Gå til innhold

Enkel lasagneoppskrift

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en enkel oppskrift på lasagne? Da mener jeg en hvor man ikke må bruke 10 forskjellige krydder, men som fortsatt har mye smak :)

Anonymkode: 7fcbb...71c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Putt matolje i en panne og putt oppi små løkbiter. La løkbitene bli brune, før du så tilsetter mais. Deretter steker du det litt før du tilsetter tomatsaus (sånn som er i hermetikkboks) og blander alt godt. Tilsett så pepper og sett sausen til side. Stek kjøttdeig godt, og bland det deretter med sausen. Tilsett så salt. 

Når det kommer til annet krydder bruker jeg ferdiglaga lasagnekrydder.

Anonymkode: 4a6d0...d42

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Putt matolje i en panne og putt oppi små løkbiter. La løkbitene bli brune, før du så tilsetter mais. Deretter steker du det litt før du tilsetter tomatsaus (sånn som er i hermetikkboks) og blander alt godt. Tilsett så pepper og sett sausen til side. Stek kjøttdeig godt, og bland det deretter med sausen. Tilsett så salt. 

Æsj, mais i en lasagne?

Til TS:

Finnhakk selleri, gulrot og løk i like mengder. Stekes i panna til det er mykt og gyllent, tilsett kjøttdeig og stek videre. Finhakket hvitløk tilsettes. Ha oppi en boks hakkede tomater og litt tomatpuré, la dette småputre i en halvtime.

Bland ett egg, parmesan og ricotta.

Begynn med ett lag saus, et lag lasagneplater og ett lag med osteblanding. Gjenta. Ha saus på toppen igjen og dryss revet ost av de ostene du liker på toppen.

Anonymkode: ac20e...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Den forrige lasagnen høres absolutt god ut, men særlig enkel synes jeg ikke den er mtp ingredienser. Men den smaker sikkert litt bedre da :) 

Mitt forslag: Stek kjøttdeig (400g) og løk, ha i pastasaus, krydre med pepper, oregano/basilikum. Lag vanlig hvit saus (ca 4 dl melk burde holde, vet ikke hvor mye mel da jeg selv bruker glutenfritt mel), + ca 200g revet ost og litt hvit pepper. Smør en form, ta kjøttdeig, pastaplater, saus, osv. Strø på ost og stek med lokk/under folie i 30 min på 200 c, så 15 min til uten lokk/folie.

Anonymkode: a2b25...bcc

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer til annet krydder bruker jeg ferdiglaga lasagnekrydder.

Anonymkode: 4a6d0...d42

Hvor er ostesausen?

Anonymkode: a2b25...bcc

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Æsj, mais i en lasagne?

Til TS:

Finnhakk selleri, gulrot *Snippetisnipp*

Anonymkode: ac20e...fbd

Du klager på mais, og så kaster du selleri og gulerot oppi selv? :forvirra::scorpis:

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Passive skrev:

Du klager på mais, og så kaster du selleri og gulerot oppi selv? :forvirra::scorpis:

Du vet visst ikke mye om italiensk matlaging ;)

Anonymkode: 43945...0cb

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet visst ikke mye om italiensk matlaging ;)

Vet at mais ikke er noe eklere enn selleri og gulerot. :opplyser:

• Liker 2
Skrevet

Jeg sverger til oppskriften på matprat.no. Kjempegod og enkel. Jeg bruker ikke alltid parmesan, nok med vanlig revet ost. Tips i tillegg er å kjøpe hakkede tomater som inneholder basilikum/hvitløk ( de selges på kiwi blandt annet, papp bokser som står med hermetikken), så slipper du å ha dette i tillegg. 

Har du tid å lage retten noen timer før, så la den trekke i kjøleskapet  etter at alt er lagt lagvis og før den stekes. Da blander smakene seg enda mer og resultater er helt fsntastisk. 

Server med en grønn salat og eventuelt ferdigkjøpte hvitløksbsgaguetter for å gjøre måltidet enda bedre men likevel enkelt.

Skrevet
3 minutter siden, Passive skrev:

Vet at mais ikke er noe eklere enn selleri og gulerot. :opplyser:

Det er likevel litt spesielt å gjøre narr av at folk bruker de klassiske lasagneingrediensene selleri og gulrot i nettopp lasagne, og å sammenligne det med en tilfeldig valgt ingrediens som aldri har vært brukt i lasagne tradisjonelt.

For all del, det kan godt hende mais i lasagne er godt, men det er faktisk mer spesielt enn gulrot og selleri. 

• Liker 8
Skrevet

Mais har ingenting i lasagne å gjøre. Lag en sofrito av finhakkede grønnsaker, f.eks gulrot, løk, stangselleri og hvitløk. Stek i olje på lav varme. Stek kjøttdeig i små porsjoner på høy varme. Ha kjøttdeig og sofrito i en gryte og tilsett tomater, gjerne fra boks. Kok dette så lenge du har tid til,  og smak til med oregano, basilikum, salt og pepper. Jeg liker å ha _mye_ pepper i lasagnen :)

Lag hvit saus i en annen gryte (smør, mel og melk). Kok i noen minutter til melsmaken er borte, ta av varmen og rør inn ost.

Legg lagvis kjøttsaus, lasagneplater, ostesaus i en ildfast form. Det kan være 2 lag eller 5 lag, avhengig av dagsformen, formen på formen og hvor mye mat du lager. Avslutt med ostesaus, og riv gjerne litt ekstra ost på toppen. Stekes i ovn til den er ferdig.

• Liker 3
Skrevet

Her er min barnevennlige. Eneste jeg får i ungene :dry:

Kjøttdeig 

1boks hermetiske tomater

tomarpure

hønsebuljong

sjalottløk

gulrøtter

pepper

oregano

chilikrydder ( av og til )

Skreller to-tre gulrøtter og koker de møre før jeg kjører de i stavmikser sammen med hermetiske tomater. Har alt i gryta med hønsebuljong, tomatpuré og krydder. Steker kjøttdeig og løk og har det oppi gryta og lar det trekke en stund. 

Lager ostesaus av 1 god ss smør og mel. Heller på en 4 dl væske ( 50/50 melk og utblandet hønsebuljong ), pepper og ost. Bruker cheddar, Jarlsberg og norvegia. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...