Gå til innhold

Kan man tvinge barnet til samvær med far?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer egentlig på om det jeg nå skal fortelle om er lov? Og hva råder dere meg i så fall til å gjøre? 

Foreldrene mine har vært skilt noen år og mamma har full omsorg for mine tre yngre søsken(jeg er 18 år,så jeg teller vel ikke nå,men hun hadde selvfølgelig omsorgen for meg også tidligere.) Pappa har tidligere vært voldelige mot oss og generelt oppført seg egoistisk ovenfor både oss barna og mamma. Han har aldri vært interessert i barna sine over lengre perioder, og setter sine egne behov først. Han drar f.eks på sommerferie med venner når han vet barna hans (nok engang) bare må sitte hjemme i ferien fordi mamma har stram økonomi. Jeg trives derfor rett og slett ikke med å tilbringe tid med han,og i hvert fall ikke overnatte hos han en hel helg i en trang leilighet med dårlig internettilgang. Spørsmålet mitt er da om mamma har lov til å tvinge meg og søskna mine til dette? Etter at hun fikk ny mann har hun ønsket oss ut av huset flere helger,for å få alenetid med mannen. Hun passer også på å avtale dette med pappa,og så ikke si ifra til oss barna før 1-3 timer i forveien før han henter oss, fordi hun vet hvor lite vi vil dette og hvor mye vi ville kranglet om det. Dette hindrer meg jo selvfølgelig i å ordne overnatting hos venner i forveien,siden det er så kort varsel. Jeg er ikke sikker, men har hørt at barna ikke bestemmer dette med samvær selv når de ikke er myndige,men jeg er jo til og med myndig. Pappa er ikke voldelige lenger nå som vi ikke ser han så ofte,så jeg tror ikke han er farlig, men jeg liker han rett og slett ikke. Jeg har tatt opp dette med mamma og sagt at hun ikke kan tvinge meg,som er myndig, til å tilbringe tid med pappa,men da har hun svar "jeg kan kanskje ikke tvinge deg til samvær med han,men jeg KAN låse deg ute og nekte deg å komme inn i huset hele helgen". Det er det jeg har markert her jeg lurer på om er lovlig? Kan hun nekte meg tilgang til huset når det passer henne,når det er der jeg bor fast? 

Anonymkode: 61b2f...fd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som du burde ha samvær med noen av foreldrene dine. Den ene er verre enn den andre 

Anonymkode: c7d17...76b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Går du fortsatt på vgs?

Anonymkode: 30abf...986

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går fortsatt på vgs,ja,skal begynne på siste året neste uke. Jeg bor ikke langt nok unna skolen til å få borteboerstipend, ellers hadde jeg gladelig bodd litt på hybel. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er 18, du kan flytte ut, så slipper du alt dette.

Anonymkode: 4a27b...3b5

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer egentlig på om det jeg nå skal fortelle om er lov? Og hva råder dere meg i så fall til å gjøre? 

Foreldrene mine har vært skilt noen år og mamma har full omsorg for mine tre yngre søsken(jeg er 18 år,så jeg teller vel ikke nå,men hun hadde selvfølgelig omsorgen for meg også tidligere.) Pappa har tidligere vært voldelige mot oss og generelt oppført seg egoistisk ovenfor både oss barna og mamma. Han har aldri vært interessert i barna sine over lengre perioder, og setter sine egne behov først. Han drar f.eks på sommerferie med venner når han vet barna hans (nok engang) bare må sitte hjemme i ferien fordi mamma har stram økonomi. Jeg trives derfor rett og slett ikke med å tilbringe tid med han,og i hvert fall ikke overnatte hos han en hel helg i en trang leilighet med dårlig internettilgang. Spørsmålet mitt er da om mamma har lov til å tvinge meg og søskna mine til dette? Etter at hun fikk ny mann har hun ønsket oss ut av huset flere helger,for å få alenetid med mannen. Hun passer også på å avtale dette med pappa,og så ikke si ifra til oss barna før 1-3 timer i forveien før han henter oss, fordi hun vet hvor lite vi vil dette og hvor mye vi ville kranglet om det. Dette hindrer meg jo selvfølgelig i å ordne overnatting hos venner i forveien,siden det er så kort varsel. Jeg er ikke sikker, men har hørt at barna ikke bestemmer dette med samvær selv når de ikke er myndige,men jeg er jo til og med myndig. Pappa er ikke voldelige lenger nå som vi ikke ser han så ofte,så jeg tror ikke han er farlig, men jeg liker han rett og slett ikke. Jeg har tatt opp dette med mamma og sagt at hun ikke kan tvinge meg,som er myndig, til å tilbringe tid med pappa,men da har hun svar "jeg kan kanskje ikke tvinge deg til samvær med han,men jeg KAN låse deg ute og nekte deg å komme inn i huset hele helgen". Det er det jeg har markert her jeg lurer på om er lovlig? Kan hun nekte meg tilgang til huset når det passer henne,når det er der jeg bor fast? 

Kjære vene, din mor høres jo ikke klok ut!! Jeg vet ikke, men jeg ville flyttet! Men du føler nok (forståelig) et ansvar for dine yngre søsken og? Har du annen familie du stoler på som kan hjelpe deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går fortsatt på vgs,ja,skal begynne på siste året neste uke. Jeg bor ikke langt nok unna skolen til å få borteboerstipend, ellers hadde jeg gladelig bodd litt på hybel. 

Snakk med helsesøster. Du kan få stipend på grunnlag av at det ikke er sunt for deg å bo hos moren din. 

Anonymkode: a05dd...e4e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville rett og slett kontaktet barnevernet. Hun har fortsatt forsørgeransvar for deg når du bor hjemme og har igjen et år på vgs. Dvs, hun har ikke lov til å kaste deg ut av huset slik. Dessuten handler dette også om de mindre søsknene dine, virker som både mor og far her kunne hatt godt av veiledning. Hvis du synes barnevernet er for drastisk, så ring familievernkontoret i kommunen din. Spør om råd der, og om de kan kalle inn til en mekling mellom deg og foreldrene dine. Du kan også be om en time selv på forhånd. Da vil de hjelpe med rådgivning og avtaler.

Anonymkode: fe79b...787

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig, du kan rett og slett si nei. Hun kan ikke fysisk tvinge deg ut av huset. Hvis hun låser deg ute ringer du politiet og sier at du er låst ute av ditt eget hjem. 

• Liker 5
Skrevet

Om søsknene dine lider av dette tar du kontakt med helsesøster OG barnevern eller familievernkontor. Hvor gamle er søsknene dine? Andre, ansvarsfulle, voksne må få vite hvordan dere har det. Moren din trenger nok en oppvekker, og faren din kommer du/dere nok aldri til å få tillit til. Det toget har gått.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig, du kan rett og slett si nei. Hun kan ikke fysisk tvinge deg ut av huset. Hvis hun låser deg ute ringer du politiet og sier at du er låst ute av ditt eget hjem. 

Jeg må på et eller annet tidspunkt ut med hunden vår (mitt og søsknene mine sitt ansvar) og da låser hun. Det har skjedd før. Både jeg og hunden måtte bli hentet av pappa. Både jeg og søsknene mine er klar over at foreldrene våre har mange mangler, men vi er veldig redde for å ta noe kontakt med politi eller barnevern fordi søsknene mine kan komme i ulike fosterhjem og bli revet vekk fra hele sitt sosiale nettverk,noe som er en enda større belastning enn å leve med en litt skrudd mor. Vi søsknene er så sammenknyttet at det verste som kan skje oss er at vi blir splittet. Foreldrene mine hadde nok aldri gått med på noe mekling, spesielt mamma hadde blitt sint hvis jeg i det hele tatt hadde nevnt det. Jeg har ikke råd til å flytte ut nå fordi jeg ikke får borteboerstipend og ekstrajobben min er ikke nok. Jeg klarer ikke å jobbe mer enn jeg gjør nå,fordi jeg jobber hardt med skolen fordi høgskolen jeg skal søke på neste år har høyt snitt,i tillegg til at jeg har mye søvnproblemer. Vi har ikke mye annen familie som kan hjelpe oss. Jeg skal tenke på å snakke med helsesøster. Jeg visste at man kunne gjøre dette,men mamma har sagt at jeg ikke må finne på å gjøre det, fordi folk kommer til å skjønne at det er noe galt med familien når jeg har penger til å bo på hybel når jeg kommer fra en familie som har dårlig råd.

Skrevet

Du må huske at barn ikke blir tatt bort uten at det er alvorlige mangler. Barnevernet kommer nok først til å ha løpende kontakt med dere søsken for å sjekke at dere blir behandlet bra. Trusler om å kaste dere ut og låse er IKKE bra. De kan forklare moren din regelverket. Er søsknene dine over 12 skal de faktisk bestemme i stor grad selv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av alder på søsknene dine kan de kanskje bo hos deg. Jeg synes også du skal snakke med barnevernet. De er ikke ondskapsfulle, de vil bare hjelpe. 

Anonymkode: a05dd...e4e

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville rett og slett kontaktet barnevernet. Hun har fortsatt forsørgeransvar for deg når du bor hjemme og har igjen et år på vgs. Dvs, hun har ikke lov til å kaste deg ut av huset slik. Dessuten handler dette også om de mindre søsknene dine, virker som både mor og far her kunne hatt godt av veiledning. Hvis du synes barnevernet er for drastisk, så ring familievernkontoret i kommunen din. Spør om råd der, og om de kan kalle inn til en mekling mellom deg og foreldrene dine. Du kan også be om en time selv på forhånd. Da vil de hjelpe med rådgivning og avtaler.

Nå blander du de forskjellige tingene her.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan tvinges til samvær

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig, ikke ta råd fra den siste "eksperten".

Anonymkode: 609f2...db5

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster på skolen- hun kan som nevnt hjelpe deg ihvertfall med å få borteboerstipend til egen bolig.

Når det gjelder søskene dine- så kommer det selvsagt ann på hvor gml de er- du nevner at  faren din ikke lenger voldelig,  er det ikke da egentlig bare bra at de får ett godt forhold til sin far også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...