AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Hei! Jeg driver og snur og vender på krona, for og nedbetale mest mulig inkassogjeld. Og det jeg klarer nå, itilegg til vanlige utgifter er 5000kr. Da har jeg strekt meg til max.. regner med og være ferdig med kreditorene om ca 1år, I det tempoet. (har holdt på med nedbetaling I et par år)problemet er at jeg nå brått står I et samlivsbrudd. Og trenger penger til depositum. PR nå betaler jeg mer I nedbetaling en minste beløpet med kreditorene. Jeg har I såfall mulighet til og sette vekk halvparten til sparing til depositum til leilighet. Og helder ha gjelden dobbelt så lang tid som først tenkt. Spørsmålet er hva som vil lønne seg økonomisk pga renter osv? Bli ferdig med inkasso.no nå I det tempoet jeg har, også ta opp lån til depositum når jeg blir gjeldfri? ? Eller bruke dobbelt så lang tid omtrent? Og heller spare penger til depositumet?? Hva kan lønne seg økonomisk ang rentene? Anonymkode: 18805...25f
ArtyFarty Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Det spørs jo også om du finner noen som vil gi deg lån med ok betingelser, så lenge du har betalingsanmerkning. 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 39 minutter siden, ArtyFarty skrev: Det spørs jo også om du finner noen som vil gi deg lån med ok betingelser, så lenge du har betalingsanmerkning. Men di forsvinner jo når jeg har har betalt ned inkasso kravene. Er ikke sånn det var før at man måtte vente en viss stund etter. Etter som jeg har fårstått slettes di med det samme... Anonymkode: 18805...25f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Inkasso først- det øker jo som ugress så lenge du ikke blir ferdig med det... Anonymkode: 9eced...c8a 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inkasso først- det øker jo som ugress så lenge du ikke blir ferdig med det... Anonymkode: 9eced...c8a Jeg tror jeg regnet litt feil. Alså det minste jeg MÅ betale på mine inkasso er er ca 2500 I mnd, men jeg betaler 5000.. grunnen til at jeg har satt 2500 er hvis noe skulle skje og jeg har dårligere råd brått. Men om jeg betaler 5000 er jeg ferdig nedbetalt om nesten 1 år. (Gjeldsfri) men jeg trenger 21000 I depositum. Pluss at jeg må betale leie på 2 steder I oppsigelsestid tiden.. så da er det 36000 tilsammen som jeg mest sannelig trenger. Itilegg kommer leie av flyttebil og nye møbler og hvitevarer som jeg kjøper brukt for det meste. Kansje jeg da nermere meg oppi 50000? Har utbetalt ca 14000 I lønning. Men da tror dere jeg kommer best ut av og fortsette og betale 5000 I mnd til jeg er Gjeldsfri, kontra og bare betale halvparten og spare halvparten til flyttingen osv? Så jeg har pengene jeg trenger når den tid kommer?? Alså rentene på lånet som da blir et forbrukslån er trolig mindere en det jeg betaler I renter når jeg nedbetale inkasso kravene? Anonymkode: 18805...25f
Ny Bruker Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 Det høres ut som at det ikke haster å skaffe depositum raskest mulig. Så jeg hadde betalt inkasso raskest mulig. Det er jo ikke bare gjeld, men inkasso gjeld. Da har du allerede latt den gå for langt. Betal det først. Så startet du sparing til depositumet. Se om du kan få privatlån til dette. Spør venner om hjelp til flytting istede for å leie en flyttebil osv. 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #7 Skrevet 10. august 2016 13 timer siden, Ny Bruker skrev: Det høres ut som at det ikke haster å skaffe depositum raskest mulig. Så jeg hadde betalt inkasso raskest mulig. Det er jo ikke bare gjeld, men inkasso gjeld. Da har du allerede latt den gå for langt. Betal det først. Så startet du sparing til depositumet. Se om du kan få privatlån til dette. Spør venner om hjelp til flytting istede for å leie en flyttebil osv. Alså det gjør jo egentlig det.. men blir mer stressa av og tenke på det med økonomien. Så vil planlegge litt.. er jo ikke det at jeg hadde tenkt og droppe og betale inkasso en I mens.. men og bruke evt 2 år på nedbetaling isteden for et år da... men det vil lønne seg og betale ned inkasso? Også ta opp forbrukslån til depositumet da? Rentene på et forbrukslån? Er da mindre en på inkasso greiene da eller?? Anonymkode: 18805...25f
Ellevill Skrevet 10. august 2016 #8 Skrevet 10. august 2016 Hva er renter på inkassogjeld? Har du ikke mulighet til å jobbe mer, da? Du er jo i et økonomisk uføre!! Å jobbe intensivt noen mnd ville hjulpet deg masse.
asterix Skrevet 10. august 2016 #9 Skrevet 10. august 2016 Det du må gjøre er å sette opp budsjett, kutte absolutt alle utgifter som ikke er tvingende nødvendig og regne på begge alternativene du skisserer. Du bør også skaffe deg mer inntekt, for du har jo utrolig lite utbetalt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #10 Skrevet 10. august 2016 Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Må du ha et sted å bo og betale et depositum, så må du jo prioritere å spare dette opp. Men rentene på inkassosaker er høye og absolutt fordelaktig å bli fryktelig fort ferdig med. Men tak ove rhodet må de fleste av oss og ha. Har du prøvd å forhandle ned tilbakebetalingsbeløpet/renter/gebyrer på inkassosakene dine slik de gjør i Luksusfellen? Anonymkode: 9f8ce...17f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #11 Skrevet 10. august 2016 Ja, går etter et veldig strengt budskjett nå som jeg har satt opp og følger etter pungtelig og prikke, og har allerede kuttet ut alt jeg ikke er bunnet til. Som treningsabonomang, og søtsaker kjøper kun det som er helt nødvendig. Og er heller ikke ute på byen. Om jeg ikke hadde gjort dette hadde jeg ikke hatt sjangse til og betale 5000 kr på mine inkasso greier som jeg har gjort I 2 år hittil. Før betalte jeg mindre. Men da jobbet jeg mindre. Jeg har snakket med Kredinor og di har vert villig til og stryke noen av rentene og gi meg noen goder! Der er jeg ferdig nå, så har Lindorf og Sergel igjenn som ikke er like samarbeidsvillige. .. Er 50 prosent ufør og jobber halvparten. Har ikke mulighet til og jobbmer.men prøver og få en bedre betalt jobb det gjør jeg. Er litt usikker på hva rentene på inkassogreiene er på I farta. Men vet at rentene på forbrukslån også er høye også. Heldigvis er dette kun for en liten periode av livet mitt. Og ikke for evig og altid... så må tenke posetivt! Anonymkode: 18805...25f
*Emma* Skrevet 12. august 2016 #12 Skrevet 12. august 2016 Jeg ville kvittet meg meg inkassogjelda og betalingsanmerkningene først. Mye bedre å kunne starte på ny frisk og være ferdig med alt grums. Ser noen spør om renter. Rentene på inkassogjeld er fastsatt av finansdepartementet. Disse er den samme satsen uansett hvilket selskap inkassogjelda de ligger hos. Forsinkelsesrenten baserer seg på styringsrenta til den norske bank + noem prosentpoen... Pr i dag er den 8.5% (Satsen justeres to ganger i året. 1.januar og 1.juli. Den ble satt ned fra 8.75 til 8.5 nå for litt over 1 mnd siden.)
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #13 Skrevet 12. august 2016 Inkassogjeld først, det er en betydelig rente på dette, i tillegg kommer gebyrer osv. Om du begynner å betale ned mindre, så kan det også hende at du opplever mindre velvilje hos kreditorene. Dessuten er det en fordel å begynne med blanke ark i et nytt leieforhold. Og om du tenker på å leie fra en profesjonell tilbyder som utleiemegleren eller lignende, så vil de nesten garantert ta kredittsjekk, man stiller da dårligere hvis man har anmerkninger. Kan du heller låne privat av noen du kjenner godt og stoler på? Anonymkode: 52193...f40
Tvist Skrevet 12. august 2016 #14 Skrevet 12. august 2016 Du kan få depositumslån når du trenger det, vil tro rentene er lavere der.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #15 Skrevet 12. august 2016 5 minutter siden, Tvist skrev: Du kan få depositumslån når du trenger det, vil tro rentene er lavere der. Veldig lurt forslag. Særlig for en som alt har havnet i et økonomisk uføre. Anonymkode: 9f8ce...17f
ajarRun Skrevet 12. august 2016 #16 Skrevet 12. august 2016 Har du betalingsanmerkninger? Hvis ikke bør du få et billig kredittkort eller kontokreditt for å betale de kreditorene du IKKE har avtale med. Kredittkort hos Skandiabanken har 15% effektiv rente, mye billigere enn inkasso, og å unngå betalingsanmerkning er viktig. Hvis du har betalingsanmerkning bør du betale ned kravene som har gitt deg anmerkninger slik at du får tilgang til kreditt igjen. Kontokreditt er bra fordi da slipper du å betale avdrag. Hvorfor i allverden skal du leie to steder samtidig? Hvem står på kontrakten til din tidligere leilighet og hvorfor kan du ikke bo der ut oppsigelsestiden? Det er galskap i din økonomiske situasjon å kaste flerfoldige tusen ut av vinduet. Hvis du står alene på kontrakten kaster du din tidligere partner ut. Hvis partneren står alene på kontrakten flytter du ut og slutter å betale. Dersom du har depositum i din tidligere leilighet vil du jo ikke trenge lån til depositum. Jeg vil også anbefale å få venner og familie til å hjelpe deg å flytte slik at du slipper å bruke masse penger på flyttebyrå. Når du finner ny leilighet ber du om innflytting rett før oppsigelsestiden på din gamle leilighet går ut, slik slipper du dobbel leie. Hvis du er sleip ber du om oppsigelsestid på samme dag som utflyttingen (du kan bo 14 dager etter oppsigelsedatoen uten konsekvenser utover dagsleie, dette gir deg fordelen av at hvis flytting og vask tar en dag betaler du bare leie dobbelt en dag, osv).
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #17 Skrevet 12. august 2016 Ikke rart det er problematisk å drive liten bedrift når folk ikke prioriterer regningene sine. Det er min frustrasjon som firmaeier og årlig flere utestående inkassosaker fordi kundene ikke gidder å betale! Det går ut over andre også (arbeidstakere etc.), men det ser visst ikke ut til å plage så mange... Anonymkode: d8bec...d57 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #18 Skrevet 12. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart det er problematisk å drive liten bedrift når folk ikke prioriterer regningene sine. Det er min frustrasjon som firmaeier og årlig flere utestående inkassosaker fordi kundene ikke gidder å betale! Det går ut over andre også (arbeidstakere etc.), men det ser visst ikke ut til å plage så mange... Anonymkode: d8bec...d57 Denne her passer ikke inn I mitt innlegg. Vil du lage en diskusjon om hvordan folk prioriterer regninger kan du lage en egen tråd. Det var hvertfal ikke det det handlet om I mitt tilfelle. Er det er heller ikke snakk om at jeg ikke betaler for meg nå heller. Hilsen ts Anonymkode: 18805...25f 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #19 Skrevet 12. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne her passer ikke inn I mitt innlegg. Vil du lage en diskusjon om hvordan folk prioriterer regninger kan du lage en egen tråd. Det var hvertfal ikke det det handlet om I mitt tilfelle. Er det er heller ikke snakk om at jeg ikke betaler for meg nå heller. Hilsen ts Anonymkode: 18805...25f Det er jo nettopp det innlegget handler om. Anonymkode: d8bec...d57
Kvinne87Rogaland Skrevet 12. august 2016 #20 Skrevet 12. august 2016 Det beste er å bo i din nåværende leilighet ut oppsigelsestiden. Hvis du betaler leie har du rett på å bo der. Hvis din samboer kaster deg ut må han/hun betale hele leigen selv! Pakk alle tingene og ha det klart, så kan du prøve å ordne flyttingen på et par dager. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå