Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg blir snart 27 år, og har begynt å stresse veldig mtp å bli gravid, fordi jeg har det så innmari i hodet mitt at man MÅ ha første barn før man er 30. Jeg har samboer, hus og det der, men jeg er student og har ikke jobb, og har lyst på det før jeg får barn. Men så er jeg så redd for at det skal bli vanskelig å bli gravid, også stresser jeg meg selv unødvendig mye (tror jeg). 

Så er det noen av dere som fikk første barn etter å ha fylt 30 som kan fortelle litt om hvordan prøving/graviditet og fødsel gikk for dere? Var det forholdsvis greit eller tungt eller hva? 

Jeg har ikke lyst på mer enn to barn selv, og da kanskje helst to (forholdsvis) tette, er det noen som har erfaring med det etter fylte 30?

På forhånd takk for svar :blomst:

Anonymkode: 4c6ed...021

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gravid på første forsøk som 35 og 37 åring uten problem, ingen svangerskapsplager utenom kvalme første månedene, raske enkle fødsler :-) alder trenger ikke å gi noen problemer! Kjenner ingen som har fått barn FØR 30 jeg....

Anonymkode: bdfb3...d47

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Var 31 når vi startet prøvingen på førstemann. Det tok nesten ett år før jeg ble gravid, uvisst hvilken grunn.

Nr 2 og 3 ble jeg gravid på første forsøk med. Med nr 3 var jeg 38 år.

Har hatt 3 lette svangerskap, men hadde litt bekkentrøbbel de siste 3 mnd med nr 3.

Fødslene har vært raske og lette.

Anonymkode: 05cbe...5e2

Skrevet

Hei, du kan dra til gynekolog for en undersøkelse. Be om ultralyd av eggstokkene, så vil de kunne gi deg en indikasjon på hvor god/dårlig tid du har på deg. Det forteller deg mer enn andres fertilitetshistorier her. Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå til dags får jo folk unger når de er typ 38 -40 år :P jeg fikk selv min når jeg var 25, syntes det var en veldig fin alder å få barn i. Nå blir jeg 35 neste år, og tanken på å skulle begynne med spedbarn nå... Men all respekt til dere som faktisk orker å være 40 å ha småunger i hus :) Så du trenger absolutt ikke stresse TS! 

Anonymkode: bdb5f...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også bekymret, men jeg har bikket 35 år. Jeg ble rask gravid i 20 årene. Har kun prøvd i 5 mnd nå, men for meg er det lang tid. Vi har ingen garantier iallefall. Jeg skal en tur til legen å be om henvisning for å sjekke meg og mannen. Skal ta hormonprøver også.  

Anonymkode: 8a267...f2b

Skrevet

Kjenner ingen som har fått barn før de var 30. Jeg ble gravid på pp 2 da jeg var 32 og pp1 da jeg var 35.

Anonymkode: 0b1ff...0e4

• Liker 1
Skrevet

Gravid med nr 1, 30 år, brukte 11 mnd

Gravid med nr 2, 38 år, brukte 1 mnd

Anonymkode: 35bd3...b18

Skrevet

Fødte da jeg var 30 år. Nå er jeg 32 og venter på IVF-behandling :( Jeg hadde ikke ventet hadde jeg vært deg. Hadde det ikke vært for at jeg ikke møtte samboeren min før jeg var 29 år, så hadde jeg startet lenge før. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar :blomst: Det gjør at jeg føler meg litt mindre stressa. Jeg er ferdig på universitetet det året jeg fyller 30, så da er det vel bare å sette igang, jeg vil ikke drøye det alt for lenge. Men fint å vite at så mange av dere ikke kjenner noen som har fått barn før 30 :) Hele familien min består av hyperfruktbare kvinner, så jeg håper at jeg er en av dem. Sist jeg var hos gynekolog sa hun at jeg hadde fine egg, så de bør vel være fine i et par år til, minst. 

Anonymkode: 4c6ed...021

Skrevet

Termin med førstemann om 3 uker. Gravid som 32-åring i PP4 uten at vi gjorde noe særlig for å treffe el. Vanlige svangerskapsplager, men alt i alt ingenting å klage på. 

De fleste av mine venner har fått barn etter 30, og de jeg kjenner som har måttet gjennom IVF startet i 20-årene. 

Skrevet

Kjenner nesten ingen som har fått barn før 30.

Begynte å prøve når jeg var 31, og brukte 8 pp(eller muligens 7, husker ikke). Jeg har lavt stoffskifte og det påvirket negativt sannsynligvis da resten av familien min er veldig fertile. Min søster er 38, og brukte 2 pp både nå og som 21åring uten noen former for "hjelp". 

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt vedrørende om det var tyngre fordi jeg var i 30årene? Jeg er i langt bedre fysisk form nå som 35 enn jeg var som 22 år. 

Anonymkode: 9bb53...8cd

• Liker 1
Skrevet

De fleste rundt meg fikk første ungen etter fylte 30. 

Anonymkode: 4ed84...b8e

• Liker 1
Skrevet

Var 40 da jeg ble gravid, i 10. pp. Ville ikke vært stresset før jeg nærmet meg 35, men er du klar ville jeg tatt en sjekk os fertilitespesialist slik en annen foreslår her, og er alt greit ville jeg ventet til jeg hadde kommet inn i jobb og fått litt erfaring. Og nydt friheten så lenge den varte.

Anonymkode: 9fc25...759

Skrevet

Er det ikke først etter fylte 35 år at fruktbarheten begynner og synke?

Jeg er 29 år, skal prøve på barn nr 2 i løpet av dette året. Kjenner ikke et snev av frykt pga alder. Jeg synes da jeg er ganske ung enda jeg da..

Anonymkode: 226c7...35a

• Liker 1
Skrevet

Har født min første da jeg var 32, da prøvde vi leeenge. Ble gravid med andre etter å ha fylt 35, på første forsøk.. Tror det er både personlig og tilfeldig, i din tilfelle tror jeg ikke akkurat 1-2 år vil gjøre så stor forskjell på fruktbarheten. Den blir jo ikke skrudd av ved fylt 30 år.. 

kjenner forresten også veldig få som har fått barn før 30, men bor i Oslo. Omtrent "alle" mine venninner er gravide eller har nettopp født nå - og jeg er som sagt 35.

Anonymkode: 1aca7...dcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...