. Det var jo de som gjorde livet til et mareritt for mange mennesker. Hvorfor Jesus var så strenge mot de?? Det tror jeg ikke du vet siden du skriver de der! Det var nettopp pga fariseere at folk ble stenet, at Jesus ble henrettet, at tempelet ble gjort om til ...(noe Jesus syntes var ille, handlet bare om penger,salg og kjøp i alle fall) Fariseerne var også de som så ned på en fattig kvinne som ga "lite" i gave til Gud i tempelet, mens de selv ga så mye (de var rike og ga ikke et spytt i have av det de hadde). Fariseerne var de som hadde gjort moseloven og de gamle skriftene om til noe veldig fordømmende og kvinneundertrykkende, noe alle skulle leve etter og Gud nåde de som ikke kunne/klarte det! At Jesus kom og turte å tale mot de her var grunnen til at han ble hengt på korset også! (Jesus hadde kvinnelige disipler, fariseerne tok helt av pga det blant annet), Om du har sett "The passion of the Krist", så har de en vesentlig rolle!!! Du er jamen litt av en debatant chrissy. Mel Gibsons film er altså ditt seriøse grunnlag for en livssynsholdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 13. november 2004 #33 Del Skrevet 13. november 2004 Forstår du i det hele tatt hva du leser' date= Cherubino? De skriftlærde var veldig opptatt av å holde bud og regler slik at andre skulle synes godt om de men de hadde ingen tro. De levde kun etter regler og påla andre å følge disse. Jeg leser som sakt en del i bibelen og kommer ofte over ting jeg ikke forstår. Har heldigvis et nettverk rundt meg som jeg kan ty til hvist jeg trenger forklaringer. I apostlenes gjerninger får vi og høre om at Filip blir kalt av ånden til en Etiopisk hoffmann, som leser profeten Jesaja. Filip spør hoffmannen om han forstår det han leser. Mannen svarer: "Hvordan kan jeg det uten at noen veileder meg" Greit det "SOL". Du trives tydeligvis godt i tåkeheimen. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 13. november 2004 #34 Del Skrevet 13. november 2004 Du er jamen litt av en debatant chrissy. Mel Gibsons film er altså ditt seriøse grunnlag for en livssynsholdning. I og med at æ trudde du ikke hadde særlig mye peiling alikevel, siden du da ikke vet ka en fariseerel e, å alikavel klar å få dæ til å debatere om de,så tenkte æ at æ bare skulle hjelpe dæ litt visuelt vet du Å de va bare svar på en kommentar fra dæ som æ syns va heller uvitende! Handle overhode ikke om livssyn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 13. november 2004 #35 Del Skrevet 13. november 2004 Sier du det chrissy. Så budet om å vende det andre kinnet til gjaldt altså ikke overfor Fariseerne? Nei kan ikke tenke mæ til de, når de steina "vennene" hans til døde! Han va snill men ikke dum Nu e ikke æ kristen, men å gå løs på Jesus på grunnlag av de der, de syns æ va Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 13. november 2004 #36 Del Skrevet 13. november 2004 Så budet om å vende det andre kinnet til gjaldt altså ikke overfor Fariseerne? Det var det med å forstå det ein les då. Veit du kva det ligg i det Jesus sa om å vende det andre kinnet til? Det var ikkje tilfeldig kva for eit kinn ein skulle venda til den som slo. Dei som kjenner til tradisjonane i det området på den tida forstår meininga; andre trur gjerne det tyder at ein skal berre godta all urett som blir gjort mot ein - trass i at Jesus vista at det gjorde han slett ikkje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*SOL* Skrevet 13. november 2004 #37 Del Skrevet 13. november 2004 Hva betyr det da, Crazee? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 13. november 2004 #38 Del Skrevet 13. november 2004 Det er ei utfordring: Vis at du er mann og slå meg som ein likemann (og følgeleg ta følgene.) Vel - då har førstemann to valg: Enten å ta opp kampen med ein likemann - noko han opprinneleg viste at han meinte dei ikkje var - eller gå vekk med halen mellom beina. Tenk deg: Om me står mot kvarandre, og eg slår til deg på høgre kinn med mi høgre hand (folk flest er høgrehendte) så må eg bruka baksida av handa; eit teikn frå meg at eg ser på deg som under/mindre verdt enn meg. Om du vender venstre kinn til meg så har eg ikkje det valget - eg må enten behandla deg som min like eller gå vekk i frå utfordringa. I europeisk tradisjon ville du nok heller ha kasta ein hanske ned på bakken framfor meg eller fika til meg med hansken - kanskje fleire kjenner til det teiknet som ei utfordring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 14. november 2004 #39 Del Skrevet 14. november 2004 Noen dro opp "Passion of the Christ" her.. Mulig jeg misforsto mye av filmen, og det er endel år siden jeg skumma meg gjennom Bibelen. Men var det ikke jødene som sto for korsfestelsen av Jesus? :-? Ikke at det har s mye å si igrunn, men jeg bare lurer... Personlig tror jeg Jesus var en ypperlig politiker og talsmann med en tro som var anderledes. Jesus var anderledes selv, og han sto frem med sin tro. Jeg synes uansett at Bibelen har fine leveregler, men å følge boka slavisk blir for idiotisk i og med at samfunnet har forandret seg endel. Så å sitere boka for så å forvente at man skal innstille seg etter hva som står skrevet er for meg tåpelig. Man kan ha leveregler, men man må ikke leve som nikkedukker etter hva som står i en gammel bok av den grunn.. Og det gjelder for så vidt ikke bare Bibelen.. Litt urettferdig å bare henge ut denne boken når det er flere bøker av stor betydning for religiøse her i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 14. november 2004 #40 Del Skrevet 14. november 2004 Noen dro opp "Passion of the Christ" her.. Mulig jeg misforsto mye av filmen, og det er endel år siden jeg skumma meg gjennom Bibelen. Men var det ikke jødene som sto for korsfestelsen av Jesus? :-? Ikke at det har s mye å si igrunn, men jeg bare lurer... . Jo det var de, men jøder var også hans tillhengere og Jesus var jøde selv. Fariseerne var liksom de skriftlærde, åndseliten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå