Gå til innhold

"forbrukerrådets standard husleiekontrakt"

cherry blossomed. gone.

Anbefalte innlegg

Jeg forstod INGENTING av denne. det står ingenting hva som skjer om vedkommende trasher leiligheten og gjør skadeverk og slikt. Er det noen som har peil hvordan man faktisk fyller den ut så man er garantert at leieboers eventuelle hærverk er leieboers juridiske ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Står det ikke at husleieloven gjelder da? 

Sender du meg en lenke kanskje?

http://www.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2015/09/Forbrukerr%C3%A5dets-husleiekontrakt-11.02.16.pdf

Jeg lurer på om jeg ikke ville syntes det var mer ryddig å ha med hvilken stand den skal leveres tilbake i. Men det er jo definert i husleieloven, så neppe nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du leie ut noe du eier, hvorfor bruker du ikke da huseiernes landsforbunds husleiekontrakt? Medlemskap der er og en lav pris å betale i forhold til hva du får tilbake. 

Husk og på at ved fremleie til Navklienter der Nav stiller husleiegaranti ikke er å anbefale. Ramponeres leiligheten får du ingen hjelp eller sikkerhet på lik linje med en depositumskonto.

Anonymkode: 91252...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan henvise særskilt til kapittel 5 i husleieloven under pkt 9 i kontrakten, f.eks slik:

Leietaker bekrefter at han/hun har satt seg inn i sine forpliktelser i hht kap. 5 i husleieloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hallo. jeg hakke studert juss. jeg vet ingen ting om husleieloven. ER MAN forsikret mot trashing av inventar med en standardkontrakt eller er man ikke det. kanke kreve 50.000 eller 70.000 i depositum. da er det jo svært få som har råd til å leie, og jeg sikter meg inn mot å leie ut relativt billig en periode, så det segmentet av leieboere jeg søker de hakke 70 eller 50 tusen til depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
21 timer siden, cherry blossomed. gone. skrev:

men hallo. jeg hakke studert juss. jeg vet ingen ting om husleieloven. ER MAN forsikret mot trashing av inventar med en standardkontrakt eller er man ikke det. kanke kreve 50.000 eller 70.000 i depositum. da er det jo svært få som har råd til å leie, og jeg sikter meg inn mot å leie ut relativt billig en periode, så det segmentet av leieboere jeg søker de hakke 70 eller 50 tusen til depositum.

Hvis du ikke makter lese husleieloven bør du ikke leie ut. Du har fått seriøse svar på det du har spurt om, du får nesten melde deg inn i huseiernes landsforening eller betale advokat dersom du trenger hjelp til å tolke loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. derfor spør jeg om et tips pga jeg er DEPRIMERT og sliten. og lurte på om noen der ute som da HAR scannet husleieloven kunne trå til med noe INFO.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, cherry blossomed. gone. skrev:

Dialekt er ikke lov. Hakke og kanke er ikke ord. Du kan forresten bare ikke plutselig sette opp leia med 500-2000 kr, men nå vet jeg ikke hva du tenker når du skriver "leie ut relativt billig en periode".

5 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

nei. derfor spør jeg om et tips pga jeg er DEPRIMERT og sliten. og lurte på om noen der ute som da HAR scannet husleieloven kunne trå til med noe INFO.

Herregud.

Anonymkode: dabbe...4a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du leie ut noe du eier, hvorfor bruker du ikke da huseiernes landsforbunds husleiekontrakt? Medlemskap der er og en lav pris å betale i forhold til hva du får tilbake. 

Husk og på at ved fremleie til Navklienter der Nav stiller husleiegaranti ikke er å anbefale. Ramponeres leiligheten får du ingen hjelp eller sikkerhet på lik linje med en depositumskonto.

Depositumsgaranti er ikke noe gale med. Nav betaler hele summen, og klienten delbetaler til nav i etterkant. Slutt å gi navklienter et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depositumsgaranti er ikke noe gale med. Nav betaler hele summen, og klienten delbetaler til nav i etterkant. Slutt å gi navklienter et dårlig rykte.

Noen NAV klienter er dessverre uhederlige. Og svært mange erfarer at NAV garanti ikke hjelper når disse uhederlige leietakernr stukket fra leien eller ødelagt leiligheten. Derfor er det dessverre svært mange som ikke tar sjansen på å leie ut til de med NAV garanti. Noe som igjen, beklageligvis, går ut over de ærlige og hederlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
28 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

Det ha vi gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under punkt 9 så kan du sette opp "særskilt avtale" jeg bruker den utleieavtalen selv og har bøttet på med ting som passer. Lag gjerne eget vedlegg om du ønsker.

vi har leid leiligheten vår ut til ei som er på aap som nav garanterer for men ikke noe fryd og gammen med henne likevel. Hu roter med betalinga... Betaler til slutt men har alltid viktigere ting enn husleie å betale. For vår del så er det snart kroken på døra for henne.. Det har hu fått beskjed om også på grunn av stadige mangelfulle betalinger og forsinkelser. Så for vår del... Aldri noen somer via nav mer. Da kutter vi heller ut utleie i stedet. Har også hørt flere ganger om navgarantier og leiligheter som har blitt trasha som nav ikke har gjort opp for selv med garantibrev osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Bruk en oppdatert leiekontrakt, og kjøp deg en særskilt forsikring som gjelder for utleieboligen din.

Anonymkode: 488f7...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9. august 2016 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Det er kommet en ny type garanti siden det var så mange som ikke ville leie ut til de med den gamle typen nav garanti, tror alle kommuner skal bruke den nye nå :-) dekker skader, den forrige dekket bare manglende husleie. 

Anonymkode: 83c40...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.8.2016 den 21.48, cherry blossomed. gone. skrev:

Om du er forsikret hvis leiligheten blir ramponert kommer jo helt an på forsikringen din. Du blir ikke forsikret bare fordi du har en kontrakt og depositum på 10.000 eller noe. 

Anonymkode: 0b5d6...46a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du er beskyttet av lovverket i slike situasjoner. Husleieloven er tvingende lovgivning. Det betyr at du kan ikke gjøre noe "gyldigere" i kontrakt som ikke er til gunst for leieboer uansett. 

Anonymkode: 02f4a...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.huseierne.no/kontrakter-og-skjema/leiekontrakt-for-bolig/

Se på videoen nede på siden der. Der er mye nyttig info om å inngå leiekontrakt. Ellers koster et medlemskap kr. 490 og da har du tilgang til alt av skjemaer, ubegrenset juridisk rådgivning på telefon og mange andre fordeler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kommet en ny type garanti siden det var så mange som ikke ville leie ut til de med den gamle typen nav garanti, tror alle kommuner skal bruke den nye nå :-) dekker skader, den forrige dekket bare manglende husleie. 

Anonymkode: 83c40...7be

Verken den ye eller den gamle Nav garantien er verdt papiret avtalen er skrevetmpå, dersom noe skjer. Å leie ut til noen med Navgaranti er noe ingen med vett og forstand anbefaler. Selv Huseiernes advarer mot å leie ut til folk med Navgaranti. 

Anonymkode: 23c6c...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke ta mer enn 6 mnd husleie i depositum, ref Husleieloven.

Anonymkode: 2f157...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...